Gå til innhold

Hvilken valp skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer sterkt å skaffe meg en samojed i sommer/høst, men er det noen som har noen erfaringer angående det å velge valp?

Jeg har hatt en blandingshund tidligere, men da var det bare to å velge mellom, nå må jeg sannsynligvis velge mellom seks forskjellige valper.

Hva skal jeg se etter når jeg velger valp?

Hvilke spørsmål burde jeg stille oppdretteren?

 

Jeg har heller ikke bestemt hvilket kjønn jeg vil ha ennå, hva er fordelene og ulempene ved å velge hunn og hann?

 

Gjerne kom med forslag til hundenavn ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hannene kan være vanskeligere å få stuerene, har større behov for å markere etter seg når man er ute å går, og har et større behov for å vise dominans. Med tispene har vi løpetid og moroa det medfølger.

 

Har tenkt at om jeg får (hann)hund så skal han hete Todd eller Copper :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mushi sier; spør oppdretter. Valper viser mye personlighet lenge før de er leveringsklare, men man får ikke inntrykk av det på en kort visitt. Du skal være svært heldig om valpene "er på topp" når man kommer som ukjent innom. Forklar hva du ser etter i hunden, og alle seriøse oppdrettere vil hjelpe deg så godt de kan.

Lenke til kommentar

Enig med de som sier hør med oppdretter. En erfaren oppdretter kan hjelpe deg med å finne riktig valp til ditt behov. 

 

Ellers ville jeg sett etter en valp som er trygg og glad. En som kommer klatrende opp i fanget ditt og ikke trekker seg unna. Som er nysgjerrig og oppsøkende.

 

Hanner vil ofte være mer interessert i andre hunder, og jeg har hørt det kan være samkjønnsaggresjon hos samojed (men det har ingenting med dominans å gjøre). Med tisper får du løpetid to ganger i året, med det som medfølger. Så det er egentlig mest smak og behag.

Lenke til kommentar

Tisper har løpetid ca 6 uker i året ja, hannhunder har det hele året :)

 

Hvilken hund man skal velge kommer an på hva man vil ha, selv valgte jeg den tøffeste tispa i kullet sist rett og slett fordi det var det jeg ville ha. Jeg har ikke angret på valget, hun var helt klart den rette ut fra mine preferanser.

 

Oppdretter har gjerne bedre forutsetninger til å gjøre valget enn de fleste valpekjøpere. Jeg tilbrakte ca halvannet døgn med kullet ved 4,5 ukers alder og fikk da et klart inntrykk av hvem jeg ville ha og brukte dette som grunnlag for valget.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Da jeg sist kjøpte hund, for to år siden, snakket jeg mye med oppdretter ETTER å ha bestemt meg for hvilket kjønn jeg ville ha. Tisper kan du avle på, kan være enklere å oppdra og få stueren, minus er jo løpetiden. Hanner må ofte settes på plass i hvertfall én gang, da alle hunder lever etter rangsystem, og hunden din skal være under deg i rang (altså at DU er sjefen over den), og så har du jo behovet for markering, småtissing overalt osv. Både hunner og hanner er like lojale ovenfor snill eier, og alle kan klare å oppfostre den "perfekte" hunden, uansett om det er hunn eller hann. Anbefaler at du hører med oppretter hvordan kullet er, evnt besøker dem og hilser på alle før du treffer et valg. Jeg spurte oppdretter bla om hvor på rangen de forskjellige valpene var, og tok det i betraktning sammen med vurderingen av hvilken valp jeg synes jeg fikk best kontakt med/hadde best kjemi med. Idag har jeg verdens herligste, nydeligste og mest lydige og lojale Engelske Staff, hun ville angrepet i skumle situasjoner og sloss for meg til døde, og det samme ville jeg gjort for henne. Kunne ikke hatt en bedre hund!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...