Gå til innhold

Oppgrader din FM radio til Internettradio for småpenger


Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte bare å tipse litt om ett prosjekt som sikkert mange vil se nytten i.

 

Har du f.eks en FM radio på badet som slår seg av og på med lysbryteren? Og finner ingen DAB erstatter som fungerer på samme vis?

 

Her er løsningen: https://hackaday.io/project/11570-wifi-webradio-with-esp8266-and-vs1053

 

Har nettop satt sammen dette selv, og det fungerer utrolig bra.

Planen min var at det skulle bygges inn i en gammel FM radio, men valgte å bygge det i en egen boks.

Deler som trengs:

NodeMCU esp8266:

http://www.ebay.com/itm/122373333639?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

MP3 Dekoder:

http://www.ebay.com/itm/142058860851?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Litt ledninger:

http://www.ebay.com/itm/182383981083?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Skal det brukes på en FM radio må du passe på at den har AUX input. Om ikke burde man heller lage fra scratch med en høytaler og forsterker.

Annbefaler denne forsterkeren isåfall:

http://www.ebay.com/itm/PAM8403-5V-Power-Audio-Amplifier-Board-2-Channel-3W-W-Volume-Control-USB-Power-/201415106196?hash=item2ee5469e94:g:5LYAAOSw4bVTmtrT

Utrolig mye power til å være bitteliten.

 

Høytalere får man og billig fra ebay.

 

Når du har flashet programmet til NodeMCU og koblet sammen kortene, kan du enkelt styre radioen fra en nettleser. her kan du bytte kanaler, styre volum, justere lyden osv.

Bruker ca 6-7 sekunder fra den får strøm til den spiller av nettradio (på mitt nettverk)

 

Skal oppgradere min med oled skjerm etterhvert (koster og bare noen kroner på ebay)

 

Fin og billig måte å beholde den gamle FM radioen på.

 

Edit: Delene jeg har listet er de delene jeg kjøpte og kan bekrefte fungerer bra, Men det finnes forskjellige mp3-dekoder kort man kan bruke.

Trenger ikke noe teknisk innsikt for å få dette til å funge. Det er så enkelt som det kan bli.

 

Min "ferdige" radio med en liten oled skjerm.

xHM9mkU.jpg

 

Første testoppsett

7QUNiV1.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ønske noen skrev om:T1-L4A-8290C DAB / DAB+ / FM radio modules keystone

 

Da denne er god, men kunne ønske du kunne laget en film også på youtube hvordan den virker.

 

Tror du også burde ha minst:1pcs 5.25"inch 4ohm 30W 133mm subwoofer Bass speaker Subwoofer horn

For tror sansynligheten for lyden blir veldig spinkel med billige 1" mellomtone.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Finnes det slike modeller med bluetooth?

Eller som kan settes i bilradio?

 

07.jpg

Da det er mere nok plass.

 

 

For finner lite dokumentasjon her, eller om problemet er det ikke er lett å finne om det er enkelt å legge til digital klokke fra internett, uansett vil en slik ha bedre forsterker i så fall. Selv om lyden blir noe dårlig på høy last.

 

Er åpen for å modifisere forsterkeren i så fall hvis noe har peiling.

Da det blir mye fyldigere lyd med 4" bilhøytallere en små plast høytaller.

men mangler jo subwoolfer etc for optimal lyd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Denne er fin; Bluetooth og 2x50W forsterker.

...greit med link også... ;)

http://m.ebay.com/itm/TDA7492P-CSR8635-2-50W-Wireless-Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Digital-Amplifier-/172425574696

 

Litt usikker på hvordan man styrer lyden bluetooth? Vil tro slik blir noe varm og låter ikke så bra på full volum.

Vertfall slik med bilradio jeg har over. Men ja kunne vurdert noe slik hvis det funger med internetradio og skjermen over.

Greit å kunne styre lyden fra en liten skjerm.

Lenke til kommentar

 

må si med mindre jeg misforstår denne så virker ut som forsterker er unødvendig?

Har foreløpig ikke hørt hvor god den spilller på en eller flere 8" elementer hvis 100-200 watt er nok å drive et slik oppsett:

F.eks

TPA3116D2 120Wx2 Wireless Bluetooth 4.0 Audio Receiver Digital Amplifier Board

 

Veldig importert hvis dette låter som en forsterker i 2000 kr klassen.

 

Problemet med denne tråden mangler litt sjarm.

 

 

Slik mener jeg du burde gjort så kan den kanskje konkurere mot andre DJ anlegg kanskje også hifi anlegg.

Beste ville nok vært om høytallene er 2  seperate som kan sammenkobles, bluetooth funger vel dårlig til det.

 

Er veldig vanskelig å få god bass ut av 4" elementer. Man må være flink med BassBox 6 Pro for å finne riktig kassevolum og effekt.

 

Tror ikke man får tak i bedre\kraftigere 4" elementer en:4 inch 8Ohm 8Ω 60W Audio Speaker Woofer Subwoofer Bass Horn Magnetic Loudspeaker

 

Desverre 8 ohm istedenfor 4. Men er nok letter å få billigere hvis man går for 6\8" bass og få bedre bass gjengivelse i en liten kasse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ja men er usikker om det er mulig å bruke den forsterkeren over med bluetooth så man slipper jack kabel mellom mp3 dekoder og forsterker? Eller er den ikke kompaktibel?

Om du har en bluetooth-modul som spytter ut linjenivå kan du det. Du kan det ikke med en RS232-bluetooth-modul.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gidder en av dere å gi god guide å få dette til eller å teste denne?

 

NodeMcu ESP8266 V3 Lua CH340

Please use Espressif Flash Download Tool !!!

 

Den under er vel den som bruker phyton? (flash_download_tool_python2.6-2.7_wxpython3.0_release_v2.4_SOURCE)

For fant en som hadde .exe (FLASH_DOWNLOAD_TOOLS_V3.4.8)

 

Da det er ikke lett å kun teste denne funger, for antar det ikke er bare som en trådløs koble på html for å kunne spille av internetradio fra usb? For slik jeg forstår dette denne kan også brukes til LED lys eller mye annet.

 

FPQ2JX4IKJ8C6SI.MEDIUM.jpg

Lenke til kommentar

Gidder en av dere å gi god guide å få dette til eller å teste denne?

 

NodeMcu ESP8266 V3 Lua CH340

Please use Espressif Flash Download Tool !!!

 

Den under er vel den som bruker phyton? (flash_download_tool_python2.6-2.7_wxpython3.0_release_v2.4_SOURCE)

For fant en som hadde .exe (FLASH_DOWNLOAD_TOOLS_V3.4.8)

 

Da det er ikke lett å kun teste denne funger, for antar det ikke er bare som en trådløs koble på html for å kunne spille av internetradio fra usb? For slik jeg forstår dette denne kan også brukes til LED lys eller mye annet.

 

Den bruker ikke python. Programmeringsverktøyet ser ut til å være laget i python. Skal du programmere i python må du fort ha litt mer, på grunn av bibliotekavhengighetene. I praksis tipper jeg rPi (zero) er billigeste og minste maskinvare det er praktisk å bruke python på. Forøvrig er jo Python et utmerket valg, og du kan sikkert bruke gnuradio + rtl-sdr til å ta inn DAB. GNURadio har bindinger for python.

 

Den modulen du linket til har forøvrig relativt lite med lyd å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...