Gå til innhold

Derfor er det billig å kjøle boligen med varmepumpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Lufte godt om natta for å kjøle ned huset og skalke igjen straks sol og varm dagsluft bidrar til mer oppvarming enn luftinga kjøler ned.

- Tørke klær inne på dagtid. Fordampning stjeler mye av varmen og luftfuktighet er fort gjort å lufte ut.

 

Ellers så har vi en litt annen sjanger som påvirker kropp og følt temperatur:

- Kle seg lettere og lysere

- Bruke vifter

- Gå med fuktige plagg

- Ta en nedkjølende dusj

- Is og kalde drikker

- Unngå hard fysisk aktivitet

- Holde seg i skyggen og unngå solbrenthet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Lufte godt om natta for å kjøle ned huset og skalke igjen straks sol og varm dagsluft bidrar til mer oppvarming enn luftinga kjøler ned.

- Tørke klær inne på dagtid. Fordampning stjeler mye av varmen og luftfuktighet er fort gjort å lufte ut.

 

Ellers så har vi en litt annen sjanger som påvirker kropp og følt temperatur:

- Kle seg lettere og lysere

- Bruke vifter

- Gå med fuktige plagg

- Ta en nedkjølende dusj

- Is og kalde drikker

- Unngå hard fysisk aktivitet

- Holde seg i skyggen og unngå solbrenthet

Og alt dette er dyrere en varmepumpe?

Lenke til kommentar

Folk kjøper nok varmepumpe for å spare penger på oppvarming om vinteren. Sånn sett anser jeg den som en del av huset fra før av. Altså null investeringskostnad når man finner ut at man trenger kjøling. Driftsutgiftene en skikkelig varm sommerdag er ca 10 kr. Det synes jeg er billig.

 

Det finnes som nevnt alternativer, men man kan spare seg mange av tiltakene ved å bruke den tieren. Det synes jeg det er verdt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter at 3 vinduer ble skjermet fra solen fra utsiden så holder det stort sett å åpne terassedøren for å kjøle leiligheten

Dette går fint så lenge temperaturen holder seg under 25 på dagen, da temperaturen synker en del om natten

 

Brukt pumpen mye mindre de siste årene

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Mange tror at om de bruker luft-til-luft-varmepumpen til å kjøle, så går vinninga opp i spinninga. At strømforbruket blir omtrent det samme på årsbasis som om man varmet opp med panelovner."

Det er et merkelig utsagn. Det er selvfølgelig billigst å bruke minst mulig strøm, enten det brukes til varming eller kjøling. Men komfort har en verdi. Den som ikke verdsetter komfort kan jo bare la være å varme eller kjøle. For min del er varmepumpe for kjøling forskjellen på om 2. etasje i huset kan brukes på sommeren eller ei. Energimåleren forteller meg at forbruket er ca. 4 kWh/døgn. Med dagens strømpriser inkl. nettleie og alle avgifter er det ca. 2 kr/døgn. Det er en veldig lav pris å betale for å ha levelig temperatur i stua. Det nevnes kroneis lenger opp her. Jeg kjøpte to is på XY i dag, det kostet 61,- kr. Kan altså kjøle huset i 15 døgn for prisen av en is til mor og far. Er det med to barn i bilen så snakker vi kjøling en hel mnd. Hvor mye bruker dere andre på is/brus/pølse/burger/kaffe per. mnd? I skrivende stund trekker VP 350 watt. Mens jeg skrev dette innlegget spiste jeg en kanelsnurr til kr. 25,- fra det lokale bakeriet. Det er ikke bare, bare å få utgiftene til å strekke til ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del kostet utvendige screens ca. 30k, varmepumpe 20k. Selgeren kunne (gjerne!) levere begge deler, men mente at varmepumpe ga mest for pengene. Jeg skulle gjerne hatt begge deler, men gjorde en prioritering. Naboen i identisk hus gjorde motsatt valg. De har montert VP nå i ettertid, og syns det er himmelen å kunne kjøle ned og endelig sove godt om natta. Vi har begge store vestvendte vinduer i moderne hus med god isolasjon. Regnestykket vil kanskje være annerledes med mindre vinduer og annen type hus(?)

Lenke til kommentar

En grovt overslag sier at 7000W genererer ca 7000KWH iløp av året. Siden strømprisen er ca 1kr (generøst) sparer man ca 7000kr/året. Et ferdig installert 7KW anlegg koster nok rund 140.000kr og da blir det 140.000kr/7000kr=20 år!

Tyskland hvor strømmen koster ca 3kr/KWH blir det 3x raskerer altså ca 7år og anlegget er nedbetalt. Ikke rart det er lønnsomt der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...