Gå til innhold

Muskelminne, hvor godt fungerer det? Jeg gikk på en kjempetabbe


Anbefalte innlegg

For to uker siden gikk jeg på en kjempetabbe, spiste veldig lite over et tidsrom på en 5 dager, mens jeg likevel trente aktivt. Jeg kjente jeg presterte dårligere og jeg så meg i speilet en dag og mente å se at jeg hadde blitt mindre, jeg startet å hive i meg mat i desperasjon, matlysten var nå helt borte, men jeg stappet i meg mat for å få prøve å begrense skadene, men til tross for at jeg greide spise mye mat følte jeg bare kroppen ble verre og verre, mindre for hver gang jeg så meg i speilet. Jeg prøvde få meg en legetime, men køene var lange og dette var for dem å ikke akkurat regne som akutt, etterhvert greide jeg få meg en over helga, men fredagen før var jeg innom legevakten, jeg sa jeg var kraftig underernært og ikke greide stoppe frafallet av muskler. Det ble tatt noen prøver og han sa jeg ikke så underernært ut. Fortsatt og spise igjennom helgen, men jeg innså en ting jeg hadde glemt, jeg hadde fokusert på å spise mye mat, men glemte helt bort karbohydrater, jeg startet å hive i meg dette, og jeg følte det ble lett bedre. Det er ikke det at jeg normalt prøver å ikke spise karbohydrater, det er bare det at maten jeg spiser ikke inneholder det, og jeg har egentlig ikke før nå innsett at det er en viktig brikke.

 

Hele uken har vært preget av lite energi, føler meg svak, ingen sexlyst og mye stress, fikk sove lite, våknet stadig og greide ikke nyte noenting. Kroppen jeg egentlig var superfornøyd med hadde forsvunnet, brystmusklene var noe mykere og alt så generelt mindre ut. Vekta enda den samme.

 

Mandag var det legebesøk, han sa at 5 dager med lite mat trolig ikke hadde gjort så mye skade, det var ikke lenge nok, det lå trolig i hodet mitt, han tok noen prøver og sa det bare var å trene hardt og spise mye, kroppen så vist helt fint ut, og om noen skade var gjort var det fort å komme seg tilbake i form grunnet muskelminne. Etterhvert trente jeg på ettermiddagen, intens, men ikke så tung trening, det føltes tungere enn vanlig. Jeg greide tro at kanskje legen hadde rett, det lå mentalt mest. Ingen jeg spurte syns jeg hadde blitt noe mindre, men det er kanskje slik man ser best selv.

 

Men dagen etter ringer legen igjen, litt for høye CK verdier, (hyperCKemi eller mildere rabdomyolyse), så burde ta det rolig noen dager. Ble enig om at jeg neste mandag skal inn og ta en prøve igjen før jeg begynner å trene på nytt.

 

Nå sitter jeg her, føler ikke ting blir bedre, ingen matlyst, ingen energi, ganske deprimert og samme symptomer som før.

 

En legevenn jeg kjenner tror jeg har trent for hardt og mye over en lengre periode og at jeg nå har truffet bristepunktet, han anbefaler meg å ikke trene på minst to uker. 

 

 

Men det var min historie, spørsmålet er nå hva fremover, jeg vil tilbake der jeg var, å være i god form er så viktig for meg at ingenting annet betyr mer. Derfor denne enorme nedturen mentalt.

 

Hvordan er det med muskelminne, hvor lenge må jeg trene for å kunne komme meg tilbake? Jeg aner ikke hvor svak jeg er da jeg ikke får løfte noe mer enda, men når jeg prøvde meg torsdag som var så falt jeg nesten sammen i oppgitthet over hvor svak jeg var, spesielt greps-styrken.

 

 

Hvor lang tid tar det å:

- Bygge opp masse

- Bygge opp styrke

?

 

Og er det noe spesielt å tenke på her.

 

Har som de fleste hatt noen kjipe nedturer i løpet av livet, men dette overgår virkelig alt.

Jeg ser fremdeles "trent ut" men ikke på langt nær som før. Jeg føler meg som mannen i gata. Med t-skjorte på tror jeg ikke det er store forskjellen og spotte.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg virker det som du har overdrevet denne situasjonen veldig.

For det første er det ikke farlig å kutte ut karbohydrater så og si helt i en kortere periode, faktisk er dette noe flere bodybuildere gjør i et par uker, for da går kroppen inn i en tilstand som kalles ketose. Dette gjør at kroppen ikke får i seg nok karbohydrater fra mat, og derfor brenner fett i et ekstremt tempo for å få maskineriet til å gå rundt. Ekstremt effektiv måte å gå ned i fettprosent på.

