Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det klinefelter syndrom jeg har?


coby

Anbefalte innlegg

Ok. Greia er den at jeg igår kom over dette, visstnokk noe en blir født med. Grunnen for at jeg fatta mistanke er at jeg har brede hofter og lange armer og lange bein, er 186. Har litt mye fett på brystene, men det tror jeg skyldes at jeg ikke har trent på lenge, fordi før hadde jeg ikke sånn. Har alt av hår på kroppen/normal testikkelstr osv. Får mye sæd ved utløsning og ereksjon uten problemer.

 

Tanker?

Endret av coby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://en.wikipedia.org/wiki/Klinefelter_syndrome

Listen over ting var rimelig lang og de få tingene du skriver tilsier at du ikke har det tenker jeg.

 

Høres ut som det lureste er å ta en test. Rimelig vanskelig, og idiotisk, å diagnosere folk over nettet.

Nei men utifra det jeg har lest, så er vel det testosteronnivået som vel er svekka? http://montrelle.ilorena.com/klinefelter-syndrom/

 

Les 3 avsnittet angående det med sperm. Mitt spem/sæd er utmerket.

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å kjenne seg igjen i alle mulige sykdommer og syndromer man leser om, fordi man projiserer det over på ting man ikke er fornøyd med seg selv på.

 

Det er derfor sånn overdreven symptom-googling er skummelt. Får mange flere bekymringer enn man behøver. F.eks. kan sikkert alle kjenne seg igjen i NOEN adhd-symptomer. Men det betyr ikke at de har det fordet.

 

Du syns sikkert du har litt rare proporsjoner, men det er det garantert bare du som legger merke til. Folk flest bryr seg mest om seg selv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å kjenne seg igjen i alle mulige sykdommer og syndromer man leser om, fordi man projiserer det over på ting man ikke er fornøyd med seg selv på.

 

Det er derfor sånn overdreven symptom-googling er skummelt. Får mange flere bekymringer enn man behøver. F.eks. kan sikkert alle kjenne seg igjen i NOEN adhd-symptomer. Men det betyr ikke at de har det fordet.

 

Du syns sikkert du har litt rare proporsjoner, men det er det garantert bare du som legger merke til. Folk flest bryr seg mest om seg selv.

Men hva tror du om det klinfelter syndromet da?

 

Tror du jeg hadde hatt mindre testikler og lite sperm om jeg hadde hatt det?

Lenke til kommentar

Hypokondri og overdreven googling vil jeg tro at du har.

Haha, det kan godt være.

 

Men når jeg leser at de med klinefelter har brede hofter, lange bein/lange armer, som meg, så begynner jeg å lure..

 

Jeg hosta i går og glemte å gå i butikken. Jeg har lungekreft og er senil regner jeg med. Legen nytter det ikke å gå til fordi noen som kan ta blodprøver og tester klarer ikke å gi en diagnose som er like bra som folk på nett klarer med minimalt av informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror ingenting fordi jeg er ingen lege. Det er ingen andre her på forumet heller. Og garantert ikke de som spekulerer i alt mulig på internett. 

Må jeg ta vanlig blodprøve?

 

Det tok jeg her om dagen, og resultatene var veldig fine sto det.

Lenke til kommentar

Når de tar vanlig blodprøve så sjekker de stort sett ikke etter slike ting så sant det ikke er mistanke om det.

Men with this condition are infertile as they almost always have no sperm in their ejaculate (azoospermia).

 

small testicles (hypogonadism) – males with Klinefelter syndrome always have small testicles from puberty

 

Det virker som om testosteron er det hyppigste symptomet her?

 

Jeg har alltid hatt normale baller og over gj.snittlig kåt og en helt normal sædmengde.

Lenke til kommentar

Alle voksne menn med syndromet har små testikler (mindre enn 5 ml mot normalt 17-25 ml) med liten eller ingen evne til spermieproduksjon og redusert dannelse av testosteron (13).


 


Betyr dette at om jeg har normale baller og produserer normal sædmengde, så har jeg ikke dette syndromet?


Lenke til kommentar

Det er det ingen her som kan si. Men basert på informasjonen du har delt med oss, så er det lite trolig.

