Gå til innhold

Hjelp til valg av hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Håper at noen her inne kan hjelpe meg, om ikke hele veien, så i alle fall litt på veien. 

 

Er for tiden på jakt etter noen hodetelefoner. De kommer hovedsakelig til å bli brukt til å høre på musikk, men også når jeg spiller og prater med folk via discord, skype etc. (Kommer til å ordne meg en mikrofonløsning i form av modmic, bord mikrofon eller annet, men det får bli en annen tråd)

 

Hører mest på musikk innenfor metal; heavy metal, metalcore, power metal et mm.

Så om de passer best til denne type musikk fremfor noe annet, så kan jeg leve med det.

 

De kommer nok sannsynligvis til å bli plugget i et Creative Sound Blaster ZxR til å begynne med, men skal ikke se bort ifra at dette vil endre seg på ett eller annet tidspunkt. 

 

Om de er åpne eller lukkede har jeg ingen spesiell preferanse på. De er ment for å kose seg hjemme med. Eneste jeg har bestemt meg for er at jeg ønsker hodetelefoner som går over ørene, og ikke på. At de er komfortable å ha på og bruke i mange timer er vel en selvfølge.

 

Fra før har jeg lite erfaring med hodetelefoner, bare diverse gaming headsets og øreplugger. For øyeblikket Fidelio S2 som brukes i det daglige på tur og Qpad QH-90 til musikk og gaming når jeg ikke bruker stereoanlegget.

 

Budsjettmessig ser jeg for meg opp til 2000kr, men det gjør ikke noe om ikke hele budsjettet ryker. Selvfølgelig, om noen kan overbevise meg om at det er veldig mye mer å hente på å bruke litt til, så er det også en mulighet. 

 

Håper at noen av dere her inne kan hjelpe meg med litt input og erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror du kommer til å bli fantastisk fornøyd med Phillips Fidelio X2 HR. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4388967 fantastisk gode og komfortable hodetelefoner som passer til det aller meste av musikk du måtte finne på å kaste på dem, de er og veldig lette å drive så lydkortet du bruker burde ikke være noe hinder.

 

edit: Ser at HR versionen som er en bittelitt forbedret version av standard X2en ikke kommer på lager med det første, så om det haster er den vanlige X2 tilgjengelig i flere nettbutikker https://www.prisjakt.no/product.php?p=2792577 . Du kan jo søke deg litt opp på hvilken endringer som er gjort på HR versionen, men slik jeg har forstått det er de ganske minimale.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Har faktisk kikka mye på Fidelio X2. Etter hva jeg forstod, så er forskjellen på X2 og X2HR med putene og polstringa på hodebøylen. 

 

I følge nettsida til Elkjøp, så skal de være på lager her i Horten (hvor jeg bor), så kanskje jeg skulle stikki innom og sett. Kan jo hende jeg kunne fått pruta dem litt siden det kommer ny modell som overtar? Hehe.

 

Ellers har jeg sett på Fidelio X2 som sagt, Beyerdynamic DT770, DT880, DT990 og Custom One Pro Plus, PSB M4U 1 og Sennheiser Momentum 2. Har også sett på et par rimeligere som Sony MDR-1A og Audio Technica ATH-M50X. Har også kikka på Sennheiser HD599 som ligger litt over budsjettet. 

 

Problemet er som alltid å gjøre et valg. At alt har såpass blanda tilbakemeldinger på nettet hjelper jo ikke på saken. 

 

 

Har ikke satt meg inn i alle disse måtene å beskrive hvordan det høres ut (flatt, åpent, dynamisk, you name it), men jeg kan jo prøve å beskrive hva jeg er ute etter. Eller kanskje hva jeg savner hos Qpad QH-90 (om noen har brukt det og vet hvordan det høres ut).

 

QH-90 er rett og slett kjedelig og mangler trøkk. Har prøvd å justere med EQ, men bassen blir rett og slett boomy, hvis jeg bruker riktig ord for det. Mangler på mellomtonene, men ellers er det helt ok liksom.

 

Så hva er jeg ute etter? Noe som er gøy å høre på musikk med. Stereoanlegget jeg har med en Cayin 252b forsterker og PSB Image T6 høyttalere er noe jeg aldri blir lei av å høre på, men jeg ønsker meg samme, eller i alle fall en lignende opplevelse med hodetelefoner. Er nok ikke alle naboer som er glad i høy musikk hele lørdagen selv om det er lenge før 11 om kvelden. 

 

Stopper der for nå, har en tendens til å fortsette i det vide og det brede og fort havne på utsiden av hva jeg egentlig tenkte på. Haha

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Kjørt igjenom en del forskjellige låter så langt. Må egentlig si at jeg ikke er så imponert som jeg forventa. Mange låter mangler bass, skarp diskant, slapp mellomtone. Dette på låter hvor jeg nesten kunne ha brukt EQ til å redusere bassen når jeg spiller dem på høyttalerene mine. PSB Image T6 er vel ikke akkurat noe bassmonster sammenlignet med feks Klipsch. 

