Gå til innhold

Er betalte modifikasjonar på veg tilbake til Skyrim og Fallout 4?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, lykke til med det. Det gikk lukt i dass sist de prøvde med paid Skyrim mods. Etter en liten stund ble det oppdaget at en betalt mod brukte assets fra en annen mod og det ble kjempedrama. Så trakk de hele betalingsgreia tilbake. 

 

Det blir jo et virrvarr av problemer siden mods ofte bruker assets fra hverandre, og samlepakker er veldig vanlig. Så lenge alt er gratis er det null problem såklart.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dette tror jeg går dårlig.

Hele miljøet er jo basert rundt å bygge videre på andres innhold, når du drar inn penger blir lisensieringen en helt annen, og du vil splitte modderne.

 

Videre er jo spørsmålet om hvordan pengene splittes. Går det 50:50 til modder og Bethesda?

Hvem eier modden som blir laget, og hvordan fungerer lisensiering om noen vil bygge videre på den?

Blir modderne bundet til den platformen, eller kan de trekke seg ut og ta ned modden i ettertid?

Lenke til kommentar

Dette tror jeg går dårlig.

Hele miljøet er jo basert rundt å bygge videre på andres innhold, når du drar inn penger blir lisensieringen en helt annen, og du vil splitte modderne.

 

Videre er jo spørsmålet om hvordan pengene splittes. Går det 50:50 til modder og Bethesda?

Hvem eier modden som blir laget, og hvordan fungerer lisensiering om noen vil bygge videre på den?

Blir modderne bundet til den platformen, eller kan de trekke seg ut og ta ned modden i ettertid?

 

25:75 til bethesda er nok mer realistisk.

Lenke til kommentar

Skeptisk, men vi får se hvordan det blir i praksis. Vanlige mods er gratis, men varierer fra direkte møkk til utrolig genialt. Men problemet der er at de ikke alltid er kompatible med hverandre, achivements vil ikke fungere, og i verste fall kan de ødelegge save-filen din. Disse betalte moddene ER kompatible med hverandre, de ødelegger IKKE achivements og ødelegger IKKE save-filen din. Kvaliteten vil nok også være rimelig høy. Så sånn sett er det nok ikke vanlige mods vi snakker om, men mer mikro-DLC. Men er skeptisk.

 

Men det jeg likte minst er at de først skrøt av mods til PC, PS4 og XBox, og en stund senere viste de Skyrim til Switch. Komplett med amiibo-støtte, så klart. Betyr det at Switch-versjonen ikke får mods? Hva er poenget da? Selvsagt kan vi jo få alt amiiboene tilbyr via gratis mods, men har de seriøst fjernet støtte for mods bare for å presse folk til å kjøpe amiiboer? Vet Nintendo har gjort mye tvilsomt opp gjennom årene, men dette er i grenseland...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betalte mods... Når dette blir fjernet. først da skal jeg tenke på om jeg skal ha meg et Bethesda spill til. Dette her kommer from ein som elsker det meste Bethesda lager, men dette her er å gå får langt. snak om å melke kua

 

Er det egentlig urimelig at de som lager mods skal kunne ta betalt for arbeidet sitt? Høres fornuftig ut for meg.

 

Uansett er det jo ikke sånn at alle mods må betales for. Her er det snakk om mods som blir kurert av Bethesda, og må derfor gjennom en godkjenningsprosess. Er nok også mange som ikke ønsker å ta betalt for mods de lager, og det er ingen som tvinger dem til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Deres egen FAQ sier dette som svar på spørsmålet "Is Creation Club paid mods?":
 

No. Mods will remain a free and open system where anyone can create and share what they’d like. Also, we won’t allow any existing mods to be retrofitted into Creation Club, it must all be original content. Most of the Creation Club content is created internally, some with external partners who have worked on our games, and some by external Creators. All the content is approved, curated, and taken through the full internal dev cycle; including localization, polishing, and testing. This also guarantees that all content works together. We’ve looked at many ways to do “paid mods”, and the problems outweigh the benefits. We’ve encountered many of those issues before. But, there’s a constant demand from our fans to add more official high quality content to our games, and while we are able to create a lot of it, we think many in our community have the talent to work directly with us and create some amazing new things.

