Gå til innhold

[Løst] Trenger litt hjelp til kjøp av høyttaler etc. Dette er en jungel.


Anbefalte innlegg

Det jeg har hørt av Audio Pro, uten at jeg husker om jeg har hørt akkurat denne, er typisk lett-å-like-lyd. Altså med litt imponatorfaktor på bassen og klar diskant. Ikke veldig riktige eller presise, men mye party- og gøyfaktor. 

Hadde ikke spilt symfonier eller akustisk på dem, men techno og rock kan funke knall vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så vanskelig dette. Selv med så god hjelpe fra dere. Er ikke en gang sikker på hva lyd jeg liker best. Jeg vet jeg hater musikk fra mobil og små radioer fordi jeg døler det bare er under halve lydbildet. Når jeg endelig får høre musikk der jeg føler bildet er "komplett" kan jeg lytte å lytte uten å gå lei. Jeg liker å ha volumet godt over halv, slik at alt av lyder og forstyrrelser er borte.

Lenke til kommentar

Det å handle høyttalere (egentlig anlegg generelt) er ikke noen lett oppgave i seg selv. Lydkarakteristikk har mye å si og rommet det skal stå i vil også påvirke lyden. Derfor anbefales det ofte å prøve utstyr hjemme i det rommet hvor utstyret skal stå.

Lenke til kommentar

Slik jeg tenker så ligger kanskje klipsch på førsteplass, men litt redd for at de ikke er klar og fin nok på lyd. 

Mulig audio pro ligger på andre plass. Men ser at Hifi klubben har mange alternativer til under 10 lapper. Små men visstnok gode høyttalere ( passiv ) med små forsterkere med innebygget streaming. 

 

Enden på visen ( siden det er laaaaangt å reise for å lytte ) blir å bestille et par av dem vi har skrevet om i tråden, for å se om det blir bra?

Lenke til kommentar

Komplett har også åpent kjøp i 45 dager. Så det er mulig å teste ja. Nettopp derfor er det også mulig å hanke inn produkter til ekstra gode priser innimellom. Se på demovare.

 

Vær obs på at når man først har hørt gode ting og får interessen, kommer mistanken om at det finnes noe bedre der ute. Da er man i gang. :D

Lenke til kommentar

Følg magefølelsen din. En annen ting å huske på i denne jungelen er at det er forskjell på hvor lang tid det tar å spille inn en høyttaler. Det vil si, at opphenget har fått nok bevegelse på seg til å være "klar", så du bør (på godt eller vondt) prøve å spille mye musikk mens du har dem i hus siden de ofte vil låte bedre over tid.

 

Ellers er jeg enig med Pop på alt som h*n har skrevet så langt :D

Lenke til kommentar

takk for hjelpen alle sammen i tråden. 

 

Det ble klipsch sine aktive høyttalere. 15 sm eller hva de het. 

 

Krysser fingrene for at det blir bra. 

Noe å tenke på ved plassering? ut fra vegg på skrå mot der jeg sitter ? 

noe spesiell avstand fra meg? 

innkjøring spille lavt i x antall timer etc ? 

 

Huff, det ble mange spørsmål. Men jeg har aldri hatt høyttalere av verdi, og vil jo ikke ødelegge dem med en gang jeg har fått dem. 

Lenke til kommentar

Tror det er et godt valg. Ikke veldig dyre, men allikevel dyre nok til at det er kvalitet.

 

Plassering: I en likesidet trekant kan se ut til å være omtrentlig anbefaling. Siden bassrefleksrøret sitter på baksiden ville jeg ikke plassert dem for nærme bakveggen. Innspillingstid: trolig en 30-50 timer.

 

Nyt høyttalerne når du får dem :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du merker gjerne mer bass når du setter dem nærmere bakvegg, men den blir mer pløsen/blafrete og upresis. Kan også oppleve at anslagene blir rumling istedet. Slikt blir man fort lei.

Om du starter med å la dem spille hele dagen mens du er på jobb eller skole, så har du dem ferdig innspilt på no time.

Sett deg på hjørnet av en likesidet trekant som Faller sier, så tester du vinkler på høyttalerfront og slikt derfra.

