Gå til innhold

Er band 20 (800mhz) veldig viktig?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

En liten oppdatering. Både Telia og Telia refarmer for harde livet, og har nylig tatt i bruk 900 og 2100-frekvenser for 4G. En ny telefo bør støtte 4G på 800, 900, 1800, 2100 & 2600.

 

Både Telia og Telia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen grei oversikt for Norge/verden over hvilke frekvenser som er i bruk på hvilke teknologier, når noe skal fases ut, og hva som er planlagt introdusert i fremtiden? Er det noen overordnet plan, standardisering, eller er det opp til netteiernes lønnsomhetshensyn? Forstyrrer ulike standarder hverandre? Reguleres dette isåfall?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

I de fleste land er frekvensbåndene teknologinøytrale, slik at operatørene kan bruke frekvensene til de teknologiene de er best tjent med. Operatørene sørger for at teknologiene ikke forstyrrer hverandre. Over hele verden er trenden at 4G spiser mer og mer av kaka, mens 2G og 3G brukes som nødhjelp for maskinkommunikasjon og folk som ikke har tilgang til VOLTE. Jeg tipper at i løpet av fem år har de fleste land stengt ned minst én av teknologiene. De fleste tipper at 3G ryker først i Europa, fordi 2G må beholdes til bruk for maskinkommunikasjon.

 

Jeg har lagt ved et par linker:

 

http://www.spectrummonitoring.com/

https://www.frequencycheck.com/

 

I Norge er 2G kun på 900, og 3G på 900/2100. 4G var opprinnelig på 800/1800/2600, men jeg ser at 900/2100 har blitt tatt i bruk til 4G det siste året. Merkelig nok har Telia satt i drift mange 3G900-sendere de siste månedene, noe jeg antar er en del av en plan for å refarme 3G fra 2100 til 900.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Takk, mye interessant lesing her ser det ut som. Gøy at det skjer mye fremdeles, spesielt når nettet ikke er tilfredsstillende overalt. Er nysgjerrig på om vi når en grense hvor det plutselig ikke er så mye mer å gjøre gitt de begresningene fysikken tross alt har på frekvenser og kapasitet, og hvor teknologien vil stagnere de neste 10+ årene (hvis den gjør det..).

Lenke til kommentar

Ikke et svar på spørsmålet ditt:

 

Hvordan fungerer mi6? Mye valuta for pengene? Noen som kan anbefale en annen xiaomi for 2-4000 ish?

 

Jeg har den, og det er en kjempebra telefon etter min mening. Mangler "selvsagt" 4G på 800MHz, men det merkes ikke så veldig om man bor i storby, eller har Telenor som operatør. Telenor har nemlig både 4G på 800 og 1800 på nesten alle siter som har 4G. Om du går inn på dekningskartene til Telenor og Telia og velger å se kun 4G+ dekning, så vil du se hvor du kan forvente å få dekning på 4G. I realiteten får du 4G flere plasser siden enkelte sendere kun sender på 1800 eller 2600 MHz (gjelder i hovedsak byer og typiske vintersportsteder). Nå skal det sies at jeg hadde Telia (Chilimobil) tidligere, og jeg byttet til Talkmore (Telenor) for å få bedre 4G dekning på telefonen.

 

EDIT: Ifølge spesifikasjonene så skal Mi6 støtte 4G på 900MHz, men har ikke prøvd dette i praksis da det ikke er noen siter her i området som bruker den frekvensen ennå, finnsenderen.no er en fin plass å finne ut hvilke grekvenser som benyttes rundt om i landet.

Endret av Krokan
Lenke til kommentar

Var en tur på hytten som ligger på en øy i Austevoll i helgen og oppdaget at Telenor har fjernet 3G helt siden sist jeg var der, nå får man kun GSM 900 og LTE 800 på øyen med Telenor. Min far sin Samsung S3 måtte leve med Edge-fart på mobilnettet nå som 3G er fjernet helt. Det er vel denne veien det går.

 

Ser Telenor har gjort det samme på flere av de mindre naboøyene ifølge Finnsenderen.no, kun GSM 900 og LTE 800. På de større øyene med mer befolkning ser det ut til at de har gått for GSM 900 og LTE 800 og 1800 men ingen UMTS.

 

Telia har ikke antenner på de mindre øyene men der de har satt opp antenner på de større øyene seg jeg det går i GSM 900, LTE 1800 og UMTS 2100.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg ser at en del nye siter har fått 3G, merkelig nok. Nye siter får selvsagt 4G, men det behøves en løsning for de som ikke har VOLTE. Alt annet likt, er 3G et bedre valg enn 2G, og det betyr at det bygges litt 3G hist og her.

Lenke til kommentar

3G ser i hvert fall ut til å være helt fraværende i et større område med Telenor sine antenner om jeg vandrer rundt på Finnsenderen.no sitt kart selv langt unna området hytten vår ligger i. Det var UMTS der senest i påsken i år men nå ser det ut til å være byttet ut med kun LTE og GSM på mange av sitene. Så noe har skjedd med Telenor i dette området.

 

Telia ser derimot ikke ut til å ha endret noe spesielt på dekningen sin med en blanding av GSM, UMTS og LTE på antennene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...