Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tunglappen (A) - vanskelig for en uerfaren?


Anbefalte innlegg

Har planer om å begynne på tunglappen nå i sommer. Jeg er ganske sent ute når det kommer til kjøretøy og det eneste jeg har er trafikalt grunnkurs. Jeg har heller ingen erfaring med hverken bil eller moped og lettere kjøretøyer.

 

Har sett litt rundt på priser og har blant annet sett at noen kjøreskoler anbefaler at man har billappen først (det har jeg ikke råd til og har ingen planer om å kjøpe bil i all nærmeste fremtid). Har også blitt fortalt av venner at det er ganske vanskelig og at jeg heller burde ta billappen.

​Er det virkelig så vrient?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du definerer med vrient og hvor fort du tar ting ..

 

Er du teoriflink, praktisk anlagt, og har god kroppskontroll? I såfall trenger du sikkert lite ekstra timer utover det som er kravet og da kan du nok klare det fint på èn sommer og utover høsten. Hvis ikke vil det fort balle på seg.

 

OBS: Mange steder er det høyt trykk nå med mange som ønsker motorsykkellappen. Så da kan det fort gå litt ekstra tid mellom hver kjøretime ..

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hva du definerer med vrient og hvor fort du tar ting ..

 

Er du teoriflink, praktisk anlagt, og har god kroppskontroll? I såfall trenger du sikkert lite ekstra timer utover det som er kravet og da kan du nok klare det fint på èn sommer og utover høsten. Hvis ikke vil det fort balle på seg.

 

OBS: Mange steder er det høyt trykk nå med mange som ønsker motorsykkellappen. Så da kan det fort gå litt ekstra tid mellom hver kjøretime ..

 

Takk for svar. Teoriflink er jeg. Har syklet mye på sti så jeg har vel sånn noenlunde god kroppskontroll. Er det litt roligere med pågang om høsten? I så fall kanskje jeg burde begynne da.

Lenke til kommentar

Tunglappen er kjempeflott, og det er egentlig ingen grunn til å vente! En ulempe med sommerferien (det er også en slags fordel) er at du kan få flere forskjellige kjørelærere.  

 

De fleste tar det nok ganske greit, men det hjelper nok mye å ha trafikk-erfaring, så du slipper å tenke om du f.eks. har vikeplikt eller ikke i ulike situasjoner. Hvis jeg var deg ville jeg regnet med i alle fall dobbelt så mange kjøretimer som minimum i det obligatoriske opplegget. 

 

Jeg hadde kjørt bil i 2 år da jeg tok MC-lappen, og hadde aldri sittet på et tohjult kjøretøy før. Jeg hadde 4 dobbeltimer i tillegg til det obligatoriske, og sto på første forsøk på både teori og eksamen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til sammenligning: Jeg kjørte moped ehm siden jeg var 16  :innocent: , så bil fra 18, og dette var flere år før jeg tok lappen på A. Og før jeg begynte opplæringen på motorsykkel kjørte jeg over 1 år på privat eiendom med egen motorsykkel.

 

Husker ikke hvor mange ekstra timer jeg måtte ta, men det var ikke mange, kanskje 2-3 for sikkerhetsskyld. Stod med glans både på teorien (som er enkel om man bare gidder å lese litt) samt oppkjøringen.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Jeg tenker på det samme tok mopedlappen på ungdomskolen men kjørte for det meste scooter, så tok jeg lappen til bil da jeg var 19 så har noen år med erfaring i trafikken nå.

Har vurdert å skaffe meg en billig moped for å øve litt på giringen og de øvelsene de har på opplæringen. Med det er vel bare å hive seg i det mc lappen har jeg ønsket meg siden jeg hadde moped det er en helt annen følelse en å kjøre bil :) 

Lenke til kommentar

Jeg tok tung lappen for tre år siden, dog etter over 20 år med lappen på bil. Å ta lappen på MC er litt mer omstendelig enn på bil, for her må man i tillegg til å bremse, unnamanøvrere etc. også holde balansen. Men en tråsykkel så bare velter man (stort sett) mens på en MC så blir man med største sannsynlighet mer eller mindre skadet. Å få en sykkel på 200kg. over seg er ikke behagelig.

 

Den mest fryktede testen på en oppkjøring er krypkjøringstesten. På en tråsykkel som veier 20 kg. med 180 graders styreutslag er denne øvelsen en lek, men på en motorsykkel er det HELT noe annet. Jeg kan si det men gang. Du hadde aldri klart det hvis du dukket opp på en slik test med motorsykkel i dag.

