Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man leve på frukt?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Spiser du kun frukt vil nok risikoen for å få diabetes øke betraktelig. Et blodsukker som en jojo vil belaste kroppen din noe enormt.

 

Har du en vitenskapelig kilde til påstanden?

 

 

Nei, og jeg gidder heller ikke å lete etter det for deg.

 

 

Hvorfor øker risiko for diabetes betraktelig av å spise frukt?

 

Fordi frukt er fullt av raske sukker, det øker blodsukkeret fort (brytes raskt ned til glukose). Frukt er heller ingen bra næringskilde for "langtidsnæring" (mat som brytes ned sakte til glucose, eks fett og protein), noe som betyr at blodsukkeret reduseres fort i forhold til om man spiser annen mat. Derav uttrykket "jojo blodsukker".

 

Et jojo blodsukker har en tendens til å belaste bukspyttkjertelen noe som igjen er sagt å øke risikoen for diabetes.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber som er i frukt bremser glykemisk last, så det er ikke det samme som å spise godteri, selv om frukt styres industrielt/selektivt mot større sukkerinnhold. Fruktose oppfører seg også ganske ugunstig i kroppen i for store mengder, men hel og fersk frukt er ikke det samme som konsentrert industriell fruktose.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Usunne typer umettet fett kan jeg ikke si at jeg har hørt om, men sikker kan jeg ikke være. Innen helseforskning virker det som de er ufattelig glad i å ombestemme seg hele tiden. :p

 

Forskninger og meninger finner på noe nytt ofte så det du sier kan kanskje stemme, men ut fra det jeg har hørt og lest så er det i generelle betrakninger slik at fett i forhold til sunnhet fordeles slik mettet fett<umettet fett<flerumettet fett. Her er selvfølgelig en mengde forskjellige variasjoner innenfor dette igjen og forskere er uenige og hva som leder til hva, men for å unngå masse detaljer så handler det meste om kolesterol, og innvirkningen de forskjellige typene fett har på det. Mettet fett sies å øke kolesterolet, mens umettet fett, og spesielt flerumettet fett senker kolesterolet. Eller for å si det mer nøyaktig, mettet fett øker den negative siden av kolesterolet, mens umettet/flerumettet øker den positive delen av kolesterolet. Det er innenfor umettet/flerumettet fett at du finner Omega-3, som de fleste har hørt om, og Omega-6, hvor begge har vist seg å være gunstig for helsen på flere måter.

 

Nå er det ikke sånn at man nødvendigvis bør gå over til å spise kun de umettede typene fett. Som i alle ting så er en balansegang alfa og omega. Grunnen til at kjøtt kan sies å være usunt med tanke på fett er nøyaktig denne balansen, kjøtt har veldig mye mettet fett i forhold til umettet fett, dermed ville et kosthold kun bestående av kjøtt, over lang tid, være negativt for kolesterolet og dermed også helsen.

 

Det du tenker på med sunt og usunt mettet fett er jeg mer usikker på, så vidt jeg vet er mettet fett mettet fett. Kan være det har noe med forskningen på fett, sett i motsetning til sukker, og hvilke påvirkninger de har på helsen. Der hevdes det vel at inntaket av karbohydrater er mer skadelig for hjertet enn inntaket av fett, noe ala de Fedon Lindberg greiene. Her må jeg uansett innrømme at jeg er veldig usikker. Klarer du å finne mer informasjon om saken så hadde det vært interessant å få vite. :)

 

 

Mener jeg har hørt at fett er sunnest i denne rekkefølgen, men jeg har ikke peiling på hvorfor. Altså

 

Enumettet fett er sunnest

 

Flerumettet fett er litt mindre sunn fordi den lettere utsettes for frie radikaler? Er det det det går i?

 

Mettet fett er usunnt men her strides det vel mye også.

 

Av en eller annen grunn så er avocado visst nok veldig sunne greier har jeg hørt:

 

post-30484-0-66014300-1498572465_thumb.jpg

 

post-30484-0-66014300-1498572465.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Flerumettet fett er litt mindre sunn fordi den lettere utsettes for frie radikaler? Er det det det går i?

 

Jeg er selvfølgelig langt fra noen ekspert, men akkurat det har jeg aldri hørt om. :hm:  Sånn sunnhetsmessig er nok ikke forskjellene så store. Vet ikke om det har blitt gjort målinger av dette. Kan være at jeg tar feil, men jeg plaserte dem i den rekkefølgen fordi det er mest innen flerumettet fett at du finner fettsyrene omega-3 og omega-6. Om de er mer utsatt for frie radikaler eller ikke, det kan jeg desverre ikke svare deg på, vet rett og slett ikke noe om det. Uansett så har vel hvor utsatt du er for frie radikaler mer å gjøre med hvor mye antioxidanter du får i deg.

Lenke til kommentar

Google hjelper alltid noe:
 
https://sml.snl.no/frie_radikaler_-_ernæring
 

Frie radikaler kan også dannes i mat ved oksidativ harskning, særlig ved høyt innhold av flerumettet fett. Reaksjonen initieres av lys, varme eller metaller, og etter hvert oppstår det en kjedereaksjon mellom fett og atmosfærisk oksygen, der det dannes frie radikaler som reagerer videre og bl.a. fører til harsk lukt og smak i maten. Antioksidanter som tokoferol (vitamin E), β-karoten (vitamin A) og askorbinsyre (vitamin C) kan forhindre eller stoppe reaksjonen.

