Gå til innhold

[Løst] Trenger litt hjelp til kjøp av høyttaler etc. Dette er en jungel.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger bedre lyd på soverommet/kontoret, men har gått meg helt bort i en verden jeg ikke kan noe om. 

 

Rommet er ikke stort, plass til skap dobbeltseng og kontorpult.

 

ser for meg at jeg kan bruke opp mot 8000 kr.

 

Har sett på disse: 

 

https://www.komplett.no/product/887429/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/stativhoeyttaler/klipsch-r-15pm-1-par-aktive-hoeyttalere# men tregner vel sub for å få skikkelig lyd ?

 

sett på disse også:

 

https://www.hifiklubben.no/stereo/hfk-recommends/denon-ceol-piccolo--dali-zensor-1-musikksystem-med-streaming/ mentregner vel sub for å få skikkelig lyd ?

 

Liker å ligge på sengen å høre på musikk i timesvis. Det å kunne streame fra mobil eller ipad høres deilig ut. Jeg hører på alt av musikk. 

 

Noen som kan peke meg i riktig retning? Jeg er blank på området. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge de fra Klipsch og det fra JBL er gode forslag.

Ville ikke tenkte så mye på sub, vil ikke tro det er noe behov for det om du ikke skal bruke det til mye film.

 

Er det mobil via Bluetooth som er kilden?

Begge de fra Klipsch og det fra JBL er gode forslag.

Ville ikke tenkte så mye på sub, vil ikke tro det er noe behov for det om du ikke skal bruke det til mye film.

 

Er det mobil via Bluetooth som er kilden?

 

Tenker du det blir bra nok lyd uten sub? Jeg skal ikke bruke dem til film. Kun musikk fra mobil og Mac. I dag bruker jeg to PC høyttalere inkl bitteliten sub kjøpt fra NetOnNet for kr 600. Jeg er lei av å ikke ha god lyd. Jeg er over middels interessert i musikk. Det som kan være dumt er at jeg hører på det meste fra eldre eurodance til Bruce Springsteen til noe klassisk.

 

Det trenger ikke være aktive høyttallere,men tenkte det kanskje var smart ang plass og budsjett?

 

Takker for hjelp.

 

PS ang høyttallere fra jbl, så vil jeg trenge forsterker ? Det har jo klipsch innebygget.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Når det kommer til JBL R-15PM, ville jeg vurdert en sub fordi de ikke spiller så dypt og man vil kanskje savne litt av de dypere tonene i musikk.

 

Klipsch The Sixes spiller dypere og vil ikke ha behov for sub jo mindre du skal spille høyt og ønsker mer dansefot.

 

JBL LSR308 trenger heller ikke sub. De har også innebygget forsterker, men de har ikke trådløs tilkobling slik som Klipschene har. Der kan f. eks Argon Stream1M være behjelpelig.

 

Hvis man først ser på Klipsch The Sixes, så ville jeg faktisk fulgt med på bruktmarkedet for Klipsch Stadium. Dette er riktignok en dyrere høyttaler, men jeg har sett den flere ganger til 10-11k og den vil spille råere enn de tre nevnte høyttalere.

 

Du er helt klart inne på noe angående plassbesparelse ved å gå for aktive høyttalere.

 

Når det kommer til den suben du linker til, så vil den faktisk ikke bidra noe særlig til JBL eller Klipsch The Sixes siden de spiller omtrent like dypt, så det er penger jeg ikke ville brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til JBL R-15PM, ville jeg vurdert en sub fordi de ikke spiller så dypt og man vil kanskje savne litt av de dypere tonene i musikk.

 

Klipsch The Sixes spiller dypere og vil ikke ha behov for sub jo mindre du skal spille høyt og ønsker mer dansefot.

 

JBL LSR308 trenger heller ikke sub. De har også innebygget forsterker, men de har ikke trådløs tilkobling slik som Klipschene har. Der kan f. eks Argon Stream1M være behjelpelig.

 

Hvis man først ser på Klipsch The Sixes, så ville jeg faktisk fulgt med på bruktmarkedet for Klipsch Stadium. Dette er riktignok en dyrere høyttaler, men jeg har sett den flere ganger til 10-11k og den vil spille råere enn de tre nevnte høyttalere.

 

Du er helt klart inne på noe angående plassbesparelse ved å gå for aktive høyttalere.

 

Når det kommer til den suben du linker til, så vil den faktisk ikke bidra noe særlig til JBL eller Klipsch The Sixes siden de spiller omtrent like dypt, så det er penger jeg ikke ville brukt.

