Gå til innhold

Nkom refser Telenors strømmetilbud, men telegiganten oppfatter kritikken annerledes: – Supert at de gir oss klarsignal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Da tipper jeg du må betale vanlig datapris, siden du selv er leverandør av musikken. Hva med å legge musikken over på mobilen før du drar ut?

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt musikken min lagret lokalt på en Plex server hjemme, så streame til mobilen på tur. Hvordan skal Telenor evt. håndtere dette?

Har tenkt samme tanke, og forventer at Telenor tilrettelegger for denne typen løsninger for å unngå favorisering av enkeltaktører i markedet.

Lenke til kommentar

De skal representere lovverket.

 

Veldig enig! Fra NKOM sin nettside om nettnøyralitet (https://www.nkom.no/teknisk/internett/nettn%C3%B8ytralitet/nettn%C3%B8ytralitet)

 

Internettbrukerne har rett til en internettilknytning fri for diskriminering med hensyn til applikasjonstype, tjenestetype, innholdstype og hvem som er avsender eller mottaker.

Det er ganske åpenbart at Telenors abonnement Yng bryter med dette - de diskriminerer trafikk knyttet til musikkstreaming. Det burde NKOM slå hardt ned på, da dette er en del av NKOMs samfunsoppdrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror en dugnadsrunde må til her... for å hjelpe NKOM finne ballene sine som de tydeligvis har tapt. Det å tilby andre musikktjenester på "samme premissene" er jo fortsatt ikke nettnøytralitet på noe vis sidendet kun omhandler musikktjenester som er "hvitlistet" og delv da er det fortsatt snakk om kun musikktjenester og ikke noe annet. Dette vet NKOM ganske godt, akkurat som de er klar over 5-sifrede nummer issuen med Telenor som de "ser på".

Så kjære statlig instans som er finansiert med våre skattepenger - få fingeren ut, eller deleger deres ansvar til noen som gjør noe med den (eks Forbrukerombudet), annet enn uskyldige små "slap on the wrist" for en markedsdominerende aktør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Synes flere av dere roter fælt her.

Nettnøytralitet er ikke et tema her. All trafikk fra alle streamingleverandører har like villkår nettverksmessig. Det er ingen begrensing på båndbredde eller routing, det er absolutt ingenting som strupes.

Telenor bare lar være å ta betalt fra sluttbruker for trafikk de gjenkjenner som musikkstreaming fra leverandører som har samarbeidet med Telenor slik at trafikken kan gjenkjennes som nettopp dette.
Telenor sier at de er åpne for alle aktører, at det bare er å samarbeide med dem slik at trafikken kan gjenkjennes som musikkstreaming.

 

En kan kanskje argumentere for at det er konkurransevridende, men all den tid det står andre aktører fritt til å delta er det også å strekke det litt.

Kom dere ned av såpeboksen og les saken en gang eller to før dere går løs.

 

(Forøvrig merkelig at dette er katastrofe når Telenor gjør det, men helt greit når andre aktører gjør akkurat det samme).

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Synes flere av dere roter fælt her.

 

Nettnøytralitet er ikke et tema her. All trafikk fra alle streamingleverandører har like villkår nettverksmessig. Det er ingen begrensing på båndbredde eller routing, det er absolutt ingenting som strupes.

 

Telenor bare lar være å ta betalt fra sluttbruker for trafikk de gjenkjenner som musikkstreaming fra leverandører som har samarbeidet med Telenor slik at trafikken kan gjenkjennes som nettopp dette.

Telenor sier at de er åpne for alle aktører, at det bare er å samarbeide med dem slik at trafikken kan gjenkjennes som musikkstreaming.

 

En kan kanskje argumentere for at det er konkurransevridende, men all den tid det står andre aktører fritt til å delta er det også å strekke det litt.

 

Kom dere ned av såpeboksen og les saken en gang eller to før dere går løs.

 

(Forøvrig merkelig at dette er katastrofe når Telenor gjør det, men helt greit når andre aktører gjør akkurat det samme).

 

Forventer at Telia får samme runde fra NKOM, dessuten så er det vel også en tanke at Telenor nå gir "Musikkdata" fortrinn foran annen data - som jeg ser det så har nå NKOM tillatt fortrinn.

Lenke til kommentar

Synes flere av dere roter fælt her.

 

Nettnøytralitet er ikke et tema her. All trafikk fra alle streamingleverandører har like villkår nettverksmessig. Det er ingen begrensing på båndbredde eller routing, det er absolutt ingenting som strupes.

