Gå til innhold

[Løst] Avslag på reklamasjon av printer


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en multifunksjonsskriver som jeg har hatt inne på reklamasjon. Grunnen til at den ble sendt inn var pga at utskriftskvaliteten var veldig lav.

 

Det tok lang tid for å få svar fra. midten av mai til i går.

 

Butikken avslo reklamasjonen på bakgrunn av at jeg hadde brukt "uoriginalt blekk". Er det egentlig lov å avslå reklamasjon grunnet uekte blekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alltid brukt uoriginalt blekk og uten problemer.
men enig i at det kan være litt vanskelig å reklamere på dårlig utskriftskvalitet da. Produsenten av skriveren går jo ikke god for blekket du bruker. Hadde det vært noe annet galt så hadde saken vært en annen.

Lenke til kommentar

Produsenten av printeren kan naturlig nok ikke gå god for utskriftskvaliteten

med blekk de ikke produserer eller "godkjenner" for bruk i sine produkter.

Derfor vil det bli vanskelig å reklamere på noe slik.

Det er forsåvidt greit, men det er jo butikken som selger produktet som jeg reklamerer til og da ihht norsk lovgivning. Garantien bryter man så fort man bruker uoriginalt blekk, og det er greit - men det vil vel være brudd på konkurranseloven om man ikke kan bruke annet blekk?

Lenke til kommentar

Har alltid brukt uoriginalt blekk og uten problemer.

men enig i at det kan være litt vanskelig å reklamere på dårlig utskriftskvalitet da. Produsenten av skriveren går jo ikke god for blekket du bruker. Hadde det vært noe annet galt så hadde saken vært en annen.

Problemet oppsto før jeg hadde uoriginalt blekk, men jeg ble lei av å bruke tusen spenn for å kaste blekket bort på dyserens og alt som printeren måtte gjennom. Det var visst en dum ide.

Lenke til kommentar

Står nok i instruksen til skriveren at det bare skal brukes orginalt blekk ja...

 

Jobbet noen år i HP for mange(mange) år siden, da husker jeg de viste noen bilder tatt med mikroskop som viste hvordan uorginaltblekk tettet igjen hysene og "ødela" skriveren.

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Tja, vil ikke si jeg har gjort noen feil sett fra loven sin side. Dersom det viste seg at jeg ikke hadde byttet blekk eller renset skriverhodet før jeg leverte printeren inn, så hadde jo det vært dumt.

 

Uansett, jeg vil høre om noen har noe kjennskap til bruk av uoriginalt blekk og om det er ok å avslå reklamasjon pga det.

Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen!

Tok en telefon til kundeservice før jeg dro i butikken igjen idag. Fikk SMS om at de hadde klart å finne printeren min og at den var klar for henting (de hadde nemlig ikke printeren min i går - hadde vel rota den bort). Snakket med ei hyggelig dame på kundeservice og hun syns saken var veldig snodig; 1. Avslag på reklamasjon grunnet bruk av uoriginalt blekk 2. At de hadde brukt over 6(!) uker på å behandle reklamasjonen. Hun sa hun ikke kunne hjelpe meg, men at jeg skulle ringe opp igjen om butikken ikke ville gi meg ny skriver.

 

Kommer til butikken; Hilser på mannen bak servicedesken, som kjenner meg igjen (knis). Han henter fram min gamle skriver. Han sjekker opp saken min i deres system. Bruker gooood tid på å lese, smiler litt lurt, leser, leser.. Helt stille. Etter en stund tar han opp telefonen og sier han må ringe sjefen. Kommer tilbake etter et par minutter; sier jeg får omlevert varen.

 

Så nå har jeg en splitter ny skriver. Woho! :)

Stå på krava folkens; husk at de skal forholde seg til reparasjon etc. innen "rimelig tid" og at uoriginale kompatible patroner ikke har noe å si for garanti eller reklamasjon ihht norsk lov og eu-regler.

 

Edit: Skriveleif

Endret av sofiepett
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra det løste seg.

Det handler vel mer om service enn lover og regler i denne saken.

Det at du sier at problemet var der før du byttet over til uoriginalt blekk er jo en påstand du må bevise det ville nok blitt vanskelig.

Man må også gi beskjed innen rimelig tid(senest 2 mnd) etter at feilen er oppdaget.

Men nå fikk du uansett ny så det er jo bra :)

Endret av stianooh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...