 

De to uthevede delene er interessante, altså: Ingen resirkulering, og en de facto innrømmelse av at å faktisk ta betalt for rent brukerskapt innhold ikke var verdt PR-marerittet. Så da kan vi anta at dette har erstattet den idéen i overskuelig framtid.
 

Synes dette høres ut som at det har mer til felles med de gamle Bethesda-lagde pluginene til Morrowind, bortsett fra at du nå skal betale med monopolpenger.

.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Husker jeg spilte Neverwinter Nights back in the day. Communityet lagde mye bra til det, og mye ble slengt sammen i en Community Expansion Pack gratis. Den var helt rå, og som sagt gratis. Hvordan ville den sett ut hvis de som lagde den faktisk fikk betalt for det? De fleste som lager mods gjør det som en ren hobby, men hvis de kan tjene på det i tillegg kan de jo bruke mer tid på det og lage mods enda bedre. NWN lot oss også lage egne eventyr, og en del var rimelig bra. Men BioWare lagde også sine egne de tok betalt for, og disse var langt bedre enn det meste communityet lagde.

 

Samme gjelder jo Project Nevada til Fallout 3 og New Vegas. Hele greia er rimelig rått til å være en samlig mods, så hvordan vil det se ut hvis de fikk betalt for det, og kan legge mer arbeid i det? Er derfor jeg ikke avskriver betalte mods med en gang. I teorien kan vi få noen rimelig bra ting der.

Lenke til kommentar

 

Betalte mods... Når dette blir fjernet. først da skal jeg tenke på om jeg skal ha meg et Bethesda spill til. Dette her kommer from ein som elsker det meste Bethesda lager, men dette her er å gå får langt. snak om å melke kua

 

Er det egentlig urimelig at de som lager mods skal kunne ta betalt for arbeidet sitt? Høres fornuftig ut for meg.

 

Uansett er det jo ikke sånn at alle mods må betales for. Her er det snakk om mods som blir kurert av Bethesda, og må derfor gjennom en godkjenningsprosess. Er nok også mange som ikke ønsker å ta betalt for mods de lager, og det er ingen som tvinger dem til å gjøre det.

Det har lite med det å ta betalt å gjøre. Det har med hele synergier, lisenser og rettigheter i modmiljøet.

 

Per i dag kan du lage en rustning, så kan nestemann bruke rustninger i ett quest, og en annen lager en tweak for hvilke equipment slot den benytter. En tredje en tilpasser den til en annen kroppsmodell. Alt de gjør er å referere til originale mod og legger sin tweak på topp.

Når det koster penger, har du lisensieringsproblem, og hele synergien forsvinner. Delvis fordi halvparten av moddsene direkte bruker deler av originalen, noe som bryter lisenser.

 

Videre er det problemer med rettigheter i forhold til Bethesda. Når en moderne lager en essensiell bugfix mod, kan han ta grove betalt for den, samt hindre andre moddere å lage samme fiks. Bethesda får også potensielle problemer med å implementere bugfixen.

Lenke til kommentar

 

 

Betalte mods... Når dette blir fjernet. først da skal jeg tenke på om jeg skal ha meg et Bethesda spill til. Dette her kommer from ein som elsker det meste Bethesda lager, men dette her er å gå får langt. snak om å melke kua

Er det egentlig urimelig at de som lager mods skal kunne ta betalt for arbeidet sitt? Høres fornuftig ut for meg.

 

Uansett er det jo ikke sånn at alle mods må betales for. Her er det snakk om mods som blir kurert av Bethesda, og må derfor gjennom en godkjenningsprosess. Er nok også mange som ikke ønsker å ta betalt for mods de lager, og det er ingen som tvinger dem til å gjøre det.

Det har lite med det å ta betalt å gjøre. Det har med hele synergier, lisenser og rettigheter i modmiljøet.

 

Per i dag kan du lage en rustning, så kan nestemann bruke rustninger i ett quest, og en annen lager en tweak for hvilke equipment slot den benytter. En tredje en tilpasser den til en annen kroppsmodell. Alt de gjør er å referere til originale mod og legger sin tweak på topp.