Frie radikaler kan også dannes i kroppen og er en viktig faktor ved utvikling både av hjerte-karsykdommer og visse kreftformer. Siden antioksidantene ofte er vitaminer, kan dette være en grunn til at et kosthold med mye frukt og grønnsaker kan forebygge utvikling av hjerte-karsykdommer og kreft.



https://www.google.no/search?q=eugenol+antioxidant&oq=eugenol
 
Det er ikke bare vitaminer som fungerer som antioksydanter. En av de kraftigere antioksydantene du kan få i deg har man i nellik (inneholder eterisk olje eugenol). Nyper er også ganske høyt på antioksydantskala. Vet ikke om det skyldes C-vitamininnholdet alene i disse nypene, eller om det også er andre stoffer tilstede der.






Uansett så har vel hvor utsatt du er for frie radikaler mer å gjøre med hvor mye antioxidanter du får i deg.


Eller la oss snu på flisa, og si "Eller hvor mye harsknet flerumettet fett du i tillegg får i deg". Da det også kan skje utenfor kroppen i de matvarene du stapper i deg  :wee:

 

Harsk olje smaker jo litt vondt da. Men om den kun er delvis harsknet her og der, så smaker en det kanskje ikke i begynnelsen før produktet blir gammelt nok? Kanskje derfor du skal spise antioksydanter, i tillegg til at antioksydantene tar frie radikaler som oppstår i kroppens kjemi ved at du rett og slett lever fra dag til dag.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

post-30484-0-66014300-1498572465.jpg

 

 

Avocado er visst også en frukt, nærmere bestemt et bær. Er ikke så ofte en kommer over bær som inneholder fett (15 %). Stilig. Kanskje det er avocado man kunne ha overlevd på. Har jo C-vitaminer også, da slipper man skjørbuk. 13 % kalium, må jo være snadder for å holde blodtrykket lavt.

 

Avocado, bananer og egg. Er man dekket da?

Hiv også i deg ei potet, og det er helt knall.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehehe, se der ja, da lærte man noe nytt i dag også. :) Da ble det jo ekstra lurt å spise fersk fisk/drikke fersk tran. Kapslene ble det jo fastslått for ikke så lenge siden, at ofte inneholder gammel fiskeolje.

 

Jeg synes uansett at mat er såpass godt at jeg ikke ønsker å begrense meg til å kun spise to-tre forskjellige ting. :p Da hadde jeg jo i tillegg ikke kunnet spise den deilige middagen i dag. xP

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det kan du si. Men for trådstarter så virker dette spørsmålet viktig nok å få besvart da. Tviler kanskje på at det er fordi vedkommende skal begynne med en fruktdiett, men man kan jo aldri vite sikkert heller fra noen få innlegg.

 

Ser mest ut som om det kanskje er av nysgjerrighet at denne tråden ble startet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Den tosken  går der og snakker om å være seg selv uten frykt- bo i skogen uten utdanning- lev gratis av frukt- dette er som han sier- et lass med BS som han må holde så ekstremt for at han skal tjene penger. Det er en video som gir ham inntekter han bryr seg åpenbart bare om seg selv. Dessuten oppfordrer han til å leve alene. Hvem vil leve alene? Livet i demokrati- ikke anarki- er i samspill med andre menneskdr. Å leve alene er veien til å bli en gal tulling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Man kan leve på frukt og bladgrønt hele livet ja, det er en fordel at han spiser salatblader også. Dette med protein er en seiglivet myte, man får absolutt nok protein med det kostholdet. Utfordringen er å spise nok, slik at man får nok kalorier. Man må spise større mengder bare, da kjøtt, korn, linser osv er mer fortettede kalorier.

Lenke til kommentar

Dette blir nekroposting, men jeg må bare drepe diskusjonen her og nå.
Det trengs bare elementær kunnskap for å kunne konstatere at det ikke er mulig å overleve uten tilskudd når man er vegan. Da særlig med kobalamin (B12). Vi har reserver i kroppen som kan strekke opp til to år, men symptomer på mangel gjør seg gjeldende allerede innom et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei stor utfordring med B12 mangel er at det er relativt utydelege symptom som i tillegg kjem gradvis.
Det er ikkje sikkert folk som ellers er unge friske merker særleg til at dei blir trøttare, slitne, mister litt kjensle i huda, blir "surrete" og får lett for å gløyme, osv. Særleg når symptoma kjem gradvis. Mange vil nok kompansere på andre måtar og då ytterlegare forlenge tida det tek før ein oppdager problemet, f.eks. ved å sove lengre, ta oppkvikkande legemiddel, trene meir, osv.

For mange vil det nok gå heilt fint å overleve på berre frukt i ei perioda, men på eit eller anna tidspunkt vil ein møte veggen og måtte ha behandling for å kunne leve vidare.
Unge og gamle vil ikkje kunne leve lenge på ein slik diett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...