Gå til innhold

Gel-batteri lade blybatterier


Anbefalte innlegg

 

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

 

Ved sommerlading(når jeg er på hytta) kan jeg altså bruke både inverter og lader(topplading) og 12-v forbruksutgangen på eksisterende solregulator(ende på 60-80%), som allerede leverer til inverter.

 

Hva med vinterlading. 60-80% høres bra ut, for å slippe overlading? Bare ha den stående direktekoblet til forbruk ut regulator hele vinter? Eller skal jeg gjøre noe annet?

 

Jeg kan ikke bruke inverter om vinteren, fordi den spiser for mye strøm over lengre perioder.

 

Hei. Jeg ville ha koblet bort inverteren om vinteren, særlig dersom panelet snør ned eller du bor i nord hvor det er mørketid. Husker ikke helt hvorfor du ville ha to banker, men du kan godt bruke Gel-banken til å lade en bil-batteri-bank. Da bruker du en ekstra lade-kontroller i mellom. Alternativt så kan du kjøre to anlegg og la begge anleggene hente ladespenning i fra de samme solcellepanelene. Eller så kan du ha en manuell vender for å svitsje panelet i mellom de to anleggene. Eller du kan kjøre med ett anlegg og ha en vender får å koble om fra den ene batteribanken til den andre. Da kan du lade den ene banken en uke og den andre banken neste uke. Er du på hytta i vinterferien så kan du tappe ned den ene banken til 50% (les 12V) og så svitsje over til den andre banken. Husk dog at om du tømmer bil batteriene på vinteren (ned til 10,5V), så vil dem kunne fryse og bli ødelagt. AGM-batteri er best for hytteanlegg, dernest VRLA-batteri. Bil-batteri egner seg dårlig, men for å kjøre støvsuger eller el-sag (på sommeren) så er dem flotte å ha.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

 

Ved sommerlading(når jeg er på hytta) kan jeg altså bruke både inverter og lader(topplading) og 12-v forbruksutgangen på eksisterende solregulator(ende på 60-80%), som allerede leverer til inverter.

 

Hva med vinterlading. 60-80% høres bra ut, for å slippe overlading? Bare ha den stående direktekoblet til forbruk ut regulator hele vinter? Eller skal jeg gjøre noe annet?

 

Jeg kan ikke bruke inverter om vinteren, fordi den spiser for mye strøm over lengre perioder.

 

Hei. Jeg ville ha koblet bort inverteren om vinteren, særlig dersom panelet snør ned eller du bor i nord hvor det er mørketid. Husker ikke helt hvorfor du ville ha to banker, men du kan godt bruke Gel-banken til å lade en bil-batteri-bank. Da bruker du en ekstra lade-kontroller i mellom. Alternativt så kan du kjøre to anlegg og la begge anleggene hente ladespenning i fra de samme solcellepanelene. Eller så kan du ha en manuell vender for å svitsje panelet i mellom de to anleggene. Eller du kan kjøre med ett anlegg og ha en vender får å koble om fra den ene batteribanken til den andre. Da kan du lade den ene banken en uke og den andre banken neste uke. Er du på hytta i vinterferien så kan du tappe ned den ene banken til 50% (les 12V) og så svitsje over til den andre banken. Husk dog at om du tømmer bil batteriene på vinteren (ned til 10,5V), så vil dem kunne fryse og bli ødelagt. AGM-batteri er best for hytteanlegg, dernest VRLA-batteri. Bil-batteri egner seg dårlig, men for å kjøre støvsuger eller el-sag (på sommeren) så er dem flotte å ha.

 

Ønsket mitt er bare å kunne av og til vedlikeholdslade ett eksternbilbatteri 60A jeg bruker litt rundtomkring OG permanent vedlikeholdslade 2x60 På Toyota Hiluxen mellom oktober og april når vi ikke er der. Og kjøpe minst mulig utstyr, men kjøpe det nødvendige.

 

Jeg tenker en DC-DC lader koblet sammen med forbruk(som går til inverter) som står på hele tiden, men som selvsagt bare lader i ny og ne?

 

Eller har du bedre forslag?

 

Jeg tror jo at de 510A jeg har + sol er nok til å toppe opp 120A av og til? Eller burde de ikke være toppet opp? Nevøen min sier at batterier bør oppbevares over lengre tid på mellom 20 og 80%, men det gjelder vel ikke bilbatterier ute i 20 minus? Da bør de vel ligge på 80-100%

 

Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg.

 

Dere skal få svar til våren hvordan det gikk:-)

Lenke til kommentar

Blybatterier (inkl. AGM og Gel som også er bly) bør ligge på 100% ved lagring. Det eneste man varierer avhengig av temperatur er ladespenning. Ved lave temperaturer trenger man litt høyere ladespenning.

 

20-80% gjelder for lithiumbatterier. Lagrer du et vanlig startbatteri med 20% kapasitet så er det ødelagt etter veldig kort tid.

 

Startbatterier skal helst aldri utlades. Fritidsbatterier (hyttebatterier/campingbatterier) har tykkere blyplater og tåler utladninger mye bedre.

Lenke til kommentar

 

 

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

 

Å. Er det feil? Vil en 5 watt lyspære lyse sterkere på en 510 Ah enn på et 50 Ah batteri? 

 

Kortsluttningsstrømmen bestemmes av indremotstanden til batteriet, ikke av kapasiteten. Ved samme type batteri vil jo selvfølgelig kortsluttningsstrøm og kapasitet følge hverandre. Men et 1 Ah Nikkel-kadmium-batteri (12V) vil ha langt høyere kortsluttningsstrøm enn 1 Ah med lommelyktbatterier (12V).

 

OK, du kan jo prøve. Lad tom batteribanken med bilbatteri og så kobler du den i parrallell med en toppladet 510Ah Gel-batteri bank. Kan love deg, du gjør det bare en gang. Prøv gjerne å kortslutte 510Ah banken å. Kan love deg, uansett hvor tykk kabel du bruker så blir den å brenne av. Om du vet hva du holder på med så går det fint, men 12V banker av en slik størrelse er ikke noe for hobbyelektrikere å leke med. Ja selv småe 7Ah batteri smeller som fy dersom du koble ladespeningen med feil polaritet.

 

 

Et tomt eller nesten tomt bilbatteri vil gi høy ladestrøm, alt etter spenningen til banken. Men med litt tanke for hva man driver med bør det gå bra. Har brukt startkabler mange ganger, uten å ødelagt noe eller skadet meg. Om Sindre vil ha dette som en permanent ordning, vil jeg anbefale sikring(er).

Men jeg synes dette er en dårlig løsning av andre grunner. For lav ladespenning vil gi svært lang ladetid, og halv-ladete bilbatterier. Bilbatterier skal være full-ladete hele tiden, hvis ikke kortes levetiden ned. Om natten, og på dagtid med høyere forbruk enn hva solcellene kan vil det ikke skje noe lading av bilbatteriet. Eller at bilbatteriet faktisk vil tappes.

 

Kanskje en egen regulator som henter spenning direkte fra solcellene kunne vært en løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...