Gå til innhold

Er band 20 (800mhz) veldig viktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Ja, det er viktig. Utenfor tettbygd strøk er det bare 4G800 som gjelder, og der er du avhengig av 3G900 og 3G2100 for å få dekning med en slik telefon. Disse to båndene blir for øvrig faset ut, muligens også stengt ned helt, om et par år.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Ser flere skriver og mener at bånd 20 er teoretisk viktig, men de som har telefon uten dette båndet sier at ting i praksis fungerer helt topp? Kjenner flere som personlig har slik telefon.

Som jeg forsøkte å si i noen innlegg over, så kommer det jo helt an på hvor i landet du bor, og hva slags nett som finnes der du er. Bruker man lite mobildata spiller det jo (i hvert fall per dags dato) uansett liten rolle.

Lenke til kommentar

Ser flere skriver og mener at bånd 20 er teoretisk viktig, men de som har telefon uten dette båndet sier at ting i praksis fungerer helt topp? Kjenner flere som personlig har slik telefon.

 

Foreslår at du leser om hva som skjer videre.

http://e24.no/digital/telenor/mobilgiganter-stengte-gsm-nettet-for-aa-gi-plass-til-mer-4g-det-vil-ta-aarevis-foer-norge-foelger-etter/23910642

 

http://www.lytter.no/bakgrunn/mobilradio/2g-3g-4g/framtidig-utfasing-av-gsm-2g-og-utms-3g-nettene/

 

 

3G WDCMA/UMTS nettets fremtig er kortvarig. Og det er ikke lurt på sikt å velge telefon uten 4G 800mhz i Norge om du skal ha den en stund..

Det funker sikkert veldig greit mange plasser nå , men 3G-nettet skal bort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg synes det er på tide at Telia og Telenor setter og offentliggjør en offisiell dato for når de legger ned 2G og/eller 3G, og så får folk med gammelt utstyr se til å bytte det ut. Ein skigard kan ikkje vara evig, veit du.

Lenke til kommentar

 

Ser flere skriver og mener at bånd 20 er teoretisk viktig, men de som har telefon uten dette båndet sier at ting i praksis fungerer helt topp? Kjenner flere som personlig har slik telefon.

Som jeg forsøkte å si i noen innlegg over, så kommer det jo helt an på hvor i landet du bor, og hva slags nett som finnes der du er. Bruker man lite mobildata spiller det jo (i hvert fall per dags dato) uansett liten rolle.

 

 

Jeg har hatt et par kinatelefoner uten B20, og kan bekrefte at jeg kun har 2G/3G dekning flere plasser med de - men for mange kan dette være godt nok.

Lenke til kommentar

Her fant jeg en fin oversikt over frekvensbånd: http://www.spectrummonitoring.com/frequencies/#Norway

Er det noen som ser noe spesielt?

 

 

Tenker du på NextNet og Caymen sine lisenser ?   NextNets lisenser er overdratt til Cloudberry Mobile.  Dette er et selskap som, sammen med Cisco, spesialiserer seg på innendørs 3G og 4G dekning.  I Norge så har de et lite område for 4G på 2600 båndet. Deres forretningsmodell er å installere små LTE sendere som kobles mot Telia og/eller Telenor (de er operatøruavhengige) sine master.  Kan sammenlignes med det som kalles "mobil-forsterker" på godt norsk men disse har lisenser.  Dersom du har god 4G dekning utenfor bygningen, men lite til ingen inne i bygget, kan disse sette opp en mottaker-antenne på taket av bygningen sammen med flere små LTE-2600 basestasjoner inne i bygget.  Da kan de gi 4G dekning inne i bygningen uten at Telenor eller Telia trenger gjøre noen ting. Cloudberry Mobile ble etablert i Norge i fjor og er således nye på markedet.

 

Caymen, som har 50 Mhz i området avsatt til 4G-TDD har jeg ingen peiling på.  EU bruker ikke TDD men FDD som LTE teknologi.  Kanskje de gambler på videresalg til Telia/Telenor og omregulering ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-376f9

En liten oppdatering. Både Telia og Telenor refarmer for harde livet, og har nylig tatt i bruk 900 og 2100-frekvenser for 4G. En ny telefon bør støtte 4G på 800, 900, 1800, 2100 & 2600.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...