Gå til innhold

Hjelp til kjøp av GPU/Graffikkort


Havvat

Anbefalte innlegg

Har en litt gammel GTX 950 nå som skal byttes ut snart. Jeg er ikke så veldig kresen gamer, så jeg har ikke planer om å kjøpe et skjermkort for mer enn 2300kr. 

Noen av kortene jeg har sett på er: GTX 1060 3GB, rx 580 4GB eller brukt GTX 980 evt en 780 ti eller 970.

Det jeg lurer på er hvilket skjermkort dere ville anbefalt som beste til denne prisen til 1440p spilling og full HD spilling. 

 

Viktig at kortet klarer de fleste nye spill på 75+ FPS på max på full HD og helst 40+ FPS på 2k skjerm og oppløsning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 1060 3GB vil kjøre stort sett alt i 1080p, 60fps+ med høye detaljer, så fremst du ikke har en annen flaskehals i systemet. Det fungerer også til 4K, men da må du som regel skru ned på noe. Det samme gjør RX 580, men kortet er omtrent umulig å få tak per nå.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

3-4 GB VRAM er for lite spør du meg hvis du har planer om å spille spill av en litt nyere dato. Ville ha lagt litt mer penger i kortet og gått for 6GB utgaven av 1060. 

 

Da er du kanskje ikke klar over at det knapt er forskjell på 3GB og 6GB på 1060. Kanskje 5-8% bedre ytelse på utgaven med 6GB, og det er ikke pristillegget verdt.

Lenke til kommentar

 

3-4 GB VRAM er for lite spør du meg hvis du har planer om å spille spill av en litt nyere dato. Ville ha lagt litt mer penger i kortet og gått for 6GB utgaven av 1060. 

 

Da er du kanskje ikke klar over at det knapt er forskjell på 3GB og 6GB på 1060. Kanskje 5-8% bedre ytelse på utgaven med 6GB, og det er ikke pristillegget verdt.

 

 

 

Dette må i såfall kun være tilfelle i spill som ikke bruker mer enn 3 gb vram.

Lenke til kommentar

 

 

3-4 GB VRAM er for lite spør du meg hvis du har planer om å spille spill av en litt nyere dato. Ville ha lagt litt mer penger i kortet og gått for 6GB utgaven av 1060. 

 

Da er du kanskje ikke klar over at det knapt er forskjell på 3GB og 6GB på 1060. Kanskje 5-8% bedre ytelse på utgaven med 6GB, og det er ikke pristillegget verdt.

 

 

 

Dette må i såfall kun være tilfelle i spill som ikke bruker mer enn 3 gb vram.

 

Nei, spill som faktisk bruker mer enn 3GB VRAM vil i praksis kjøre mer enn 10 ganger bedre på et 6GB-kort enn det gjør på et 3GB-kort fordi kortet ikke må bruke PCIe-bussen for å overføre teksturer og mesh-data, og PCIe 3.0 x16 leverer omtrent 1/12 av båndbredden til en 192-bit GDDR5 minnebuss på 8000MHz DDR-frekvens.

 

I vanlige spill vil et 1060 6GB være ca 7-8% raskere enn et 1060 3GB, rett og slett fordi Nvidia (i sin uendelige visdom) bestemte seg for at 1060 3GB bare skulle ha 9 SM aktivert av de 10 SM-ene som GP106 ble designet med, mens GTX 1060 6GB har alle 10 SM-ene aktivert.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ingenting som heter å sikre seg for fremtiden når det gjelder pc hardware, men dersom ma går så høyt som budsjettet tillater, vil man stort sett klare seg noe lengre før man må bytte. Spesielt om man ikke er veldig kravstor.

Vil absolutt anbefale å gå for ett kort med mer ram dersom det er forskjellige utgaver slik som av 1060. Hold ett øye med priseutvikling på de mest aktuelle utgavene, og det kan være mulig å gjøre ett godt kjøp dersom man har litt is i magen.

Mengden ram vil nok være av mer betydning om ett eller to år enn det er i dag, og dersom man tenker at det blir byttet ut innen den tid så betyr det veldig lite.

Anbefaler å lete etter brukt 1070 til en alright pris, eller gjerne ett 980 Ti. Bakdelen med 980 Ti er at det bruker litt mer strøm enn de nyere kortene i forhold til ytelsen, men bør kunne plukkes opp til godt under 3000 kr. Disse kortene er en del bedre egnet til 1440p enn det GTX 1060 kortene er, uavhengig av 3 eller 6GB ram på disse. Det er ingen grunn til å velge 970 kort fremfor ett 1060 dersom det ikke er veldig, veldig billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...