Kroppen trenger dog energi og proteiner, men om du har kuttet ut karbohydrater et sjangsen stor for at du har fått dette igjennom andre produkter - da det som ikke har karbohydrater har som oftest høy proteininnhold(f.eks kjøtt, egg, fisk etc). 

 

At du har lite energi osv er et naturlig resultat pga lavt blodsukker og lav karbohydrat prosent, dette er dog fordi kroppen din bruker tid på å tilpasse seg en karbo fri hverdag = lavt blodsukker - det betyr ikke at det er farlig.

Jeg tror du har mistet langt mer fett enn muskelmasse, dog om kaloriinntaket har vært veldig lavt kan det ha gått med noen muskler og - men det er nok ekstremt lite, og som nevnt tror jeg du overdriver situasjonen.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Karbohydrater er en ting. Men energiinntaket totalt (kcal) har nærmest vært halvert. Jeg syns enda jeg blir mindre og mindre..

 

Vekta er ganske stabil dog. Jeg føler meg mer fettede enn før. Utgangspunktet antar jeg var rundt 16 %

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det skjer ikke en dritt på fem dager. Du mister i verste fall litt volum, men hvis du i utgangspunktet var overtrent, har nervesystemet bare godt av litt hvile.

 

Jeg har vært ute i 6-8 uker med en ryggskade nå, og har kun kunne trent lett - og storparten av styrken min er tilbake etter 2-4 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på vei til å fortelle deg i DST - at du er på vei inn i mentalt ond sirkel.

 

Drar du til en hvilken som helst lege og legger frem en slik sak vil du med stor sannsynlighet få beskjed om å ta det rolig i et par uker.

 

------

 

Når det kommer til "muskelminne" - sagt på en barnevennlig måte:

 

- Muskelfibre inneholder flere cellekjerner.

Når du trener og spiser godt vil fibrene vokse seg større, inntil et visst punkt.

For at fremgangen/veksten skal kunne fortsette trenger fibrene enda flere cellekjerner, siden "området" en cellekjerne kan jobbe i er begrenset.

- I utkantområdet av en muskelfiber-cellekjerne finnes det noe som kalles "satelitt-celler". Disse kan ses på som små frø som ligger klare til å spire den dagen det blir behov for dem.

Cellekjernen frigjør en satelittcelle som i sin tur vokser seg til å bli en egen cellekjerne.

Nå har muskelfibren mulighet til å fortsette veksten.

 

Man trodde tidligere at dersom man sluttet å trene ville alle cellekjernene som nå blir "overflødige" dø ut og råtne bort.

Dette er nå bevist at ikke er tilfelle - de forblir selv om man slutter å trene, hvilket er årsaken til at man kommer raskt tilbake til gammel form etter et opphold.

 

Muskelminne er altså ingen myte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjente jeg presterte dårligere og jeg så meg i speilet en dag og mente å se at jeg hadde blitt mindre, jeg startet å hive i meg mat i desperasjon, matlysten var nå helt borte, men jeg stappet i meg mat for å få prøve å begrense skadene

Du trenger hjelp med hodet, ikke kroppen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg kjente jeg presterte dårligere og jeg så meg i speilet en dag og mente å se at jeg hadde blitt mindre, jeg startet å hive i meg mat i desperasjon, matlysten var nå helt borte, men jeg stappet i meg mat for å få prøve å begrense skadene

Du trenger hjelp med hodet, ikke kroppen.
Litt problemer med begge deler antakeligvis
Lenke til kommentar

Har du bennærn om morgenen?

Da spør jeg seriøst.

Jeg skjønner det er et seriøst spørsmål.

Den var i perioden jeg skrev innlegget relativt slapp hele tiden, akkurat nå er den bedre, men jeg husker ikke helt hvordan den var på morgenen.

 

Forøvrig tilbake fra enda en legetime, CK ble forrige mandag målt til 3336 U per liter, ny test i dag. Hvis ikke jeg hørte noe innen torsdag kunne jeg vist starte med treningen.

 

Legen mener det nok er en kombinasjon av lite mat og mye trening som utslagfaktor.

 

Dette ligger nok i hodet ditt ja. Be legen din henvise deg til en psyklogisk intstans før det får utvikle seg. 

Har du mye stress i hverdagen ellers?

