Gå til innhold

Hvorfor følger ikke de kristne GT?


Anbefalte innlegg

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ikke begge i den samme boken, Bibelen er en samling bøker. Men jeg ser likevel poenget. Det er jo en del elementer i GT som kristne har med seg, f.eks. de 10 bud og skapelsesberetningen. Problemet er at dess mer man lærer om den verden man lever i, dess mer må man fortolke og cherrypicke ting i en slik bok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele skriften er inspirert av Gud ( 2.Tim 3:16 ) Bibelen sier klart og tydelig at den er Guds ord

 

Men hvordan kan vi ha fått Bibelen fra Jehova Gud, når den ble skrevet av mennesker. Det er ca 40 menn var med på å skrive Bibelen. De stod for selve nedskrivningen av hele bibelen, bortsett fra De ti bud som Gud skrev selv ved å la sin hellige ånd virke på to steintavler. ( 2.Mos 31:18 ) Men det de skrev, er like fullt Guds Ord. Bibelen forklarer: Drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud. ( 2.Peter 1:21 )  Ja, akkurat som Gud skapte himmelen , jorden og alt levende ved hjelp av sin mektige, hellige ånd, ledet han nedskrivningen av Bibelen ved hjelp av den.

Lenke til kommentar

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

De færreste kristne følger bibelen bokstavtro. Og GT er litt mer latterlig enn NT, derfor følges det mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De første 39 bøkene i Bibelen ble skrevet på hebraisk, bortsett fra noen små stykker som ble skrevet på arameisk. De siste 27 bøkene ble skrevet på gresk som var verdenspråket på den tiden da Jesus og hans kristne etterfølgere var på jorden. Bibelens to hoveddeler blir følgelig med rette kalt de hebraiske skrifter og de greske skrifter. Noe som viser at de stemmer overens, er at de greske skrifter siterer fra de hebraiske skrifter over 365 og kommer med cirka 375 ytterligere hentydninger til dem.

Lenke til kommentar

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

Gode spørsmål. Jeg er ingen ekspert på området, men her noen mulige svar.

 

Som Larzen påpekte består Bibelen av mange skrifter, skrevet over noen hundre år. Wikipedia har en detaljert oversikt, men kort fortalt så ble det gamle testamentet ferdigstilt rundt 800-100 f.Kr. Det nye testamentet ble skrevet fra rundt 50 e.Kr. til 120 e.Kr. Disse forfatterne hadde forskjellige motivasjoner, og levde i til dels varierte kulturelle kontekster.

 

Jesus, dersom han levde som en gjenkjennelig historisk figur, var antakeligvis en jøde, som forholdt seg til det gamle testamentet. Hans første følgere var også jøder, og han anses som en ny pakt fra guden i det gamle testamentet. Jesus, som er kjernen i det nye testamentet, gir ikke mening uten at man forholder seg til det gamle testamentet. Derfor må kristendommen også forholde seg til det nye testamentet; det er konteksten og rammeverket som Jesus og kristendommen fungerer innenfor.

 

Interessant nok kan man også se at enkelte av forfatterne i det nye testamentet bevisst forsøkte å koble Jesus opp til det gamle testamentet, slik som forfatteren av Matteusevangeliet. (Forfatteren het antakeligvis ikke Matteus, da det er et navn gitt til evangeliet og forfatteren i etterkant, antakeligvis for å gi det større autoritet.)

 

Så kan man spørre seg hvorfor kristendommen ikke fortsatte som en jødisk gruppering. Jeg kan ikke gi et detaljert svar på dette, men mye har nok med Paulus å gjøre. (Som skrev 6-7 av tekstene som endte opp i det nye testamentet, mens flere av tekstene er (feilaktig) attribuert til han.) En ikke usannsynlig (og forenklet) måte å svare på er nok at Paulus forsøkte å konvertere ikke-jøder til det som skulle bli kristendommen; det vil si de som fulgte Kristus. Det er enklere å konvertere andre hvis man ikke er nødt til å følge de ørtenhundreogfemtitre reglene i det gamle testamentet.

