Gå til innhold

RYKTE: Nå skal vi få Core i9


Anbefalte innlegg

 

Joda for spill er fortsatt IPC og klokkehastighet viktigere enn flere kjerner,

 

Det er jo en balansegang. Spill som liker fler kjerner enn noen få yter bedre med fler kjerner og litt lavere IPC. Så blir jo fler og fler spill laget for å utnytte CPU'en bedre siden det har vært mye "tapt" kraft oppigjennom. Ikke det at de fleste trenger eller har råd til CPU'er med masse kjerner, de fleste godtar noe dårligere grafikk og fps siden det er rimelig dyrt pr. ekstra fps når man skal gå fra mid-range til high-end.

 

 

 

Egentlig ikke. Ser vi på sammenligninger mellom Intel Core i7-7700K og AMD Ryzen 1700X og 1800X så er det ingen spill som gir deg høyere ytelse med AMD Ryzen og de ekstra kjernene. Selv ikke spill som tilsynelatende skal ha god støtte for flere tråder som blant annet Doom, Battlefield 1, GTA V, The Witcher 3 osv.. ser noen merkbare ytelsesforbedringer sammenlignet med en firekjernet 7700K selv ved lavere oppløsninger hvor skjermkortet ikke burde være en flaskehals.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel litt til for å levere ytelse per kjerne, antall kjerner, frekvens og effekt samtidig, men lykke til. Jeg tror det går i sluken. Uansett hvor billig AMD måtte selge sitt skrot så føles det som bortkastet i forhold til Intel. Slik var det i 2003 også, det var bedre hovedkort og chipset dersom man valgte Intel. "Men AMD leverte bedre ytelse per krone! - Det føltes likevel som om maskina var kjøpt på loppemarked."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det skal vel litt til for å levere ytelse per kjerne, antall kjerner, frekvens og effekt samtidig, men lykke til. Jeg tror det går i sluken. Uansett hvor billig AMD måtte selge sitt skrot så føles det som bortkastet i forhold til Intel. Slik var det i 2003 også, det var bedre hovedkort og chipset dersom man valgte Intel. "Men AMD leverte bedre ytelse per krone! - Det føltes likevel som om maskina var kjøpt på loppemarked."

Kun Fanboys og uvitende blir igjen i den blå leiren da.

I rest my case

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg hadde AMD privat fordi jeg var fattig da jeg satsa de fleste midlene på gründervirksomet, men jeg solgte mest Intel på jobben og det var drømmen. Selv i tida med Rambus. Anebfalte ikke AMD på jobben og ingen ville ha det heller.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

Det skal vel litt til for å levere ytelse per kjerne, antall kjerner, frekvens og effekt samtidig, men lykke til. Jeg tror det går i sluken. Uansett hvor billig AMD måtte selge sitt skrot så føles det som bortkastet i forhold til Intel. Slik var det i 2003 også, det var bedre hovedkort og chipset dersom man valgte Intel. "Men AMD leverte bedre ytelse per krone! - Det føltes likevel som om maskina var kjøpt på loppemarked."

Kun Fanboys og uvitende blir igjen i den blå leiren da.

I rest my case

Vel... Nå har jeg 1800x med minne på 3200 cl 14.13.13.13, alikevel så er mine 2 x99 maskiner å foretrekke ytelsesmessig. Ryzen er bra, men ikkje så bra.

Lenke til kommentar

 

 

Joda for spill er fortsatt IPC og klokkehastighet viktigere enn flere kjerner,

 

Det er jo en balansegang. Spill som liker fler kjerner enn noen få yter bedre med fler kjerner og litt lavere IPC. Så blir jo fler og fler spill laget for å utnytte CPU'en bedre siden det har vært mye "tapt" kraft oppigjennom. Ikke det at de fleste trenger eller har råd til CPU'er med masse kjerner, de fleste godtar noe dårligere grafikk og fps siden det er rimelig dyrt pr. ekstra fps når man skal gå fra mid-range til high-end.

 

 

 

Egentlig ikke. Ser vi på sammenligninger mellom Intel Core i7-7700K og AMD Ryzen 1700X og 1800X så er det ingen spill som gir deg høyere ytelse med AMD Ryzen og de ekstra kjernene. Selv ikke spill som tilsynelatende skal ha god støtte for flere tråder som blant annet Doom, Battlefield 1, GTA V, The Witcher 3 osv.. ser noen merkbare ytelsesforbedringer sammenlignet med en firekjernet 7700K selv ved lavere oppløsninger hvor skjermkortet ikke burde være en flaskehals.

