Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil med heftelser - hva er mest ryddig


Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en bil med heftelser hvordan er det mest ryddig og løse dette?

 

Alternativ 1: eks: bilen koster 200k, heftelser er 150k, betaler 50 k til selger og gjør opp tidligere eiers bank selv.

 

Alternativ 2: Betaler 200 k til selger, selger forplikter seg via kontrakt og gjøre opp med banken.

 

Hva har hadde dere gjort? Jeg heller jo mest mot alternativ 1 da heftelsene følger bilen og om jeg ikke skulle oppfylle mine forpliktelser om å innfri restlån vil jo dette kun slå tilbake på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste korrekte løsning her er 1. Velger du alternativ 2 kan selger drikke opp pengene (eller bruke dem opp på annen måte...), og du får en lang og tung jobb med å tvangsinndrive beløpet, og om selger da viser seg å ikke ha verken nåla i veggen (og kanskje dessuten har mye annen gjeld han ikke klarer betjene) eller jobb (som det kan tas lønnstrekk i, om han da ikke er neddynget i annen gjeld som er høyere prioritert enn deg) , så har du i praksis tapt 150.000.

Lenke til kommentar

Få siste faktura fra hans bank/finansieringsselskap hvor rest gjeld er oppgitt. Bli enig om kjøpesum og er den lavere enn restgjeld skal han betale det gjenstående. Når det er betalt og framvist kvittering - tar din bank kontakt med hans bank/finansieringsselskap og betaler direkte til dem. Selger ser ikke pengene i det hele tatt da bankene ordner seg imellom når det er snakk om pant i bil. Han får returnert sitt gjeldsbrev etter hvert, heftelsen blir slettet i Brønnøysundregisteret og etter hvert blir ditt lån hvis pant i bil registrert der.

 

Gjort det på denne måten ved biler jeg har solgt selv og har vært helt uproblematisk, både til forhandler og til privat personer.

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg solgte en bil med finansiering i bank.

Jeg ringte banken og fikk oppgitt restbeløp og innbetalte summen. Neste mnd fikk jeg krav om ny betaling . Regnet med at det var påløpt renter ! Da jeg fikk nytt krav sjekket jeg opp. Det viste seg at jeg var skyldig kr 19000,- på den solgte bilen !!

Hvordan er dette lovlig bankskikk ? Kjøpte ny bil i god tro men sitter nå med to biler å betale på !

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...