Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varsling til fylkeslege?


Anaio

Anbefalte innlegg

Jeg har varslet fylkesmannen etter paragraf 17 i helsepersonelloven. Det er et graverende tilfelle av systematisk svikt av kommunen over lang tid - et tilfelle som garantert vil bli dratt inn i rettssystemet og diskutert i årevis. Fikk raskt kontakt med fylkesmannen fordi pasient- og brukerombudet backet meg opp og purret på dem daglig, men der har det stoppet. Fylkesmannens kontor kunne KANSKJE klare å opprette tilsynssak før ferien - hvis ikke, ikke før i august. Jeg mener, og dette kommer tydelig frem av varslingsbrevet og følgebrev fra pasient- og brukerombudet, at det er vedvarende og åpenbar fare for liv og helse. Det er rett og slett mishandling betalt av kommunen.

 

Hvor går jeg nå? Jeg kan ikke godta at fylkesmannen bruker månedsvis på dette. Det er et helt sjukt tilfelle - tro meg. I tillegg har min leder varslet kommunen om min varsling, og de har begynt å "rydde" i papirene sine. Jeg er helt rådvill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fylkesmannen er jo Helsetilsynets lokale representanter i fylkene. Så det hjelper vel ikke her. Kontakt Helsedirektoratet og hør, de har fått delegert ansvar og funksjon fra departementet. Men det er på vei inn i ferietid, så godt mulig du bare må smøre deg med tålmodighet.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er svært varierende kvalitet på fylkesmennenes helseavdelinger. Noen av fylkeslegene avbryter sin ferie ved graverende saker, mens andre kan svare det som du opplever.

Du kan også gå over hue på fylkesmannen /-legen. Ta direkte kontakt med direktoratet eller statens helsetilsyn.

En liten omveg kan være å ta kontakt med arbeidstilsynet fordi kommunen ikke opprettholder arbeidsmiljøloven ved at de tvinger ansatt helsepersonell å utføre lovstridige oppgaver, alternativ tvinger ansatte å unnlate å utføre lovpålagte oppgaver.

Og så har du jo media forstås. Men her burde du la pasientombudet ta den støyten.

Du er svært modig som tør å stå frem som varsler, jeg håper dere er flere sammen om det da det ikke er rom for varslere i norsk arbeidsliv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring er at det er svært varierende kvalitet på fylkesmennenes helseavdelinger. Noen av fylkeslegene avbryter sin ferie ved graverende saker, mens andre kan svare det som du opplever.

Du kan også gå over hue på fylkesmannen /-legen. Ta direkte kontakt med direktoratet eller statens helsetilsyn.

En liten omveg kan være å ta kontakt med arbeidstilsynet fordi kommunen ikke opprettholder arbeidsmiljøloven ved at de tvinger ansatt helsepersonell å utføre lovstridige oppgaver, alternativ tvinger ansatte å unnlate å utføre lovpålagte oppgaver.

Og så har du jo media forstås. Men her burde du la pasientombudet ta den støyten.

Du er svært modig som tør å stå frem som varsler, jeg håper dere er flere sammen om det da det ikke er rom for varslere i norsk arbeidsliv.

Takk for tips! Gikk til kommuneoverlegen etter råd fra fylkesmannens kontor, saken ble så overtatt av helsetilsynet fordi jeg som varsler ble trakassert av kommunen jeg varslet om. Tusen takk, drittsystem. Men, for later reference, kommuneoverlegen er riktig instans om det er fare for liv og helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...