Gå til innhold

Bør jeg gå over til avdragsfritt boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå 2 millioner igjen å betale ned på en bolig som er verdt 3,5. Med 2,2% rente, bør jeg velge å kun betale renter, og spare mer i KLP AksjeVerden, hvor jeg har alle sparepengene mine (med unntak av 130 000 i BSU og en bufferkonto på 50 000)?

Anonymous poster hash: b276e...b89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør og bør, det kommer an på risikopreferansene dine. I praksis vedder du på at børsene vil stige mer enn rentenivået. Det pleier de å gjøre, men du bør ha råd til å betale også hvis renten stiger og børsene kollapser samtidig.

• Liker 2
Skrevet

Med 2,2% rente bør du starte med å krangle ned renta. Bør kunne få 2,05 nom. idag, forutsatt at du er ung og frisk. DNB BLU har det rentenivået. Tipper flere banker også ligger på det nivået. 

Skrevet

Med 2,2% rente bør du starte med å krangle ned renta. Bør kunne få 2,05 nom. idag, forutsatt at du er ung og frisk. DNB BLU har det rentenivået. Tipper flere banker også ligger på det nivået. 

Jeg er 33 og frisk.

Skrevet

Be om tilbud på lån fra en annen bank som har lavere rente. Legg så dette frem for din nåværende bank og spør om de kan tilby det samme. Hvis ikke er det kanskje like greit å flytte lånet?

Skrevet

Be om tilbud på lån fra en annen bank som har lavere rente. Legg så dette frem for din nåværende bank og spør om de kan tilby det samme. Hvis ikke er det kanskje like greit å flytte lånet?

Mail eller chat?

Skrevet

Jeg ville nok ringt til saksbehandler i banken. Hvorfor kaste bort tid på trivialiteter? Har du allerede fått tilbud hos en annen bank som din nåværende ikke matcher (egentlig burde de legge seg lavere enn tilbudet), er det jo bare å flytte. Gjort på 0 , svisj.

Skrevet

Jeg ville nok ringt til saksbehandler i banken. Hvorfor kaste bort tid på trivialiteter? Har du allerede fått tilbud hos en annen bank som din nåværende ikke matcher (egentlig burde de legge seg lavere enn tilbudet), er det jo bare å flytte. Gjort på 0 , svisj.

Mye stress med å bytte kontonr (arbeidsiver) og andre ting da? 

Skrevet

Ja, skikkelig slitsomt å sende en mail til økonomiavdelingen med et nytt kontonummer å utbetale lønna til. Enklere å poste dagens skrytebilde på facebook med tilhørende hashtag

• Liker 3
Skrevet

Har streifet innom tanken på å bytte fra DNB. Men da må jeg jo ha nytt kort, hvordan er det med regninger? Blir autogiro overført?

Skrevet

Autogiro finnes vel ikke lenger?

Jeg tror autogiro fortsatt brukes av noen fondstilbydere f.eks. Hvertfall har de brukt det navnet om metoden de bruker. De får signatur en fra kunden og trekker da kontoen automatisk.
Skrevet (endret)

Jeg brukte avdragsfritt det første året jeg kjøpte leiligheta. Når jeg steg 3-4k i lønn så startet jeg avdraget.

Om det er stramt med cash 1 mnd eller 2, så skader det ikke å spør om avdragsfritt en liten periode.  

Endret av MrLuni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...