Gå til innhold

Skal brann fra gassflasker ikke forsøke å slukkes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

#3 er definitivt feil da vann er tyngre enn olje.

Er du sikker på det? Bitumen, som er hovedbestanddelen i asfalt, har en tetthet som er såvidt større enn vann (1.01 til 1.06 ganger større i følge litt nettsøking).

 

Jeg skal ikke påstå at brannen bør slukkes med vann, men argumentet ditt er ikke helt vanntett.

Lenke til kommentar

 

#3 er definitivt feil da vann er tyngre enn olje.

Er du sikker på det? Bitumen, som er hovedbestanddelen i asfalt, har en tetthet som er såvidt større enn vann (1.01 til 1.06 ganger større i følge litt nettsøking).

 

Jeg skal ikke påstå at brannen bør slukkes med vann, men argumentet ditt er ikke helt vanntett.

Så lenge noen av bestanddelene i asfalt har samme vekt eller er lettere enn vann, så vil slokking med vann føre til brå overgang til vanndamp, som pga av volumøkninga fører til at brennende væske blir kastet ut.

Lenke til kommentar

Med flamme er det nok ment varme. Bensin er bare en annen form for brennbart materiale.

 

Det tviler jeg på, rimelig stor forskjell fra ca. romtemperatur til flamme. Man kan også antenne ting med strøm og gnister fra f.eks. flint. Flamme er rimelig spesifikt og de som har laget denne testen er nok ikke så dumme at de "skriver feil" eller mener noe annet enn det de skriver.

Lenke til kommentar

 

Med flamme er det nok ment varme. Bensin er bare en annen form for brennbart materiale.

Det tviler jeg på, rimelig stor forskjell fra ca. romtemperatur til flamme. Man kan også antenne ting med strøm og gnister fra f.eks. flint. Flamme er rimelig spesifikt og de som har laget denne testen er nok ikke så dumme at de "skriver feil" eller mener noe annet enn det de skriver.

Kan være, men i denne samanhengen er det ingen som snakkar om romtemperatur, kun flammepunkt og tenntemperatur.

 

Gnistar enten det er gnist frå flint eller elektronikk er også langt over romtemperatur.

Lenke til kommentar

Det er skrevet rimelig tydelig; Hva må være tilstede for at en brann skal kunne oppstå.

Det er ikke skrevet noe om flammepunkt eller tenntemperatur. Ting kan antenne uten flammer, enkelt og greit.

 

Edit; Tenkte på lysbue når jeg nevnte strøm.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Skal bare et av alternativene være feil? Hvis det er tilfelle så er det selvfølgelig 1, 2 og 3 som er riktige.

 

Får håpe TS gir tilbakemelding på hva som var riktig :)

En kan være rett eller alle kan være rett, men alle kan ikke være feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...