Står de på stativ eller benk? Hva har du mellom kabinettet og underlaget?

Lenke til kommentar

Du merker gjerne mer bass når du setter dem nærmere bakvegg, men den blir mer pløsen/blafrete og upresis. Kan også oppleve at anslagene blir rumling istedet. Slikt blir man fort lei.

Om du starter med å la dem spille hele dagen mens du er på jobb eller skole, så har du dem ferdig innspilt på no time.

Sett deg på hjørnet av en likesidet trekant som Faller sier, så tester du vinkler på høyttalerfront og slikt derfra.

Står de på stativ eller benk? Hva har du mellom kabinettet og underlaget?

 

tester et par som er hos en venn av meg. 

 

De står på benk, men knotter under alle hjørner. Lydbildet er sykt. trekant, og høyttalerene likt på hver side  :) :) :) :) :) :) Nydelig deilig. Aldri hatt så klar lyd før noen gang !!

 

Et lite men ... det er ingen dybde i musikken. De nederste elementene beveger seg så vidt. Jeg tipper det egentlig skal være mye mer, for onyx 3 som står i stuen gir mye mer dybde og fylde. spiller offline spotify med usb kabel til høyttaler. 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Det stemmer at det har med innkjøring å gjøre. La høyttalerne få spille på moderat nivå mens du er på jobb/skole. Innkjøring/innspilling handler i praksis om å løsne opp elementene og du kan spille høyt i blant - men ikke over lenger tid. Det vil si, hvis du er hjemme, så kan du spille en sang ganske høyt, gjerne med et godt basspor, slik at basselementet (det nederste elementet) får beveget seg en del. Jeg vil tro at du kan spille på rundt 80% av maks volum med dette.

 

Pop: hva tenker du? Er forslaget mitt kurant eller er det for radikalt?

Lenke til kommentar

Helt toppers det. Bare å klemme på under innspilling. :)

Jeg ble direkte rådet til det på mitt siste kjøp selv (PMC Twenty5). "Dra på skikkelig innimellom under innspillingen" sa selgeren som har vært i bransjen i mange år og har god peiling.

 

Har hatt mine stående og spille mens jeg har vært på jobb, moderat lydnivå. Etter ca 30 timer begynte det å skje noe, enda bedre etter 20 til. Med ytterligere 20 merket jeg ingen forskjell, så jeg anser mine for å være ferdige. Så nå skal det jobbes med plasseringen og et par akustiske tiltak.

Klipcsh er litt annerledes sammensatt, med horn på diskanten, men basselementet har nok godt av å løsne litt.

 

PS. Dette med innspilling har også en betydelig psykisk faktor vel og merke, altså hvor stor forskjellen er og hva man forventer. Mine høyttalere hadde jeg hørt i butikken ferdig innspilt og ble derfor ikke helt imponert ut av eska. Ganske langt ifra.

Om man oppgraderer kan man vel også oppleve å gå fra noe billigere men som likevel låter på høyde med det nye dyrere man har kjøpt og dermed får forventningen et slag for baugen når høyttalerne ikke er innspilt og låter .... tamt.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Grunnen til at lyden høres bedre ut over tid, er fordi ørene dine har vendt seg til lyden slik at du syns den er bra.

 

Det er en grunn til at Sonos og andre merker ikke blir markedsført med "innspillingstid". Låter det ræv ut av eska, låter det egentlig ræv hele tiden, det der ligger mer i hodet.

Har selv testa alt fra Sonos til aktive høytalere med at jeg har hørt en sang på dem en gang da jeg kobla dem opp, plasserte dem deretter på et eget rom og lot dem "spille seg inn" i et døgn(uten meg tilstede i det hele tatt).

Låt helt likt slik det gjorde fra første sangen.

 

Sitter du og lytter på dem under "innspillingsperioden" venner du deg til lyden slik at du vil synes at den plutselig blir bedre.

 

Min erfaring er dermed at det er ørene som spilles inn, ikke høytaleren. Men det er et tema med forskjellige meninger om, men såvidt jeg vet er det ingen direkte bevis på at lydsignaturen forandres over tid i en høytaler.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...