Gå til innhold

Sparetips


Anbefalte innlegg

 

Dessuten sier de som er gjeldfrie, at det har en verdi å være gjeldfri utover det å slippe å betale renter og avdrag. Det gir en annen frihetsfølelse.  Bruk da billige indeksfond.

 

 Det lønner seg jo ikke nå som rentene er lave. Lån lønner seg. Jeg har masse lån og føler meg fri fordi jeg vet at jeg har fått kjøpt noe som jeg kan betale tilbake for småpenger i fremtiden. Kanskje lurt å ikke spytte altfor mye inn i aksjemarkedet nå som det er så dyrt. Har gått veldig mye opp de siste årene. Anonymous poster hash: 6f648...4a4

Lån lønner seg aldri for andre enn lånegiver. For lånetaker baserer hele konseptet seg på å betale ned mer enn det du fikk låne. Om investeringene man gjør med lånte penger lønner seg er en annen sak som ingen kan vite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spekuler i nyboligprosjekter. Tegn kontrakt og betal inn 10% forskudd. Når leiligheten står ferdig om 2-3 år selger du for kjøpesum+verdistigning i perioden. Jeg har gjort dette 2 ganger og hatt en formidabel fortjeneste på hver bolig. Selv etter at skatt og megler er betalt sitter jeg igjen med en god sum. Har derfor nettopp gått til innkjøp av mitt tredje prosjekt.

 

Merk at dette innebærer risiko dersom boligmarkedet stuper, men jeg anser sannsynligheten for et krakk som liten. I verste fall kan du leie ut mens du venter på at prisene stiger igjen.

Det gjelder også å se seg ut bra prosjekter. Små sentrumsnære leiligheter med bra kollektivtilbud er lettsolgte objekter og god investering. Nye boliger selges mye lettere enn eldre, da folk flest ønsker en strøken leilighet uten oppussingsbehov.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Spekuler i nyboligprosjekter. Tegn kontrakt og betal inn 10% forskudd. Når leiligheten står ferdig om 2-3 år selger du for kjøpesum+verdistigning i perioden. Jeg har gjort dette 2 ganger og hatt en formidabel fortjeneste på hver bolig. Selv etter at skatt og megler er betalt sitter jeg igjen med en god sum. Har derfor nettopp gått til innkjøp av mitt tredje prosjekt.

 

Merk at dette innebærer risiko dersom boligmarkedet stuper, men jeg anser sannsynligheten for et krakk som liten. I verste fall kan du leie ut mens du venter på at prisene stiger igjen.

Det gjelder også å se seg ut bra prosjekter. Små sentrumsnære leiligheter med bra kollektivtilbud er lettsolgte objekter og god investering. Nye boliger selges mye lettere enn eldre, da folk flest ønsker en strøken leilighet uten oppussingsbehov.

 

Må du betale skatt på verdistigning?

 

Anonymous poster hash: 6f648...4a4

Lenke til kommentar

 

Spekuler i nyboligprosjekter. Tegn kontrakt og betal inn 10% forskudd. Når leiligheten står ferdig om 2-3 år selger du for kjøpesum+verdistigning i perioden. Jeg har gjort dette 2 ganger og hatt en formidabel fortjeneste på hver bolig. Selv etter at skatt og megler er betalt sitter jeg igjen med en god sum. Har derfor nettopp gått til innkjøp av mitt tredje prosjekt.

 

Merk at dette innebærer risiko dersom boligmarkedet stuper, men jeg anser sannsynligheten for et krakk som liten. I verste fall kan du leie ut mens du venter på at prisene stiger igjen.

Det gjelder også å se seg ut bra prosjekter. Små sentrumsnære leiligheter med bra kollektivtilbud er lettsolgte objekter og god investering. Nye boliger selges mye lettere enn eldre, da folk flest ønsker en strøken leilighet uten oppussingsbehov.

 

Må du betale skatt på verdistigning?

 

Anonymous poster hash: 6f648...4a4

 

Ja. 

Lenke til kommentar

Har man ikke mulighet til å kansellere kontrakten også? Skulle prisene stupe mye så er vel ikke tap av 10 % innskudd dårlig.

 

Det er ikke 10% av egenkapital det er snakk om. 10% innskudd av hele kjøpesummen er ganske mye. Mange hundre tusen.

Lenke til kommentar

 

Da høres det ut som en dårlig deal, risikoen tatt i betraktning. 

 

Anonymous poster hash: 6f648...4a4

 

 

Finnes det noe som er risikofritt da? Bortsett fra enger i banken, men dette gir utrolig dårlig avkastning.

Det er også risiko knyttet til både aksjer, valuta, mineraler, ja til og med fond innebører risiko!

Lenke til kommentar

 

 

Da høres det ut som en dårlig deal, risikoen tatt i betraktning. 

 

Anonymous poster hash: 6f648...4a4

 

 

Finnes det noe som er risikofritt da? Bortsett fra enger i banken, men dette gir utrolig dårlig avkastning.

Det er også risiko knyttet til både aksjer, valuta, mineraler, ja til og med fond innebører risiko!

 

 

Det finnes ikke risikofri sparing.

 

Anonymous poster hash: f76ed...7c3

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville absolutt økt forbruket på ferier, uteliv og ellers det man måtte ha interesse av. Litt kjedelig og arbeide seg i hæl før man får brukt litt av pengene man har opparbeidet seg gjennom hard jobbing hele livet. Før man vet ordet av det kan man være rammet av alvorlig sykdom som gjør at pensjonsdrømmen renner ut i sanden.

 

Men som du skriver bruker du allerede en god del på forbruk og har litt til overs. Personlig ville jeg vurdert å investere i utleiebolig (fordi jeg føler jeg har kontroll på markedet og regnestykkene som inngår). Alternativt ville jeg vurdert fond/aksjer.

 

Du kan også velge å arbeide mindre og bruke penger på mer fritid. Du kan kjøpe/leie i utlandet og tilbringe tid der. En feriebolig kan også være en god investering. Redusert stillingsbrøk, ta ubetalt lengre ferie, permisjon i perioder osv. om arbeidsplassen godkjenner dette.

 

Man kan også regne på hvor mye penger man har, hva man kan forvente i arv og gaver fremover, og se hvor lenge pengene holder. Kanskje vil de holde frem til pensjonsalder og at en evt. arv kan gjøre at du kan klare deg godt etter pensjonsalder også. I beste fall kan dette føre til "førtidspensjonering"!

 

 

Lenke til kommentar

Jeg gjør det ihvertfall slikt:

Bor i Bolig nr 1. Leier ut bolig nr 2 til ca 12 000 i mnd. Så har jeg kjøpt to kontraktsposisjoner på 2-roms nybygg som er ferdig om ca 2 år. Blir salg av ihvertfall 1 kontraktsposisjon før ferdigstillelse, vurderer å beholde en for utleie, som jeg vil få ca 10 000 i mnd for. Ellers setter jeg jevnlig inn penger inn i fond/aksjer direkte fra lønn og når jeg har penger til overs. 



Anonymous poster hash: b3b2c...9ef
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, men lokalkunnskap og en viss følelse med gode/dårlige objekter ligger i bunn, og på et helt annet nivå enn endel andre lukrative spareformer og investeringsløsninger. Når det gjelder investeringer i utland må man være enda mer på vakt og kanskje se på det hele som en investering i livsinteresser fremfor spare -og vekstpotensialet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...