Gå til innhold

Venter du på Surface Pro 5? Da kan du vente lenge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Surface Pro 4 trenger ingen drastiske endringer, den trenger en rev2 hvor Microsoft kaster disse Marvell Avastar WiFi-brikkene i søpla der de hører hjemme og med fordel bytter ut de temmelig middelmådige Realtek DAC+amp løsningene de har per i dag med noe som ikke skaper så uhorvelig mye støy på hodetelefonutgangen også kan de gjerne bytte fra eldre generasjon Samsung PM951 SSD over til nyere 961-serie og da gjerne av SM og ikke den rimeligere PM-serien når disse maskinene tross alt koster såpass som de gjør.

 

Hadde jo også vært å foretrekke om de kunne levert modeller med 4G/LTE. Trenger ikke en re-design av hele produktet. Noen vil vel kanskje også etterlyse Kaby Lake men det vil jo være minimale forskjeller fra Skylake til Kaby Lake så det er mye viktigere å fokusere på spesielt WiFi som er tragisk dårlig med tanke på prispunktet til produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en slik, veldig lite å klage på i form av ytelse.

En Kabylake variant ville ikke utgjort noen stor forskjell, eneste forskjellen ville vært bedre ytelse ved bruk av hardware assistert videoavspilling, men ikke en utpreget forskjell da den er istand til dette uten problemer fra før. Raskere disk er heller ikke tenkelig ville ugjort noen stor forskjell i daglig bruk. ..Er igrunn enig med Microsoft - Oppdatere en modell kun for oppdatere er lite hensiktsmessig.

 

 

Skal de komme med en oppdatering, så må de satse hardt på usb c 

Endret av Eldrach
Lenke til kommentar

 

Har hatt en SP4 i snart 1 1/2 år, og er fornøyd med mye. Største ankepunkt er batteritiden, som i praktisk bruk ligger langt under de 9 timer som det henvises til i reklamen (det gjelder dog videoavspilling).

 

Ellers kan jeg støtte ovenstående...

* Jeg oppholder meg i en ferieleilighet i utlandet, og har god wifi-forbindelse med min mobil (Lumia 950...) -- men jeg får ikke forbindelse med min SP4...

* Jeg har tidligere hatt problemer med å bruke en AKG NC60 hodetelefon på SP4 -- lyd som forsvinner, etc. Samtidig har hodetelefonutgangen fungert greit på Sony ørepropper.

Lenke til kommentar

Surface Pro 4 trenger ingen drastiske endringer, den trenger en rev2 hvor Microsoft kaster disse Marvell Avastar WiFi-brikkene i søpla der de hører hjemme og med fordel bytter ut de temmelig middelmådige Realtek DAC+amp løsningene de har per i dag med noe som ikke skaper så uhorvelig mye støy på hodetelefonutgangen også kan de gjerne bytte fra eldre generasjon Samsung PM951 SSD over til nyere 961-serie og da gjerne av SM og ikke den rimeligere PM-serien når disse maskinene tross alt koster såpass som de gjør.

 

Hadde jo også vært å foretrekke om de kunne levert modeller med 4G/LTE. Trenger ikke en re-design av hele produktet. Noen vil vel kanskje også etterlyse Kaby Lake men det vil jo være minimale forskjeller fra Skylake til Kaby Lake så det er mye viktigere å fokusere på spesielt WiFi som er tragisk dårlig med tanke på prispunktet til produktet.

 

Om de skulle laget en Rev II av SP4 eller promotert den som SP5 får vel være opp til marketingavdelingen, men begge deler hadde funket. Men jeg er nok av oppfatningen at noe burde de kommet med nå, rett og slett fordi den begynner å bli gammel, selv om ytelsene ikke ville gjort store hopp.

 

Kaby Lake ville bety enda litt bedre grafikk og bedre batterilevetid på samme tid, så den snakker for seg selv, mener jeg. Og raskere SSD mener jeg også den burde ha, bare for å bli enda litt bedre enn konkurrentene. Og så burde den kommet med nyeste og raskeste utgaven av USB, for å fortsatt forsvare "high end"-prisen og for å komme med en refresh av produktet.

 

Selv sitter jeg på en SP1, og har ikke erfaring selv med SP4, så de andre punktene dine får jeg bare ta som god fisk, og si meg enig i. Dette er unødvendige problemer på en slik maskin som skal fremstå som et flaggskip.

 

Alternativet er å justere prisene ned, for det frister ikke like mye å bruke såpass med penger på en SP4 nå som da den var ny og hot. Det tror jeg ville gitt en boost på salget og gi ny og viktig reklameeffekt for MS og SP som produktserie.

Lenke til kommentar

 

Vi vil forhåpentligvis se større forbedringer ifra Intel fremover som resultat av konkurranse fra AMD med Ryzen. Men nei, det har ikke vært store forskjellen i ren ytelse og IPC over de siste fem årene. Marginale forbedringer generelt. Men fordelen for enheter som dette er jo at strømforbruket ofte blir forbedret, så strømforbruket vil være langt bedre om fem år og det skjer også merkbare forbedringer på den innebygde GPU-en.