Når det koster penger, har du lisensieringsproblem, og hele synergien forsvinner. Delvis fordi halvparten av moddsene direkte bruker deler av originalen, noe som bryter lisenser.

 

Videre er det problemer med rettigheter i forhold til Bethesda. Når en moderne lager en essensiell bugfix mod, kan han ta grove betalt for den, samt hindre andre moddere å lage samme fiks. Bethesda får også potensielle problemer med å implementere bugfixen.

 

 

 

Alt du nevner er fullstendig irrelevant. Anbefaler deg å lese deg opp på hva Creation Club faktisk er. Et fint utsnitt er postet tidligere i tråden her.

Lenke til kommentar

 

 

 

Betalte mods... Når dette blir fjernet. først da skal jeg tenke på om jeg skal ha meg et Bethesda spill til. Dette her kommer from ein som elsker det meste Bethesda lager, men dette her er å gå får langt. snak om å melke kua

Er det egentlig urimelig at de som lager mods skal kunne ta betalt for arbeidet sitt? Høres fornuftig ut for meg.

 

Uansett er det jo ikke sånn at alle mods må betales for. Her er det snakk om mods som blir kurert av Bethesda, og må derfor gjennom en godkjenningsprosess. Er nok også mange som ikke ønsker å ta betalt for mods de lager, og det er ingen som tvinger dem til å gjøre det.

Det har lite med det å ta betalt å gjøre. Det har med hele synergier, lisenser og rettigheter i modmiljøet.

 

Per i dag kan du lage en rustning, så kan nestemann bruke rustninger i ett quest, og en annen lager en tweak for hvilke equipment slot den benytter. En tredje en tilpasser den til en annen kroppsmodell. Alt de gjør er å referere til originale mod og legger sin tweak på topp.

Når det koster penger, har du lisensieringsproblem, og hele synergien forsvinner. Delvis fordi halvparten av moddsene direkte bruker deler av originalen, noe som bryter lisenser.

 

Videre er det problemer med rettigheter i forhold til Bethesda. Når en moderne lager en essensiell bugfix mod, kan han ta grove betalt for den, samt hindre andre moddere å lage samme fiks. Bethesda får også potensielle problemer med å implementere bugfixen.

 

Alt du nevner er fullstendig irrelevant. Anbefaler deg å lese deg opp på hva Creation Club faktisk er. Et fint utsnitt er postet tidligere i tråden her.

Nei, er veldig relevant.

Du spesifiserer selv bare mods, og jeg svarer på hvorfor folk er skeptiske til å implementere betalte mods. Hvorfor det ikke handler om at modutviklere skal kunne ta betalt for arbeidet sitt.

 

Som Bethesda selv skriver og er sitert over er det ikke "paid mods", men heller community mini DLC eller noe i den duren. Fremdeles er det relevant med rettigheter, har utvikleren noen rettigheter i ettertid?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Off-Topic er fjernet fra tråden. Innlegg som ikke holder seg til trådens tema vil bli fjernet.

 

Reaksjoner på moderering skal ikke kommenteres videre i tråden her, men kan sendes til meg på Personlig Melding(PM).

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var nettopp innom Youtube-kanalen til BGS og sjekket videoen deres for Creation Club. Den har noe sånn som 3.000 likes og 50.000 dislikes. Det gjør at jeg bare må spørre meg... Er folk virkelig så dumme som de gir uttrykk for?

 

1. Dette er ikke betalte mods

2. Ingen gamle mods kan bli gjort om til CC-innhold

3. Dette er kvalitetsinnhold som hovedsakelig kommer fra Bethesda selv

4. Det blir testet, finpusset og lokalisert, og vil derfor holde en høyere kvalitet enn de fleste mods

5. Ingen fare for at det ikke er kompitabelt med noe annet innhold

6. Det forlenger levetiden på spillene til Bethesda enda mer

7. Det er en vei inn i industrien for dyktige tredjeparter som fortjener å få betalt for arbeidet sitt

 

Forklar meg igjen hvordan dette er negativt? Selv gleder jeg meg voldsomt til Creation Club lanseres.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...