 

Har også hørt på noen låter som er litt utenfor det jeg vanligvis hører på, feks song of storms dubstep remix av Ephixa. Der er det godt med bass og den er stram og rask slik jeg forventet. 

 

Mange låter høres selvfølgelig bra ut, men egentlig litt kjedelig. 

 

Noen som skjønner hva jeg mener? Er ikke helt inne i sjargongen eller hvordan jeg skal beskrive det riktig.

 

Kan forøvrig nevne at jeg måtte sette volumet vesentlig høyere på disse enn med Qpad'ene. Om det skulle ha noe å si. Kan jo være jeg kanskje har fått et mandags sett?

Lenke til kommentar

 

Har du justert opp lydkortets styrke etter impedansen i klokkene?

 

 

Har justert på alt jeg føler at jeg burde røre og eventuelt nullstille i forhold til tidligere konfigurasjoner. Nøyaktig hva tenker du på?

 

Husker ikke hva det heter. Men på mitt ASUSkort kunne jeg stille styrken på kortet etter hvilken motstand klokkene hadde. Opprinnelig var de stilt inn på 0-15Ω, så satte jeg de til 16-50Ω eller noe slikt. Da spilte HD 598ene mine godt.

Lenke til kommentar

Ahh. Nei, kan ikke finstille så mye her. 

 

 

 

 

 

post-107789-0-66660600-1500046205_thumb.png

 

 

 

 

Skal prøve lydkortet på hovedkortet for moro skyld. SupremeFX, er vel basert på en eller annen Realtek brikke.

 

 

Edit: Tydelig forskjell i alle fall. Med det integrerte kunne jeg sette volumet til 100% uten at det ble øredøvende. Haha

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

Realtek lager mange ulike kvaliteter, alt fra crap til HiFi. SupremeFX har et veldig godt potensiale så lenge det blir implementert rett og burde ikke sammenlignes med det folk vanligvis forbinder med low-end Realtek som ofte kan høres litt ... ambivalent ut.

 

Du kan til en viss grad justere bassen rimelig bra i X-serien alt etter hvor du har dem på hodet. Dytter du den frem mot ansiktet får du mer bass og tilsvarende mindre bass om du har dem lengre mot bakhodet. Forskjellen er størst på de laveste frekvensene, og den avtar gradvis oppover mot 50-60 Hz.

 

32/300 er en helt grei innstilling til X2. Disse er vel blitt målt til øvre 30-tallet en plass. Rundt 37 så vidt jeg husker.

Det lønner seg mer eller mindre å alltid impedansmatche da dette optimaliserer effekten, alternativt bør du gå for så lav utgansimpedans som mulig på forsterker.

 

Kan du bruke equalizer-innstillingene høvelig detaljert på SBX studio ?

Små justeringer der kan bety mye. Hodetelefonene har et godt potensiale på detaljer så lenge kilde og forsterker er greie. X2 sitt problem er vel helst (i forhold til frekvensplott) at de har kjørt på så mye bass at det kan drukne toppen alt etter mixingen på musikken. Disse er jo respons-tiltet bra mot bass i utganspunktet.

Lenke til kommentar

Realtek lager mange ulike kvaliteter, alt fra crap til HiFi. SupremeFX har et veldig godt potensiale så lenge det blir implementert rett og burde ikke sammenlignes med det folk vanligvis forbinder med low-end Realtek som ofte kan høres litt ... ambivalent ut.

 

Du kan til en viss grad justere bassen rimelig bra i X-serien alt etter hvor du har dem på hodet. Dytter du den frem mot ansiktet får du mer bass og tilsvarende mindre bass om du har dem lengre mot bakhodet. Forskjellen er størst på de laveste frekvensene, og den avtar gradvis oppover mot 50-60 Hz.

 

32/300 er en helt grei innstilling til X2. Disse er vel blitt målt til øvre 30-tallet en plass. Rundt 37 så vidt jeg husker.

Det lønner seg mer eller mindre å alltid impedansmatche da dette optimaliserer effekten, alternativt bør du gå for så lav utgansimpedans som mulig på forsterker.

 

Kan du bruke equalizer-innstillingene høvelig detaljert på SBX studio ?

Små justeringer der kan bety mye. Hodetelefonene har et godt potensiale på detaljer så lenge kilde og forsterker er greie. X2 sitt problem er vel helst (i forhold til frekvensplott) at de har kjørt på så mye bass at det kan drukne toppen alt etter mixingen på musikken. Disse er jo respons-tiltet bra mot bass i utganspunktet.

 

 

Prøvde meg frem med EQ, men syns ikke det gav noe godt resultat. Har forøvrig brukt EQ hele tiden med Qpad headsettet, det var et must. 

 

Ellers er problemet at de våknet skikkelig til liv på et par låter, spesielt dubstep, men var flate og kjedelig når det kom til heavy metal og metalcore låter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...