Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rimelig spikerpistol, trykkluft eller batteri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å skru panel hadde jo tatt evigheter sammenlignet med pistol. Er vel en grunn til at ikke kledning heller skrus. Og til lister blir skruehoder alt for store.

Går vel ut fra at det er mye tradisjon med i bildet, samt pris. Når det kommer til tid så er det nesten støyfritt (relativt sett), lettere og tar vel toppen 0,5 sekunder lengre mot en pneumatisk, og ca. like lang tid som en batteridrevet spikerpistol: https://youtu.be/kexAuAbzd3Q?t=13s

 

Fordel er at de sitter bedre og er av langt bedre stål (selv de mykeste skruer er steinharde i forhold til en spiker), og fåes også i grader av rustfritt. Skruer har også blitt en del bedre, både når det kommer til overflaten de etterlater, hvordan de synker ned i godset, og bedre på å ikke sprekke opp godset.

 

For all del, sikkert flere positive og negative sider, så kom gjerne med forslag. 

 

Edit: En nedside er at man må/bør ta hensyn til tykkelsen på det du skrur fast, da du ikke bør ha gjenger i begge materialer for å få de presset sammen. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har brukt mye skruautomat på gips, og pistol på annet -  i tilfellene hvor man kan velge selv, hadde jeg tatt pistol. Skruautomat er kjekt nok, men det er mye større sjans for at du må ettersenke, kommer litt skjevt ut, clogging, mer stress å bytte magasin osv osv. En spikerpistol er bortimot idiotsikker, når trykket er innstilt riktig skal det godt gjøres å skyte på en måte som gjør at du må ettergå arbeidet.

Lenke til kommentar

finnes da ingen som bruker skruer på lister eller panel,da burde man sette bort jobben,og bruker man kun dykkert på huntonit takplater,så anbefaler jeg og bruke hjelm,er ikke nok hold i det lille hodet til disse platene..

 

og om man plages med at dykkertspikeren beveger seg ut av listene,da har man et stort problem med bevegelser i huset

Lenke til kommentar

finnes da ingen som bruker skruer på lister eller panel,da burde man sette bort jobben,og bruker man kun dykkert på huntonit takplater,så anbefaler jeg og bruke hjelm,er ikke nok hold i det lille hodet til disse platene..

 

og om man plages med at dykkertspikeren beveger seg ut av listene,da har man et stort problem med bevegelser i huset

Fordi 'ingen' gjør det, og "det er idiotisk" er svært svak argumentasjon. :mellow:

 

Jeg vil kanskje tippe hovedgrunnen er fordi det krever ekstra arbeid å sparkle over skruer. 

Og om huset beveger seg så bør man heller rive huset enn å feste listene? Et trehus vil naturligvis ha noe ekstra bevegelse pga. materialet.

 

Ellers er det vel nettopp menneskene inne i huset som beveger seg, og skaper det meste av bevegelsene (i tillegg til vaskmaskiner, subwoofere osv..). Naturligvis så er det lister rundt dørstokker osv... som du vil se ofte er problematiske. 

 

 

 

Jeg har brukt mye skruautomat på gips, og pistol på annet -  i tilfellene hvor man kan velge selv, hadde jeg tatt pistol. Skruautomat er kjekt nok, men det er mye større sjans for at du må ettersenke, kommer litt skjevt ut, clogging, mer stress å bytte magasin osv osv. En spikerpistol er bortimot idiotsikker, når trykket er innstilt riktig skal det godt gjøres å skyte på en måte som gjør at du må ettergå arbeidet.

Interessante og gode poenger. :) 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

har alldri sett noen har skrudd listene,og er rimelig sikker på at ingen snekkerfirmaer vil gjøre det heller,de fleste kjøper vel ferdimalte lister nå,og da sparkler man ikke over hullene,bruker man minidykkert,så blir det bare et litt hull,og da får man kjøpt dekkstift i samme fargen som listene,som man tetter hullene med,da slipper man Sparkling og maling.

 

har selv gammelt hus,og ja jeg har stort anlegg med sub,finnes ikke en spiker som beveger seg,når man fester listene med dykkert,så må jo selvfølgelig dykkerten ha noe og feste seg godt til bak listen,og man må bruke rett lengde på dykkert,da vil heller ikke dykkerten komme ut igjen

Lenke til kommentar

...

men har også vurdert en på batteri i stedet:

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/trykkluftverktoy/verktoy/stanley-fmc792d2#product-information

 

Har noen erfaringer med spikerpoistoler som de kan dele, er elektriske pistoler å anbefale?

 

Jeg kjøpte den elektriske Stanley Fatmaxen på Obs bygg i vinter, og den er helt grei å skyte fast både lister og panel med. Ikke så innmari tung, velbalansert, man kan jobbe timesvis på et batteri, og når det følger med to batterier kan man jobbe kontinuerlig hele dagen. Kjempefordel å slippe kompressor med støy, slange og ledning.

 

Ulemper med Fatmaxen: Jeg finner ingen andre 18V Fatmax-verktøy som bruker samme  batteri. Clas O har hatt noen driller, men de er gått ut av sortimentet deres, Obs bygg har heller ikke. Mulig dette er en utgående modell? Og mulig at den derfor er god kvalitet i forhold til prisen, konkurrentene koster fort det samme uten batteri inkludert. 

Jeg synes også at den skyter dykkerten litt dypt i myk granpanel selv når den er stilt på den grunneste innstillingen. Og den kan kun skyte 1,6 mm dykkert.