Lange armer og bein, eller brede hofter er det mange som har. Jeg anbefaler deg å slutte å google etter symptomer, er sjelden det kommer noe godt ut av det.

Hvis du ikke føler deg frisk, gå til legen, ellers lev livet og ikke stresse deg selv unødig slik du gjør nå.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det er det ingen her som kan si. Men basert på informasjonen du har delt med oss, så er det lite trolig.

Lange armer og bein, eller brede hofter er det mange som har. Jeg anbefaler deg å slutte å google etter symptomer, er sjelden det kommer noe godt ut av det.

Hvis du ikke føler deg frisk, gå til legen, ellers lev livet og ikke stresse deg selv unødig slik du gjør nå.

Hva mener du med mange? Kombinasjonen lange armer, brede hofter og lange bein er vanlig, altså?

Lenke til kommentar

Klinefeltersyndrom er en kromosomfeil og har et komplekst sykdomsbilde, og de aller fleste med klinefelter blir diagnostisert i barnealder. Har du normal kognitiv funksjon og normalt utviklet språk, så taler nok ikke dine symptomer for dette.

Dette er jo akkurat grunnen til hvorfor man bør bruke legen sin, og ikke søke på nettet. Internett har INGEN filterfunksjon og ingen måte å sette sammen dine symptomer i en kontekst og søke opp i en database for å gi deg en % sannsynlighet for hvilke sykdommer du har, det eneste som skjer er at man taster inn 2-3 symptomer og får en diagnose på første linje på google.

 

Man kan godt søke opp på akuttottaket symptomer på de pasientene som kommer inn: "brystsmerter og svimmelhet". Søker man på google får man hjerteinfarkt, men i akuttmottaket må man ta EKG, en rekke blodprøver med hematologiske-, væske- og elektrolyttverdier, samt biomarkører for hjertesykdom, blodtrykk, puls og klinikk. Er man heldig får man også en ekkokardiografi. Alt dette for å kunne si at "ja, du har hjerteinfarkt" eller "nei, du har ikke hjerteinfarkt".

Det er klart at man er nysgjerrig på sin egen kropp, og det er vi alle sammen, men vi må bruke nettet varsomt og heller bruke fastlegene våres bedre. De er våres "google" når det kommer til sykdommer! 

Lenke til kommentar

Klinefeltersyndrom er en kromosomfeil og har et komplekst sykdomsbilde, og de aller fleste med klinefelter blir diagnostisert i barnealder. Har du normal kognitiv funksjon og normalt utviklet språk, så taler nok ikke dine symptomer for dette.

 

Dette er jo akkurat grunnen til hvorfor man bør bruke legen sin, og ikke søke på nettet. Internett har INGEN filterfunksjon og ingen måte å sette sammen dine symptomer i en kontekst og søke opp i en database for å gi deg en % sannsynlighet for hvilke sykdommer du har, det eneste som skjer er at man taster inn 2-3 symptomer og får en diagnose på første linje på google.

 

Man kan godt søke opp på akuttottaket symptomer på de pasientene som kommer inn: "brystsmerter og svimmelhet". Søker man på google får man hjerteinfarkt, men i akuttmottaket må man ta EKG, en rekke blodprøver med hematologiske-, væske- og elektrolyttverdier, samt biomarkører for hjertesykdom, blodtrykk, puls og klinikk. Er man heldig får man også en ekkokardiografi. Alt dette for å kunne si at "ja, du har hjerteinfarkt" eller "nei, du har ikke hjerteinfarkt".

 

Det er klart at man er nysgjerrig på sin egen kropp, og det er vi alle sammen, men vi må bruke nettet varsomt og heller bruke fastlegene våres bedre. De er våres "google" når det kommer til sykdommer! 

70-80% med denne syndromen lever, uten at de vet at de har det. Så vet ikke hvor du har ifra at fleste får vite om det i barndommen

Lenke til kommentar

Small testes were observed in 95% of patients, står det. Men så har jeg litt gyno, brede hofter, men det tror jeg skyldes høy fettprosent. Ellers har jeg hår i ansiktet osv.

 

Mine testikler er helt normale, utifra størrelsen. 5 cm lange. Betyr dette at jeg ikke har dette syndromet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...