 

Telenor bare lar være å ta betalt fra sluttbruker for trafikk de gjenkjenner som musikkstreaming fra leverandører som har samarbeidet med Telenor slik at trafikken kan gjenkjennes som nettopp dette.

Telenor sier at de er åpne for alle aktører, at det bare er å samarbeide med dem slik at trafikken kan gjenkjennes som musikkstreaming.

 

En kan kanskje argumentere for at det er konkurransevridende, men all den tid det står andre aktører fritt til å delta er det også å strekke det litt.

 

Kom dere ned av såpeboksen og les saken en gang eller to før dere går løs.

 

(Forøvrig merkelig at dette er katastrofe når Telenor gjør det, men helt greit når andre aktører gjør akkurat det samme).

 

Nettnøytralitet er meget relevant her... Nettnøytraliteten er ikke bare de tekniske fordelene ved båndbredde og routing, men også økonomiske fordeler. Siden det gis økonomiske incentiv til å benytte gitte tjenester, er det ikke nøytralt lengre. Din tolkning åpner opp for at Telenor kan belaste kundene 1kr per kB om kunder i deres nettverk går inn på nettisdene til konkurrerende selskaper. Samme båndbredde og routing, men helt klart ikke nøytralt... (De bare "unnlater å fakturere brukeren 1kr per kB for trafikk mot egne sider"...)

 

Les deg opp litt på nettnøytralitet, før du påstår at det ikke er relevant...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er en komersiell aktør så har du lite grunnlag for å klage. 

 

Javel? Hvorfor er det tillat å diskriminere mot privatpersoner så lenge de ikke har en kommersiell tjeneste...?

 

 

Da tipper jeg du må betale vanlig datapris, siden du selv er leverandør av musikken. Hva med å legge musikken over på mobilen før du drar ut?

 

Jeg betaler for Internett på serveren hjemme, akkurat som Spotify og de andre leverandørene av musikk (bare lavere kapasitet). Må Spotify betale ekstra om jeg streamer på 4G, i forhold til WiFi...?

 

Fordi det ikke er plass...?

Lenke til kommentar

Nettnøytralitet er ikke et tema her. All trafikk fra alle streamingleverandører har

 

Kom dere ned av såpeboksen og les saken en gang eller to før dere går løs.

 

(Forøvrig merkelig at dette er katastrofe når Telenor gjør det, men helt greit når andre aktører gjør akkurat det samme).

 

Hvis en del av trafikken går "utenom taksometeret" men kunden må betale for akkurat samme data hvis den ikke er fra den hvitlistede musikktjenesten er det diskriminering og ikke nettnøytralitet på noe vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt musikken min lagret lokalt på en Plex server hjemme, så streame til mobilen på tur. Hvordan skal Telenor evt. håndtere dette?

Du kan laste opp 20000 egne låter til Google play og streame gratis. Burde holde en stund?

Ja, men da må jeg drive å styre med Google sine tjenester og ulempene det fører med seg.

Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt musikken min lagret lokalt på en Plex server hjemme, så streame til mobilen på tur. Hvordan skal Telenor evt. håndtere dette?

Har tenkt samme tanke, og forventer at Telenor tilrettelegger for denne typen løsninger for å unngå favorisering av enkeltaktører i markedet.

De sier jo at de jobber med en metode får leverandørene å melde inn IPen sin. Det å streame fra privat plex-server er uansett ikke relevant her, det er ikke en "aktør i markedet".
Lenke til kommentar

 

 

Skulle gjerne hatt musikken min lagret lokalt på en Plex server hjemme, så streame til mobilen på tur. Hvordan skal Telenor evt. håndtere dette?

Har tenkt samme tanke, og forventer at Telenor tilrettelegger for denne typen løsninger for å unngå favorisering av enkeltaktører i markedet.

 

De sier jo at de jobber med en metode får leverandørene å melde inn IPen sin. Det å streame fra privat plex-server er uansett ikke relevant her, det er ikke en "aktør i markedet".

 

Jeg er uenig.

 

Telenor markedsfører at streaming av musikk skal nulltaksteres i sine YNG abbenoment.

Da må man forvente at streaming fra eget bibliotek også skal være gjendele.

Kun små bokstaver nederst i reklamen sier at det kun gjelder noen tjenester.

 

Med en gang Telenor begrenser hvilke tjenester man kan streame musikk fra, så behandler de tjenester ulikt i nettet sitt. Dette mener jeg stider mot nett nøytralitet.

 

Det er ikke levrandøren av internett sin oppgave å bestemme hvilke tjenester brukeren kan benytte seg av.

Ved å gjøre noe noen tjenester mer attraktivt så tar de på seg en oppgave som de ikke bør ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...