Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Sover" i armen/hånden av å ligge og lese på mobil/nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Armen min "sovner" så fort når jeg skal ligge og lese på nettbrett. Jeg vet ikke hva som er normalt? Er det noe en kan gjøre, det er jo deilig å slippe kontorstolen...?

 

Hjelper litt å bytte på hvilken hånd man holder enheten med.

 

Anonymous poster hash: cc48a...17f

 

 

Du har en nerve som går på utsiden av albueleddet (den som gjør dritvondt hvis du dunker albuen borti noe på riktig måte). Når du ligger på ryggen med nettbrettet i hånda og hviler albuen på senga/sofaen så kommer denne nerven i klem, noe som fører til en følelse av at armen sover.

 

Det er ikke farlig (med mindre du ligger sånn i timesvis), og det finnes ingen løsning - annet enn muligens å trene for å bøse opp overarmen litt sånn at ikke hele vekta av armen ligger på albueleddet.

Lenke til kommentar

Du har en nerve som går på utsiden av albueleddet (den som gjør dritvondt hvis du dunker albuen borti noe på riktig måte). Når du ligger på ryggen med nettbrettet i hånda og hviler albuen på senga/sofaen så kommer denne nerven i klem, noe som fører til en følelse av at armen sover.

 

Det er ikke farlig (med mindre du ligger sånn i timesvis), og det finnes ingen løsning - annet enn muligens å trene for å bøse opp overarmen litt sånn at ikke hele vekta av armen ligger på albueleddet.

 

Hehe, ikke farlig? Det var en periode hvor jeg sov med armen under hodet, slik at den ble helt død når jeg våknet. Jeg klarte ikke bevege armen, det var som om jeg var lam. Det kom seg fort da... men legen sa det var ufarlig. :)

 

Men takk for informasjon! Kanskje jeg kan forsøke å finne en stilling hvor nervene ikke presses på. Men jeg er litt forvirret ang. dette med nerver i klem og blodtilførsel. Legen jeg snakket med ang. armen jeg lå på mente blodtilførsel var en myte, fordi blodet ville finne frem nesten uansett. Men det er forskjellige ting jeg tenker på som "soving", det er noen ganger det "prikker" også, og andre ganger hvor det bare føles ut som belastning.

 

Anonymous poster hash: 939d8...134

Lenke til kommentar

Blodtilførsel er ikke noen myte. Hadde selv problemer med blodtilførsel til armene en periode. Når jeg lå på rygg med armene ut til sidene, på legebordet, forsvant nesten pulsen.

 

Hvordan ble du i armene da? Hvordan føltes det? Jeg føler egentlig at mitt "problem" mest har med muskler å gjøre, fordi jeg opplever noe av det samme om jeg f.eks. maler vegger. Jeg er egentlig ganske sterk i armene, men det er mer kortvarig styrke, ikke anstrengelser over tid.

 

Anonymous poster hash: 939d8...134

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...