 

 

Ja hvis man kun ser på gjennomsnitt fps kanskje. Framepacing og 1%, 0.1% low fps er noe annet. Her er det noen spill som yter bedre på CPU'er som har flere enn 4 kjerner. Klart at ikke alle vil klare å merke den forskjellen i praksis, men den er der fordet.

Lenke til kommentar

Konkurranse er negativt for både aktører og kunder. I tillegg forbrukes råvarene raskere. I en konkurranse må man kjøre på med unødvendige lanseringer i takt med "mostanderen" og prise seg ned mot et bunnivå. Det er ikke sunt over tid. I tillegg kan det hende at selskapet må bruke hundrevis av millioner på pr i stedet for å bruke disse på research and development.

Er dette noe du har tenkt deg fram til på egen hånd eller kan du henvise til kilder som støtter dine synspunkter?

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Joda for spill er fortsatt IPC og klokkehastighet viktigere enn flere kjerner,

 

Det er jo en balansegang. Spill som liker fler kjerner enn noen få yter bedre med fler kjerner og litt lavere IPC. Så blir jo fler og fler spill laget for å utnytte CPU'en bedre siden det har vært mye "tapt" kraft oppigjennom. Ikke det at de fleste trenger eller har råd til CPU'er med masse kjerner, de fleste godtar noe dårligere grafikk og fps siden det er rimelig dyrt pr. ekstra fps når man skal gå fra mid-range til high-end.

 

 

 

Egentlig ikke. Ser vi på sammenligninger mellom Intel Core i7-7700K og AMD Ryzen 1700X og 1800X så er det ingen spill som gir deg høyere ytelse med AMD Ryzen og de ekstra kjernene. Selv ikke spill som tilsynelatende skal ha god støtte for flere tråder som blant annet Doom, Battlefield 1, GTA V, The Witcher 3 osv.. ser noen merkbare ytelsesforbedringer sammenlignet med en firekjernet 7700K selv ved lavere oppløsninger hvor skjermkortet ikke burde være en flaskehals.

 

 

Ja hvis man kun ser på gjennomsnitt fps kanskje. Framepacing og 1%, 0.1% low fps er noe annet. Her er det noen spill som yter bedre på CPU'er som har flere enn 4 kjerner. Klart at ikke alle vil klare å merke den forskjellen i praksis, men den er der fordet.

 

 

 

Og hvilke tall referer du til da? Digital Foundry som er veldig oppmerksomme på dette med frame pacing, 1% og 0.1% osv har jo ikke klart å konkludere med at AMD Ryzen med flere kjerner har noen målbare fordeler, selv ikke i spill med god støtte for flere tråder. Og man ser jo at i7-7700K med sine raske kjerner og høyere IPC gir deg fordeler når det kommer til frame pacing, 1% og 0.1% i flere spill sammenlignet med AMD Ryzen så akkurat på det punktet så er vel situasjonen jevnt over den at du langt oftere vil se fordel av bedre IPC og høyere klokkefrekvenser fremfor det å ha flere kjerner også når det kommer til disse detaljene.

 

Men mulig jeg ser på utdaterte tall?

Lenke til kommentar

 

 

Det skal vel litt til for å levere ytelse per kjerne, antall kjerner, frekvens og effekt samtidig, men lykke til. Jeg tror det går i sluken. Uansett hvor billig AMD måtte selge sitt skrot så føles det som bortkastet i forhold til Intel. Slik var det i 2003 også, det var bedre hovedkort og chipset dersom man valgte Intel. "Men AMD leverte bedre ytelse per krone! - Det føltes likevel som om maskina var kjøpt på loppemarked."

Kun Fanboys og uvitende blir igjen i den blå leiren da.

I rest my case

Vel... Nå har jeg 1800x med minne på 3200 cl 14.13.13.13, alikevel så er mine 2 x99 maskiner å foretrekke ytelsesmessig. Ryzen er bra, men ikkje så bra.

 

 

Epler og bananer. Hva med å sammenligne Threadripper mot x99 platformen din? Er den som er ment å konkurrere mot x99.

Det at 1800x er så nærme som den er til prisen den har er bare flaut for Intel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å sammenligne Threadripper mot x99 platformen din? Er den som er ment å konkurrere mot x99.

