Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig tungpustet, flere dager nå.


Anbefalte innlegg

Jeg har følt meg veldig tungpustet i flere dager nå. Jeg må ofte puste dypt flere ganger etter hverandre, fordi det føles ut som om hjertet liksom ikke får i seg nok oksygen. Men det er iallefall ikke direkte smertefullt.

 

Dette begynte iløpet av torsdagen, og fredag ettermiddag stakk jeg innom det nærmeste legekontoret her jeg bor. Men alt de gjorde var å sjekke med sånn stetoskop, eller hva det nå heter. For å lytte på brystet, og deretter tok de en blodprøve. Men de fant ingenting galt...

 

Men hva det egentlig være da, hvis det ikke er noe i veien med hjertet eller noe?

 

Anonymous poster hash: 109a3...5c6

 

Anonymous poster hash: 109a3...5c6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Allergi, angst, stress.

Om du puster for mye kan du bli svimmel - just saying.

 

Du kan jo ha en liten luftveisinfeksjon eller begynnende forkjølelse.

Lenke til kommentar

Stetoskop og blodprøver er vel egentlig ganske overfladiske undersøkelser?

 

Selv om det kan være noe galt med f.eks. hjertet, så blir det kanskje ikke oppdaget bare ved å gjøre en rask sjekk med stetoskop?

 

Kan en person få gjennomført f.eks. ultralyd av hjertet eller EKG, ved vanlige legekontor? Eller må en lege der henvise til ett eller annet sykehus?

 

Anonymous poster hash: 109a3...5c6

 

Anonymous poster hash: 109a3...5c6

Lenke til kommentar

Men hva det egentlig være da, hvis det ikke er noe i veien med hjertet eller noe?

 

 

Hvis du faktisk er tungpustet, så hører de det med stetoskopet når du puster. Å føle seg tungpustet trenger ikke bety at man faktisk er det. Mennesker med angstlidelser kjenner ofte på tungpustethet eller annet pustebesvær i forbindelse med angstanfall - du har ikke noe i den gata som kan forklare det?

Lenke til kommentar

@Skandinav:

Det kan jo være du er inne på noe, men det behøver jo ikke være samme person for det om noe dukker opp på forumet like etter hverandre.

 

Du er ikke utredet trådstarter, men du er blitt undersøkt. Du kan jo be om et EKG også. Alle legekontor har slikt. Synes det er merkelig at du ikke nevner at de gjorde denne enkle kontrollen på deg når de først hadde deg inne. Men det kan jo hende at lege så noe som du ikke selv så lett legger merke til. Kanskje han/hun mistenker helseangst?

 

Men jeg føler litt med deg. Det må være litt jævlig å gå å tenke det verste uten at en kjenner seg grundig nok undersøkt, eller noe sånn..

 

 

 

Dette begynte iløpet av torsdagen, og fredag ettermiddag stakk jeg innom det nærmeste legekontoret her jeg bor. Men alt de gjorde var å sjekke ..

 

Allerede her kommer det en hel masse nye spørsmål, fra denne lille setningen.

 

"Jeg stakk innom det nærmeste legekontor her jeg bor"

 

1. Du har ingen fastlege?

2. Den legen du stakk innom er ikke din fastlege?

3. Høres også ut som om at du kanskje går sjelden til lege?

 

Dersom det ikke var din ordinære fastlege så kan det hende det ikke var så god tid til alt. Og legen må jo ha vurdert det til å ikke være noe akutt. Dersom det er noe galt, så var undersøkelsen litt svak uten EKG-et kanskje? Hva sier dere andre medisinskkyndige? Jeg er ikke god nok på dette med helse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis du bevisst må puste ekstra fordi det du føler du får for lite luft så vil jeg tro det er alvorlig og må undersøkes nøye.

Det kan godt være angst fordi da puster en del bare inn litt luft øverst i lungene over lengre tid helt ubevisst, jeg vet om flere som har opplevd det. Så kommer de seg ut av den stressende perioden eller hva nå de opplever i livet så bedrer pusten seg. Så fokuset burde først ligge på å bedre pusten ved å gjøre pusteøvelser, f.eks puste ut absolutt all luften du har i lungene og så la luften sige inn i lungene av seg selv etterpå og gjerne avspenningsøvelser. Siden lege allerede har konkludert med at det ikke er noe akutt..

 

Anonymous poster hash: 1d135...4b8

Lenke til kommentar

Undersøkelse med stetoskop og blodprøve er en god start i slik situasjon. En kan høre både lunge- og hjerteproblemer med stetoskop, og blodprøver fanger opp mye annet, som f. eks. pH og tidlig tegn på hjerteinfarkt. 

 

Men med mindre du har vondt i brystet, spesielt ved anstrengelser som jogging eller gå opp trapper, trenger du ikke bekymre deg for noen akutte hjerteproblemer. Men hvis du får det, anbefaler jeg deg å ta kontakt med legen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...