Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC - kun 7,94GB av 16GB RAM fysisk tilgjengelig+lav hastighet


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg har litt problemer med min nybygde PC. Ifølge Windows kan jeg kun bruke 7,94GB av 16GB selv om 16GB blir oppdaget i både Windows og i BIOS. 

 

http://i.imgur.com/0NAHdsm.png

 

Speccy viser også at jeg har 16GB(2x8GB), men oppgir også kun 7,94GB fysisk tilgjengelig, resten ser ut til å være virtuelt: http://i.imgur.com/B72Bp61.png

 

Jeg har søkt litt rundt på nettet etter løsning på dette, eneste jeg kunne finne var en mulig sperre på maksimal minnemengde i Windows under oppstart i MSConfig, men jeg har sjekket og det er ikke det som er problemet. 

 

Et annet problem er at RAM-brikkene blir nedklokket fra 3200MHZ til 2133MHZ. Jeg forsøkte å endre dette i BIOS manuelt, men etter at jeg lagrer endringene og går ut av BIOS nekter PCen å starte. Dvs den slår seg av og på 3-4 ganger før den til slutt starter med en feilmelding hvor jeg får beskjed om å gå inn i BIOS for å endre tilbake. Etter at innstillingene blir tilbakestilt til default starter PCen på vanlig måte(med kun 8 av 16GB tilgjengelig og for lav klokkehastighet). 

 

Er det noen som har vært bort i lignende og har noen råd om hvordan jeg kan få PCen min til å fungere som vanlig? 

 

Oppsettet består av:

MSI 1080 Ti Gaming

Ryzen 7 1700X

Corsair Vengeance LED 2x8GB DDR4 3200MHZ

ASUS Prime B350-plus

EVGA Supernova 650 G2

 

Setter pris på alt av innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du burde sjekke at brikkene er kompatible med hovedkoret ditt. ASUS har en liste på dette. Du kan også være heldig med at en BIOS-oppdatering er alt som skal til. Tror nok dette løser seg til slutt om du har litt is i magen og venter til de støttes godt i BIOS. Problemet ditt er vel helst at brikkene paradoksalt nok er for bra heller enn at du har et 33-bits operativsystem som kan addressere 8 GB.

 

Hvordan har du satt brikkene i forhold til RAM-slottene ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Høres ut som du burde sjekke at brikkene er kompatible med hovedkoret ditt. ASUS har en liste på dette. Du kan også være heldig med at en BIOS-oppdatering er alt som skal til. Tror nok dette løser seg til slutt om du har litt is i magen og venter til de støttes godt i BIOS. Problemet ditt er vel helst at brikkene paradoksalt nok er for bra heller enn at du har et 33-bits operativsystem som kan addressere 8 GB.

 

Hvordan har du satt brikkene i forhold til RAM-slottene ?

Hei og takk for svar. Bruker nok ikke 32-bits OS nei, da ville det stått noe som fysisk tilgjengelig 3,5GB, ikke 7,94GB. 

 

Jeg har installert RAM-brikkene i henhold til manualen: http://i.imgur.com/dnSAwnb.png

Altså DIMM_A2 og DIMM_B2 er i bruk (de to grå). 

 

Jeg sjekket også kompatibilitet listen hos ASUS nå nettopp, og jeg greide ikke å finne minne-modellen jeg bruker. Kan det rett og slett ha noe med kompatibilitet å gjøre? 

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS/PRIME_B350-PLUS_Memory_QVL_20170704.pdf?_ga=2.9912817.534437134.1500034556-192662899.1499367964

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/pc-konfigurator/ddr4/crucial/corsair-vengeance-led-ddr4-3200mhz-16gb-2x-8gb-cl16-dimm-hvit-led-140506-p0000150863

Fant et par modeller fra Corsair som lignet i modellnavnet, men ingen tilsvarende. CMU16GX4M2C3200C16 vs CMU16GX4M2C3000C15. Vil tippe at det er 3000MHZ CL15-versjonen av minnebrikkene jeg bruker. 

 

Har forøvrig flashet hovedkortet til siste versjon fra 26. juni. 

Lenke til kommentar

Mange bra svar her, setter pris på det. Jeg kommer til å høre med ASUS support og ta en avgjørelse basert på svaret jeg får. 

Ser for meg at jeg enten venter eller bestiller nye 3200MHZ minnebrikker som er kompatible. PCen fungerer jo, men 8GB 2133MHZ er en stor bottleneck i systemet mitt, så hadde vært greit å få det fikset. Ryzen liker jo kjapt minne.

 

Støtten kommer nok i BIOS etterhvert. Enkleste er nok bare å vente litt. Du kan jo alltids høre med ASUS support, eller bytte til andre brikker på listen.

Dersom jeg skulle velge å bestille tilsvarende 2x8GB-brikker som finnes på kompabilitetslisten, hvor bra ville det fungert å kjøre de nye brikkene sammen med de gamle om/når de blir lagt til i listen, for totalt 32GB minne?

Lenke til kommentar

Dette blir spekulasjon for din chipset/BIOS/RAM kombinasjon, men det som er min erfaring med brikker som har forskjeller i spec/arkitekturdesign er at de må settes slik at du får en "dårlig" og en god brikke pr dual bank pga den felles timingen som må settes av BIOS for ytelsesøkningen med dobbel bitrate (ikke forveksle dette med integrerte doble dataraten i DDR). Dette tilsier at man bør ha 100% kompatibel og whitelisted RAM når man kjører med 4 brikker, og helst matchet i en bundle med 4 brikker garantert samhandlingskompatible fra produsent (=tight spec testet i praksis for matching av brikker i bundle). Hadde nok bare byttet ut de brikkene du sitter på nå. Min erfaring er at førstelinjesupport kan være litt blandadrops, så i såfall be om en forward til 3.linje på så komplekse issues hvis dem ikke allerede har gitt førstelinje nøyaktige instruksjoner om dette basert på egen Lab-testing. Det er ikke alle som har like god 1.linje som HP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...