 

jbl linket over her er halve prisen fra klipsch. hvorfor ?

Lenke til kommentar

JBL er en studiomonitor Klipsch er en konsumenthøyttaler. Studiomonitorer laget for å ha minst mulig egenklang og påvirke frekvensresponsen minst mulig sammenlignet med tradisjonelle hifi høyttalere som ofte sies å ha sin egen klang/lyd fordi de ikke nødvendigvis har samme krav til balanse til finlytting etc. Dette er på mange måter en smakssak og noen foretrekker studiomonitor fremfor hifi høyttaler, mens andre er av motsatt oppfatning.

 

Merk at JBL'ene prises per stykk kontra Klipsch som selges som et par. Endelig pris for JBL vil derfor være nærmere 4800 kr og dermed ikke så mye billigere enn Klipsch R-15PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville vel hørt først litt om hva slags lyd du foretrekker. Mye klang, mer varme, mest bass, fordel på mellomtone osv.

 

JBLen som er foreslått er en relativt varmtlydende høyttaler. Jeg har lillebror selv, LSR305, stående på et rom på ca 10kvm. Der spiller de musikk, filmlyd til tegnefilmer osv. Du kan sikre deg slike for ca 2500 for paret. Og de er et seriøst bra kjøp til den prisen. Masse detaljer, fyldig og varm lyd som hindrer lyttetretthet. Om du foretrekker mer spredning og stor dynamikk er de ikke høyttalerne for deg. Sub er helt unødvendig til dem.

Klipchene opplever jeg som litt motsatt. Bra med dynamikk, en tanke skarp i diskanten (horn krever gjerne litt mer prøving med plassering i forhold til vegger). Ikke hørt akkurat R-15, men flere av de andre i samme størrelse (rp150, 160 m.m.).

 

Så litt mer beskrivelse av hvordan du foretrekker musikken presentert, så blir det gjerne lettere å treffe med gode alternativ. Høres ut som rommet ditt er rundt 10kvm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville vel hørt først litt om hva slags lyd du foretrekker. Mye klang, mer varme, mest bass, fordel på mellomtone osv.

 

JBLen som er foreslått er en relativt varmtlydende høyttaler. Jeg har lillebror selv, LSR305, stående på et rom på ca 10kvm. Der spiller de musikk, filmlyd til tegnefilmer osv. Du kan sikre deg slike for ca 2500 for paret. Og de er et seriøst bra kjøp til den prisen. Masse detaljer, fyldig og varm lyd som hindrer lyttetretthet. Om du foretrekker mer spredning og stor dynamikk er de ikke høyttalerne for deg. Sub er helt unødvendig til dem.

Klipchene opplever jeg som litt motsatt. Bra med dynamikk, en tanke skarp i diskanten (horn krever gjerne litt mer prøving med plassering i forhold til vegger). Ikke hørt akkurat R-15, men flere av de andre i samme størrelse (rp150, 160 m.m.).

 

Så litt mer beskrivelse av hvordan du foretrekker musikken presentert, så blir det gjerne lettere å treffe med gode alternativ. Høres ut som rommet ditt er rundt 10kvm.

 

takk for engasjement. 

 

synes det var et vanskelig spørsmål. musikken presentert ... jeg liker tanken på å få den så klar å fin som mulig, at det er som om man hører artisten og instrumentene klart og fint ? Men samtidig når jeg hører listemusikk, at det er tak i musikken, at bassen tar litt ? at man føler trykket litt at foten vil holde takten ? 

Lenke til kommentar

Høres ut som du vil trives bra med Klipsch egentlig. Ikke akkurat feinschmekker høyttalerne, verken på presisjon eller oppløsning, men bra med trøkk og punch. Horn er som regel veldig klare og ofte tendens til litt lyse. Men mange liker dynamikken. Bassen er gjerne ikke veldig detaljert, men tydelig i lydbildet.

Og skal det bli bedre må det nok også bli en god del dyrere. Uansett viktig å få høre dem før du endelig bestemmer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du vil trives bra med Klipsch egentlig. Ikke akkurat feinschmekker høyttalerne, verken på presisjon eller oppløsning, men bra med trøkk og punch. Horn er som regel veldig klare og ofte tendens til litt lyse. Men mange liker dynamikken. Bassen er gjerne ikke veldig detaljert, men tydelig i lydbildet.

Og skal det bli bedre må det nok også bli en god del dyrere. Uansett viktig å få høre dem før du endelig bestemmer deg.

 

Audio Pro Addon T14 direkte konkurrent?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...