Med kompressor legger man relativt mye av pengene i kompressoren, mens man billigere kan kjøpe flere pistoler, for båe stifter og grovere spiker, eller annet verktøy. Det jeg ofte aller mest savner trykkluft til, er å justere trykket i bildekkene hjemme i stedet for å stå i kø hos bensinstasjoner når alle bytter dekk samtidig, eller når dekklufta er defekt når man kommer på bensinstasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

men har også vurdert en på batteri i stedet:

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/trykkluftverktoy/verktoy/stanley-fmc792d2#product-information

 

Har noen erfaringer med spikerpoistoler som de kan dele, er elektriske pistoler å anbefale?

Jeg kjøpte den elektriske Stanley Fatmaxen på Obs bygg i vinter, og den er helt grei å skyte fast både lister og panel med. Ikke så innmari tung, velbalansert, man kan jobbe timesvis på et batteri, og når det følger med to batterier kan man jobbe kontinuerlig hele dagen. Kjempefordel å slippe kompressor med støy, slange og ledning.

 

Ulemper med Fatmaxen: Jeg finner ingen andre 18V Fatmax-verktøy som bruker samme batteri. Clas O har hatt noen driller, men de er gått ut av sortimentet deres, Obs bygg har heller ikke. Mulig dette er en utgående modell? Og mulig at den derfor er god kvalitet i forhold til prisen, konkurrentene koster fort det samme uten batteri inkludert.

Jeg synes også at den skyter dykkerten litt dypt i myk granpanel selv når den er stilt på den grunneste innstillingen. Og den kan kun skyte 1,6 mm dykkert.

Med kompressor legger man relativt mye av pengene i kompressoren, mens man billigere kan kjøpe flere pistoler, for båe stifter og grovere spiker, eller annet verktøy. Det jeg ofte aller mest savner trykkluft til, er å justere trykket i bildekkene hjemme i stedet for å stå i kø hos bensinstasjoner når alle bytter dekk samtidig, eller når dekklufta er defekt når man kommer på bensinstasjonen.

veldig mange biler kommer jo nå med 12V kompressor (og skum) istedet for reservedekk - kjøp deg en slik, veldig grei til luftmadrasser, ballonger og annet også :)
Lenke til kommentar

Ps: En del av disse 12V kompressorene gir opp lenge før de har klart å fylt et dekk, eller gud forby fyller en stor luftmadrass. 
 

Kjøpte i en fattig studenttid en sak til 100kr fra biltema. Ikke deres svakeste (til 69kr elns), men nest dårligste. Og selv det å fylle litt ekstra dekk i to sykkelhjul gikk så vidt uten at du var redd for å gjøre det innendørs. Og det å fylle en del ekstra luft i bildekk (les: langt fra flatt) gikk vel under tvil. Man så seg fornøyd med nesten nok, og det luktet svidd plastikk lang vei. 

Gikk til innkjøp av deres dyreste modell på den tiden, som hadde 3-4 ganger mer effekt, i 300W klassen, hadde større overflater av aluminium, og gjorde jobben greit nok. Problemet er at en kompressor leverer lite luft, og en del trykk (relativt sett)  en stor luftmadrass drar tiden laaangt utenfor deres arbeidsrom (typisk rundt 15 min maks). Med deres beste lille 12V kompressor så tar det teoretisk sett 52 minutter å fylle en større luftmadrass. Og da hadde nok selv denne brent opp. Da ønsker man seg en luftpumpe, med lavt trykk og høy luftflyt. 

Å bruke de til spikerpistol er nok også nyttesløst. Aaaalt for lite kraft, og så mangler de en tank, så det hjelper ikke å vente heller. Med mindre man skal vente mellom skudda. (og en tank koster mer enn å kjøpe en større) Samt at man trenger 12V kilde. 

 

Så sry, prøvd å bruke litt div. 12v kompressorer, men alt har vært nyttesløst. :(

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg mente selvsagt ikke å bruke 12v kompressor til håndverk, men personen snakket om at han ønsket en kompressor til bildekk o.l.

Nå har jeg ikke prøvd de du har prøvd, men Audis medfølgende kompressor fyller lett et bildekk til 3 bar. Den tar også fotballer eller doble luftmadrasser på noe time, og slike smale ballonger som men trenger supermannlunger for å blåse opp.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke skrur listverk, hvordan gjør man det på gipsvegger? Forøvrig: Var i Sveits for et år siden i et hus som hadde gips over alt og listverk langs gulvet. Der var det skrudd fast.

 

det er ganske lett,det er noe som heter topp og bunnsvill,ergo,så er det noe og skyte fast i,og skruer har ikke akkurat mye hold i ei gipsplate,så om det ikke er noe på baksiden,så vil nok skruen løsne også

Lenke til kommentar

Dette var "designskruer" riktig nok. Knøttsmå messingskruer med flathode som ikke var sparklet over. Huset i Sveits var bygd i betong, så der var det nok ikke noe å spikre i. Men Oter har forsåvidt forklart greia. Hadde ikke tenkt på at det er langsgående treverk i topp og bunn. 

Lenke til kommentar

Fatmax-dykkertpistolen kan bruke dykkert i forskjellig lengde, så man kan skyte fast gulvlister i bunnsvill gjennom både et og to lag gips. Men det hender man ikke treffer bunnsvillen, hvis gulvet er bygd opp med avrettingsmasse, trinnlydsplater, gulvgips etc. Ditto med nedforede tak. Da limer jeg listene med "No More Nails" kjøpt på Europris. Har hittil fungert både på gips og mur.

 

Om det med fylling av dekk: Ja, kompressorene som følger med biler uten reservehjul virker, i motsetning til enkelte svake billigkompressorer fra Wunderbaum-butikken. Men om jeg hadde kjøpt spikerpistol for trykkluft og en skikkelig byggkompressor hadde jeg også kjøpt diverse trykkluftverktøy til den, og en god dekkfyller hadde stått høyt på lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...