 

Så det er veldig mye du skal igjenom som 100% fersk. I tillegg til alt dette med balanse (som er helt noe annet enn på en tråsykkel, selv om prinsippet er det samme) så er du også fersk i trafikken forøvrig.

 

Så ja, jeg kan med stor sikkerhet si at llappen på MC er vanskeligere enn billappen. Derfor vil den nok også bli vesentlig dyrere vil jeg tro. 

 

Jeg betalte 24.000,- totalt for tre år siden fra jeg startet til jeg sto med lappen i hånden. Da hadde jeg kun en frivillig ekstra time før oppkjøringen (oppvarmingstime). Du bør nok i ditt tillfelle regne med minst 30.000,- vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Anbefaler å kjøpe sykkel brukt og få noen å øvekjøre med deg til du kan det.

Da har du virkelig noe å glede deg til og kan begynne med engang... Bare sørg for å ha kontakter som er villige til å være med... Alltid noen som stiller opp på mc kanalene på facebook f.eks.

 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Anbefaler å kjøpe sykkel brukt og få noen å øvekjøre med deg til du kan det.

 

Da har du virkelig noe å glede deg til og kan begynne med engang... Bare sørg for å ha kontakter som er villige til å være med... Alltid noen som stiller opp på mc kanalene på facebook f.eks.

 

 

 

Ingen dum ide. Kjenner dog ingen som kan hjelpe meg, men kan se på facebook.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tipper du ender på rundt 40.000 for MC lappen. Når du mangler grunnleggende trafikkopplæring, blir det fort veldig dyrt. 

 

Er du voksen og ansvarlig, kan det bli rimeligere, da må du lære deg trafikkreglene på egenhånd. Mitt råd for alle førerkortklasser er det samme, ta det seriøst, vær til stede si i fra hvis du er usikker eller utrygg. Du stryker nemlig bare om du forsøker å skjule det du ikke kan.

Lenke til kommentar

40.000,- er nok litt i overkant. Så sant du ikke er helt "nek" og er som de fleste andre og tar ting helt på det gjevne, så bør du ikke bruke mer enn 30.000 på lappen, totalt. Men totalt så mener jeg penger til oppkjøring og teoriprøve etc. som ofte ikke kommer til syne i disse pakkeprisene kjøreskolene opererer med. 

 

Du burde klare dette uten noen ekstra timer, men jeg anbefaler en "oppvarmingstime" før oppkjøring. Altså samme dagen som oppkjøringen hvor du ber kjørelærer pushe deg litt og "leke sensor".

 

Det er vanskeligere å ta MC lappen enn bil lappen rett og slett fordi det er en helt annen måte og kjøre amt gjøre seg forstått i trafikken på. I tillegg til det man lærer som bilfører så er det mye viktigere å tenke plassering når man kjører MC. Dette er noe jeg opplevde kjørelærer og sensor vektla høyt. 

 

Med bil kan man bare trykke inn bremsen og svinge dit man vil i en nødsitasjon. Med en MC må man også tenke på balansen. En MC veier fra rundt 200kg. og er det noe man ikke vil så er det å få 200 kg. varm metall over seg. 

 

Så man må bruke hodet hele veien. Så fort du merker at at kjørelærer er en bedreviter, så trekk deg unna med de samme. Jeg har faktisk opplevd en del kjørelærere som fremstår som direkte ufine og lite egnet til å lære bort noe som helst. Med en dårlig kjøreskolelærer vil du stryke. En god kjøreskolelærer vil guide deg gjennom alt, skape en trygghet, gi ærlige tilbakemeldinger og rose deg når du gjør noe riktig. Altså en 100% ærlig med ydmyk kjøreskolelærer er det du skal lete etter. 

 

Hvilken sykkel dem bruker på kjøreskolen og hvilken sykkel du kjører opp på er også ganske vesentlig med tanke på opplevelsen. Det er mange tøffe sykler der ute, men velg en kjøreskole som kjører en sykkel som passer deg sånn noenlunde.

 

Ligg langt unna kjøreskoler som bruker cruiser eller større sykler. Disse er vanskeligere og håndtere for en nybegynner i balansetesten på oppkjøringen og det at den er fysisk større gjør også mellomrommene mellom kjeglene mindre.

 

Vel en kjøreskole som bruker sykler som er smale er min erfaring. Sykler som Duke 690 er fine sykler og lære seg å kjøre på. Honda CB500 etc. er også fine opplæringssykler. Mange sykler har dårlig styreutslag (svingradius). Det gjør det mer krevende på oppkjøringen.

 

Så gjør det enkelt for deg selv og gjør litt research før du kaster deg på den rimeligste kjøreskolen. De pengene du betaler mer hos andre kan lønne seg i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...