Det at 1800x er så nærme som den er til prisen den har er bare flaut for Intel.

 

Nei mot Intel sin X299 og Skylake-X.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med å sammenligne Threadripper mot x99 platformen din? Er den som er ment å konkurrere mot x99.

Det at 1800x er så nærme som den er til prisen den har er bare flaut for Intel.

 

Nei mot Intel sin X299 og Skylake-X.

 

Er x99 HEDT? 

Er AM4 HEDT?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det skal vel litt til for å levere ytelse per kjerne, antall kjerner, frekvens og effekt samtidig, men lykke til. Jeg tror det går i sluken. Uansett hvor billig AMD måtte selge sitt skrot så føles det som bortkastet i forhold til Intel. Slik var det i 2003 også, det var bedre hovedkort og chipset dersom man valgte Intel. "Men AMD leverte bedre ytelse per krone! - Det føltes likevel som om maskina var kjøpt på loppemarked."

Kun Fanboys og uvitende blir igjen i den blå leiren da.

I rest my case

Vel... Nå har jeg 1800x med minne på 3200 cl 14.13.13.13, alikevel så er mine 2 x99 maskiner å foretrekke ytelsesmessig. Ryzen er bra, men ikkje så bra.

 

 

Epler og bananer. Hva med å sammenligne Threadripper mot x99 platformen din? Er den som er ment å konkurrere mot x99.

Det at 1800x er så nærme som den er til prisen den har er bare flaut for Intel.

 

Kan ikkje sammenlikne noe som ikkje er på markedet enda. :)

 

Mange vil mene at 8 kjerner Ryzen konkurrerer med x99 til Intel nå. Alle håper på at intel sine priser skal falle som en stein, men det ser ikkje akkurat slik ut.

 

Hadde Ryzen vært raskere enn x99 på gaming, og hatt flere pci-e lanes, da måtte nok Intel sette ned prisene. Uheldigvis for oss skjedde ikkje dette.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det skal vel litt til for å levere ytelse per kjerne, antall kjerner, frekvens og effekt samtidig, men lykke til. Jeg tror det går i sluken. Uansett hvor billig AMD måtte selge sitt skrot så føles det som bortkastet i forhold til Intel. Slik var det i 2003 også, det var bedre hovedkort og chipset dersom man valgte Intel. "Men AMD leverte bedre ytelse per krone! - Det føltes likevel som om maskina var kjøpt på loppemarked."

Kun Fanboys og uvitende blir igjen i den blå leiren da.

I rest my case
Vel... Nå har jeg 1800x med minne på 3200 cl 14.13.13.13, alikevel så er mine 2 x99 maskiner å foretrekke ytelsesmessig. Ryzen er bra, men ikkje så bra.

Epler og bananer. Hva med å sammenligne Threadripper mot x99 platformen din? Er den som er ment å konkurrere mot x99.

Det at 1800x er så nærme som den er til prisen den har er bare flaut for Intel.

Kan ikkje sammenlikne noe som ikkje er på markedet enda. :)

 

Mange vil mene at 8 kjerner Ryzen konkurrerer med x99 til Intel nå. Alle håper på at intel sine priser skal falle som en stein, men det ser ikkje akkurat slik ut.

 

Hadde Ryzen vært raskere enn x99 på gaming, og hatt flere pci-e lanes, da måtte nok Intel sette ned prisene. Uheldigvis for oss skjedde ikkje dette.

Alle konkluderte med at Ryzen ikke egnet seg til spill fordi i7-7700 var mye bedre enn r7-1700. Mange mente r7-1700 var riktig å sammenligne med i7-7700 grunnet tilsvarende pris. Dette var før Ryzen r5 ble lansert som var ment å konkurrere mot akkurat i7-7700.

Ting endret seg en del etter r5 kom.

 

Folk sammenligner det de har foran seg selv om det er epler og bananer. Rett å slett fordi det er det som er i kurven. Betyr ikke at det er rettferdig

Lenke til kommentar

Holder Intel seg til samme prismodell som de har brukt tidligere så er jo disse totalt uinteressante...

 

Pris blir HELT avgjørende her. Skal de fortsette med den sinnsyke prisingen sin, så håper jeg salget til intel blir gruslagt av AMD sine kommende entusiast CPU'er.

 

De kan ikke komme nå å forlange 20 lapper for en 10 kjerner.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...