Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deprimerende å være deprimert, noen oppmuntrende ord?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først å fremst, så kan jeg opplyse at det å være deprimert er ganske naturlig. Mange opplever dette i løpet av livsstiden sin hvor de fleste kommer seg godt gjennom det. Så du er ikke alene.

 

Ta deg en tur ut i naturen, og gå i skogsområder eller ned til parken. Om du har kjæledyr kan disse hjelpe svært mye som selskap. Det å bare ta seg en tur ut for å gå når man føler seg nedfor er kjempe effektivt. Når vi går bruker vi begge deler av hjernen, så dette er veldig gunstig for å øke mental energi og hukommelse, redusere stress osv.

Hvis du ønsker, så kan du lese studien om dette av Dr. Kirk Erickson fra University of Pittsburgh her: http://www.pnas.org/content/108/7/3017.abstract

Endret av Spectralian
Lenke til kommentar

Begynn prosessen med selvutvikling. Åpne notisblokk, og begynn å skrive ned tankene som dukker opp i hodet - få det ned på "papir" (eller dataen, hvis det er enklere). Legg det fra deg når du er ferdig, men fortsett å ha den "kommunikasjonslinjen" åpen med deg selv. Når du begynner å kommunisére med underbevisstheten din, så blir det det samme som å lære deg å programmére din egen pc. Det vil øke selvtilliten din å se hva som "bor i deg", når du begynner å få innsikt og perspektiv over livet ditt, hvorfor ting har gått som det har gått, hva du ønsker kunne vært gjort annerledes, og hva du kan gjøre for å få det til å skje.

 

Hvis du strukturerer tankene dine på denne måten, så øker sjansen for at du klarer å ta mer bærekraftige positive valg for livet på lang sikt.

 

Denne prosessen forsterkes hvis du går til en psykolog 1-2 ganger i måneden. Da tar du opp de viktigste punktene med han/hun når du går dit.

 

Denne prosessen kalles selvledelse, og burde vært lært alleréde i barneskolen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Oppmuntrende ord fra en som selv sliter med depresjon, angst, stress - you name it! Pleier å hjelpe meg, så vær så god: GET YOUR SHIT TOGETHER. INGEN KOMMER TIL Å HJELPE DEG - DU MÅ HJELPE DEG SELV. ALT ER OPP TIL DEG - DET ER ALLTID DEG SELV SOM TAR BESLUTNINGENE OM HVORDAN DU VIL LEVE LIVET DITT.

Lenke til kommentar

Å være deprimert er ikke det samme som å være nedfor.

 

"Alle brekker noen bein i løpet av livet, men de fleste klarer seg fint uten hjelp!". Nei. De gjør ikke det hvis de faktisk har brukket noe og ikke bare forstuet det.

 

Hvis du er deprimert - oppsøk hjelp. Er du bare litt nedfor, kan du fint følge de velmenende rådene ovenfor her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

"This too shall pass". Disse ordene kan det være at jeg tatoverer på meg en dag fordi det beskriver livet så bra.

 

Uansett hvor kjipt man har det, er det ikke permanent - livet går i sykluser og før eller siden vil de dårlige følelsene slippe taket. Det samme gjelder for gode følelser og gode øyeblikk så frasen gjør deg også bevisst på at du må verdsette de gode øyeblikkene og følelsene når du hsr dem.

Lenke til kommentar

Man skal ikke alltid rømme vekk fra depresjonen. Man må også kjenne på følelsene. Da har det hjulpet meg å høre på Joy Division. Det har faktisk fått meg til å føle meg liitt bedre.

 

Men enig i at naturen har mye å gi. Både fordi den er vakker, men også fordi at for å kunne oppleve den, må man yte noe fysisk, hvilket også har en lindrende effekt på tristhet og motløshet. For følelser setter seg i kroppen på godt og ondt. Den som bare ser ned, blir lut i ryggen.

 

Ja, å smile til verden kan også være en måte, selv om jeg av og til lurer på; hjelper det hvis smilet er tilgjort? Kanskje må det ikke være så bredt, kanskje holder det med et liite et?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...