Både ja og nei, jeg har jo mine ting jeg tenker på, og har vel noe grad av stress ja. Men jeg har forsåvidt en avslappet tilværelse. Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det er ikke en normal tankegang, men det er vel heller ikke en så normal situasjon.

 

Hadde ei venninne på besøk i går som jeg ikke har sett på en måneds tid, hun merket det i ganske stor grad når jeg sa det. Så det er ikke bare fantasi, helt klart.

Når det er sagt, jeg har i stor grad kommet meg over det psykiske aspektet.

 

Skal dog ikke se bort i fra at jeg har spist for lite i en lengre periode uten å innse det selv, og veldig for lite i i "kort" periode.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei igjen.

Har ikke helt klar å ro meg ut av denne situasjonen enda dessverre.

 

Etter en ferie i juni/juli i 3 uker kom jeg tilbake og startet treningen igjen veide rundt 71-72kg med en BF på 17-19% ihht vekta mi (som jeg vet godt er høyst unøyaktig) Følte ikke jeg kunne legge på meg mer fett, så selv om jeg følte meg liten gikk for en sakte kutt hvor jeg nok gikk ned en kilo i måneden ca og 12-14% ihht vekta og veier ca 67-68kg på morgenen, alt etter mat i magen. Høyden min er 177 btw.

 

Jeg har nå prøvd å legge på meg muskler igjen, men jeg er dessverre altfor redd for å legge på meg fett. og jeg føler jeg hele tiden klarer ødelegge for meg selv ved å "delvis underbevisst" under-spise. eks: jeg løp et nesten 3 mil løp og tracket ikke  kcal, men spist godt med mat den dagen, likevel tracket jeg dagene etter, jeg misstenker kroppen hadde trengt en del overskudd for å komme seg over det, men det fikk den ikke. Ellers har jeg konsumert noe alkohol i helgene, på events som jeg nesten er forpliktet til, har drukket lite, men nok ligget i et lite underskudd de gangene, har følt meg elendig etterpå og treningen har bert preg av det.

 

Etterhvert byttet jeg ut mitt høy-volumsprogram med 5x5 litt random, for så å gå for dette: http://outalpha.com/the-out-alpha-novice-program/

Hvis jeg blir sterkere så må jeg nødvendigvis legge på meg muskelmasse tenkte jeg, tenkte det var mest hensiktsmessig å gjøre det sånn ettersom speilet viser natt og dag alt etter hva jeg føler om meg selv. Jeg ble nå litt sterkere over en periode, men ikke noe større akkurat, kanskje mindre til og med. men de siste ukene har det nok pga for lite mat gått dårlig spesielt i overkropp, enten har jeg stagnert, ellers så har jeg gått ned. Spesielt siste to ukene har det gått dårlig. Jeg tror jeg har mistet muskelmasse, spesielt i overkropp. Uansett, det er på tide å se fremover.

 

Trening:

Dette er hva jeg ligger på nå ca:

- Box squat tar jeg 5 reps 3 set med 130kg. Da er jeg borti boksen, men setter meg ikke ned. 6 reps har jeg ikke greid enda på 130kg.

- Paused Overhead Press 5 reps 3 set med 50kg, av og til 6 reps, 

- Heck Bar markløft:  6+3 reps på 180kg, tok også 5x5 med 170kg før helga (greide bare 3 pers siste sett)

- Strake markløft: 10+10+4 med 120kg

- Pendlar row: bruker 60kg, men sliter med teknikken, så vanskelig å si noe

- Floorpress: 3-4 reps 3 set med 80kg (vanlig benk klarte jeg på hengende håret 1RM 85KG forrige uke)

- EZ Bar Preacher Curl 3x10kg 27.5kg

- Overhead Barbell Extension: 8-10 reps på 30 kg, men vanskelig å si noe på denne da det spørs hvor langt man går ned bak hodet.

- Benkpress smal grep: 3 set 6 reps på 70 for 1-2 uker siden, bare 3+3+5 på 70 sistgang.

- Hangups med vekt: 4reps (av og til 3) med 16,25kg, 3 set

- Panke: 30-50sec med 35kg på ryggen 3 set.

 

Armer og bryst føler jeg er for lite, og jeg syns brystet nok har blitt mindre den siste tiden, jeg har en teori om at det har med at jeg sluttet med mine daglige 50 pushups når jeg startet på dette programmet (No accessory work policyen til programmet..)

Når jeg ikke har klart "neste steg" på noen av overkoppøvelsene har det også resultert i et veldig lite volum.