 

Det må også merkes at det varierer veldig blant forskjellige kristne grupper i hvilken grad de forholder seg til det gamle testamentet.

Lenke til kommentar

 

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

Gode spørsmål. Jeg er ingen ekspert på området, men her noen mulige svar.

 

Som Larzen påpekte består Bibelen av mange skrifter, skrevet over noen hundre år. Wikipedia har en detaljert oversikt, men kort fortalt så ble det gamle testamentet ferdigstilt rundt 800-100 f.Kr. Det nye testamentet ble skrevet fra rundt 50 e.Kr. til 120 e.Kr. Disse forfatterne hadde forskjellige motivasjoner, og levde i til dels varierte kulturelle kontekster.

 

Jesus, dersom han levde som en gjenkjennelig historisk figur, var antakeligvis en jøde, som forholdt seg til det gamle testamentet. Hans første følgere var også jøder, og han anses som en ny pakt fra guden i det gamle testamentet. Jesus, som er kjernen i det nye testamentet, gir ikke mening uten at man forholder seg til det gamle testamentet. Derfor må kristendommen også forholde seg til det nye testamentet; det er konteksten og rammeverket som Jesus og kristendommen fungerer innenfor.

 

Interessant nok kan man også se at enkelte av forfatterne i det nye testamentet bevisst forsøkte å koble Jesus opp til det gamle testamentet, slik som forfatteren av Matteusevangeliet. (Forfatteren het antakeligvis ikke Matteus, da det er et navn gitt til evangeliet og forfatteren i etterkant, antakeligvis for å gi det større autoritet.)

 

Så kan man spørre seg hvorfor kristendommen ikke fortsatte som en jødisk gruppering. Jeg kan ikke gi et detaljert svar på dette, men mye har nok med Paulus å gjøre. (Som skrev 6-7 av tekstene som endte opp i det nye testamentet, mens flere av tekstene er (feilaktig) attribuert til han.) En ikke usannsynlig (og forenklet) måte å svare på er nok at Paulus forsøkte å konvertere ikke-jøder til det som skulle bli kristendommen; det vil si de som fulgte Kristus. Det er enklere å konvertere andre hvis man ikke er nødt til å følge de ørtenhundreogfemtitre reglene i det gamle testamentet.

 

Det må også merkes at det varierer veldig blant forskjellige kristne grupper i hvilken grad de forholder seg til det gamle testamentet.

 

Er det faktisk noen kristne som følger spisereglene som står i GT?

Om hva som er uren og ren mat

Lenke til kommentar

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

Fordi GT gjaldt jødene, vi hedninger var aldri under den loven, loven pekte fram mot Jesus som oppfylte den, som ga frelse til verden via tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

De færreste kristne følger bibelen bokstavtro. Og GT er litt mer latterlig enn NT, derfor følges det mindre.

 

AtW

 

 

Dette sier bare en som ikke har peiling på hva han snakker om. Hele forklaringen på hvorfor loven kom, hvem den gjelder osv står i bibelen.

Lenke til kommentar

 

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

Fordi GT gjaldt jødene, vi hedninger var aldri under den loven, loven pekte fram mot Jesus som oppfylte den, som ga frelse til verden via tro.

 

 

Betyr  så det at de kristne ikke er underlagt De ti bud at de ikke trenger å holde noen lover i det alle tatt. Slett ikke. Jesus innførte en ny pakt. Den var basert på et bedre offer, nemlig på hans fullkomme menneskeliv. De kristne er under loven denne nye pakt og må holde de kristne lover. Mange av disse lovene er blitt hentet fra Moseloven.