 

Vel jeg vil fremdeles komme videre, det er dessverre ikke så enkelt som jeg håpet. Jeg sliter med å holde meg til en plan når det gjelder kosthold, føler jeg meg liten så vil jeg ha et stort overskudd, føler jeg meg feit så vil jeg ha et lite overskudd. Jeg vil jo bli større, men ikke i fettmasse.

 

Dette er hva jeg tenker kan være lurt å endre på treningen:

- Fortsette med boxsquat og markløft, hangups som i dag

- Pendlar row: Flere sett/reps med lavere vekt

- EZ Bar Preacher Curl som i dag, kanskje flere set, eller oftere av sistnevnte. Jeg har aldri trent særlig med biceps og føler det er en øvelse det er lett å presse seg i uten å jukse med teknikken.

- Bytte ut floorpress med benkpress, redusere vekten og ha et høyere volum, reps eller sett.

- Bytte ut Overhead Barbell Extension med dips?

- Bytte ut planke med situps/twist maskin

 

Jeg ønsker spesielt å øke størrelse på fryst og armer. Jeg har skjønt at volum trumfer tunge løft når det kommer til å bygge muskelmasse og at styrke=masse teorien min nok bare til dels stemmer. (Verdens sterkeste mann er så klart svær også). Men hvor mye volum er nok volum, hva er for mye? Kan jeg trene samme muskel flere dager på rad? daglige pushups f.eks, hangups og curs hjemme på kvelden etter trening/andre dager osv?

 

Hvor lenge kan jeg trene i et strekk? Med lange pauser mellom hvert sett kan jeg greie mer, men jeg ender fort opp med å være på gymmen i 2 timer eller mer. Kanskje det har mer for seg å klare mindre, men ta mindre pause?

 

Diett:

Jeg må nok spise mer, men hvor mye må jeg spise? Jeg har prøvd å følge fitbit, ligge litt over den siste uken, men mistenker det ikke er nok. Det å veie seg for å se hvordan man ligger ann vektmessig virker nesten som en umulig oppgave, vekta er jo høyst ustabil, kan være en kilo mer fra i går til i dag. Samme tid samme sted.

 

Jeg vet det for slanking ikke betyr så mye når du spiser, men heller hvor mye du spiser, hvordan er det med muskelbygging, spise mye mat noen ganger til dagen eller veldig ofte?

Jeg har ikke noe problem rent fysisk med å spise mye på et måltid. Kunne lett spist 10k kcal til dagen om det så måtte til rent fysisk.

 

Jeg har også tenkt å droppe alcohol fremover (har bare begrenset det veldig til nå).

 

Det psykologiske:

Jeg har det bedre en jeg hadde det når jeg lagde tråden selv om jeg de siste ukene føler jeg har gått litt på en ny smell. Jeg har nok et usunt forhold til mat og trening sett fra et normalt ståsted. Men den eneste løsningen på disse problemene sånn jeg ser det er å komme meg tilbake til nivået jeg var. Hvis jeg når 73kg med 15% BF så er jeg fornøyd, men jeg misstenker at det ikke blir så lett. BF-en min målte jeg dog ikke før hele denne greia startet, men jeg var vel rundt 15% på 71-72kg i januar og gikk gradvis opp i vekt frem til smellen i mai. Mindre lovlige substanser hadde jo vært en quickfix, men det blir vel å gjøre seg en bjørnetjeneste.

På den ene siden kan det nok for psyken være greit å slappe av og ikke bry seg så mye om progresjon, vekt og kosthold, bare løfte og ha det gøy og sosialt med venner på treningssenteret slik det begynte. Men jeg vet at jeg ikke klarer å slacke i like stor grad som før.
Lenke til kommentar

Det ar klart,

Jeg trives godt med det så lenge det går rett vei, og jeg har hentet veldig mye godt ut av trening før, men så kommer disse situasjonene og jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre, å finne på noe annet er uaktuelt. (Eller jeg har flere hobbyer, men jeg kommer ikke til å slutte med denne)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å dra til en styrkeløftklubb da?

Her er mentaliteten en helt annen enn den du innehar pr. idag, og kanskje det ville vært sunt for deg.

 

Svært få som sprader rundt i fancy headsets og fargesprakende treningsklær.

Kroppspresset/mentaliteten er ikke-eksisterende.

 

Fokuset er å løfte og hjelpe hverandre til å bli bedre i det man er glad i å drive med, og man er sosiale i tillegg kontra det innelukkede miljøet man ofte finner på standard treningssentre hvor man med nød og neppe hilser på de andre som er tilstede.

 

Kunne vært et sunt mentalt avbrekk for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...