 

Du vil kunne se det når du leser De ti bud og så sammenligner dem med disse kristne lovene og læresetningene.: Herren ( Jehova ) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. ( Matt 4:10) Vær på vakt mot de falske guder. Hold dere altså borte far avgudsdyrkelsen ( 1.Joh 5:21 ) La ditt navn holdes hellig og ikke bli misbrukt. ( Matt 6:9 ) Dere barn skal være lydige mot foreldrene deres for herrens skyld. ( Ef 6:1-2 ) Bibelen gjør det helt klart at mord, ekteskapsbrudd, tyveri, løgn og begjær alt sammen er i strid med de lovene som gjelder for de kristne.

Lenke til kommentar

 

 

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

De færreste kristne følger bibelen bokstavtro. Og GT er litt mer latterlig enn NT, derfor følges det mindre.

 

AtW

 

 

Dette sier bare en som ikke har peiling på hva han snakker om. Hele forklaringen på hvorfor loven kom, hvem den gjelder osv står i bibelen.

 

 

Hva er det du er uenig i? At de færreste følger bibelen bokstavtro? At GT er mer latterlig enn NT? 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

Fordi GT gjaldt jødene, vi hedninger var aldri under den loven, loven pekte fram mot Jesus som oppfylte den, som ga frelse til verden via tro.

 

 

Betyr  så det at de kristne ikke er underlagt De ti bud at de ikke trenger å holde noen lover i det alle tatt. Slett ikke. Jesus innførte en ny pakt. Den var basert på et bedre offer, nemlig på hans fullkomme menneskeliv. De kristne er under loven denne nye pakt og må holde de kristne lover. Mange av disse lovene er blitt hentet fra Moseloven.

 

Du vil kunne se det når du leser De ti bud og så sammenligner dem med disse kristne lovene og læresetningene.: Herren ( Jehova ) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. ( Matt 4:10) Vær på vakt mot de falske guder. Hold dere altså borte far avgudsdyrkelsen ( 1.Joh 5:21 ) La ditt navn holdes hellig og ikke bli misbrukt. ( Matt 6:9 ) Dere barn skal være lydige mot foreldrene deres for herrens skyld. ( Ef 6:1-2 ) Bibelen gjør det helt klart at mord, ekteskapsbrudd, tyveri, løgn og begjær alt sammen er i strid med de lovene som gjelder for de kristne.

 

 

Du ramser jo opp ting som jfr NT beskrives som ting som forventes av kristne selv her. Det står loven overholdes via kjærlighet - dvs om man praktiserer kristen tro så gjør man det til noe godt for andre, man skal ikke gjøre ondt. Men frelst blir vi altså via tro, gjerningene i seg selv redder oss ikke, diskusjonen kristne imellom går jo på om man er frelst uansett hva man gjør så lenge man har tro, eller om troen gjør at man må ha gode gjerninger i tillegg. Det er jo naturlig for en kristen å forandre seg litt etter at man har lest bibelen, tror man faktisk det man leser så vil man f.eks prøve å skjerpe seg litt, og det er jo dette bibelen snakker om.

Lenke til kommentar

Så muslimene er ganske bakstreverske som krever at folk skal omskjæres slik som jødene krever??

 

Jesus advarer mot falske profeter som skulle komme etter ham, og Muhammed faller jo tydelig inn i den kategorien. De har en fariseisk tilnærming til GT og en pakt som ikke er mer, for Jesus oppfylte loven, og som jeg var inne på i en annen tråd, så sa Jesus at tempelet i Jerusalem ville bli revet, noe som skjedde år 70, da tempelet i jerusalem ble revet når Rom gikk inn i israel. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hvorfor kristne distanserer seg fra GT. En skal lete lenge for å finne moral og "Guds kjærlighet til sin skapelse" der.

Det motsatte derimot - florerer. 

 

Jesusen var ingen dust! Han skjønte markedsverdien av en snill gud, og at det var et behov for et nytt testament. Til glede for de som ikke orker tanken på ett liv. 

 

Han skjønte også at inngangsbilletten til fan-klubben sin måtte legges lavt. Tilgivelse for alt til den som tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...