 

Nå er det vel uansett urealistisk at et slikt produkt skal vare i fem år rent praktisk, om du ikke har minimale behov og forventninger. Batteriet er jo i utgangspunktet ikke allverden, og innen fem år så vil det være drastisk redusert med mindre du bruker produktet fryktelig lite. Det er jo også sært å ikke ha USB-C på et produkt om det skal ha en horisont på hele fem år.

Lenke til kommentar

Håper og tror at MS mener en Surface Pro som selges i dag fortsatt skal fungere riemlig bra om fem år, ikke at en av dagens Surface Pro er salgbar som ny maskin om fem år.

 

Blir uansett spennende å se om det kommer en refresh av Surface Pro. Strengt tatt sa vel MS-fyren at det kunne komme en refresh av Surface Pro 4 før det kommer en Surface Pro 5 - ikke at det nødvendigvis kom til uken.

 

Ellers enig med andre kommentarer om at Kaby Lake prosessorer ville være en fornuftig oppgradering selv om det bare betyr litt for ytelse og litt for strømforbruk. SSD'er skjer det stadig forbedringer på så mer kapaistet med nye modeller er vel en annen oppgradering som ikke krever redesign av hardware. USB C er kanskje vanskeligere å få til og muligens heller ikke så viktig hvis det kommer helt nye modeller i løpet av 2018.

Lenke til kommentar

Surface Pro 4 trenger ingen drastiske endringer, den trenger en rev2 hvor Microsoft kaster disse Marvell Avastar WiFi-brikkene i søpla der de hører hjemme og med fordel bytter ut de temmelig middelmådige Realtek DAC+amp løsningene de har per i dag med noe som ikke skaper så uhorvelig mye støy på hodetelefonutgangen også kan de gjerne bytte fra eldre generasjon Samsung PM951 SSD over til nyere 961-serie og da gjerne av SM og ikke den rimeligere PM-serien når disse maskinene tross alt koster såpass som de gjør.

 

Hadde jo også vært å foretrekke om de kunne levert modeller med 4G/LTE. Trenger ikke en re-design av hele produktet. Noen vil vel kanskje også etterlyse Kaby Lake men det vil jo være minimale forskjeller fra Skylake til Kaby Lake så det er mye viktigere å fokusere på spesielt WiFi som er tragisk dårlig med tanke på prispunktet til produktet.

 

Surface Pro 4 maskinen min er langt unna å være den dårligste PCen jeg har hatt, men den er klart den med størst delta mellom pris og følt kvalitet. Den er i hele tatt et produkt veldig preget av å være nesten bra nok; Ekstremt god skjerm, men med laggy penn input. Gjennomtenkt form faktor, med nesten men ikke helt overlegen byggekvalitet (fin finish og sånt, delene passer jo ok sammen, men med light bleeds (bare en ordentlig stygg en) langs hele kanten). Nok RAM (16GB), rask prosessor (i7), men så den trådløs-brikken... (Hadde en WNDR3800 (Atheros AR7161 basert) router og der var netthastigheten lav og variabel, og nettet droppet ut så ofte at filkopiering var utelukket. Kjøpte en ny router, DIR860L (MediaTek MT7621AT), og nå er nettet ok, men fortsatt kan jeg se at hastigheten går i bølge, ved f.eks filkopiering.)

 

Mange av problemene jeg har med maskinen er kanskje Windows-relaterte da, som f.eks at tastatur og mus slutter å virke når man snur maskinen på siden (Fordi rotasjon == tablet mode, elns (?)), eller at jeg ikke får session låsing til å virke konsistent.

 

Det verste med hele greia er imidlertid at review units som ble sendt ut hadde raske Toshiba-disker, mens produksjonsmodellen har den elendige Samsung-disken.

 

Jeg kunne tenkt meg en rev2 med et par thunderboltporter i stedet for dock connectoren, raskere disk, og bytt ut den trådløsbrikken. CPU med strømstyring som virker ønsket jeg meg lenge, men strømstyringen har jo faktisk vært ok siden 1607 (dvalemodus var ubrukelig fram til da).

Lenke til kommentar

Har en SP4 som jeg skriver på nå, og til mitt bruk (office, retrospill, pdf og presentasjoner) så har jeg ikke prøvd noe som kommer i nærheten av brukervennlighet, kvalitet eller multifunksjonalitet. Har en i5 versjon, tror samme som ble testet her, og kunne av og til tenkt meg en i7 med mer minne for å kunne kjørt CAD på skikkelig vis når det trengs, men det er en så liten del av jobben min at noe lag kan tolereres. Ser noen klager på pen-lag, har ikke hatt større problemer med det - bruker som oftest pennen under presentasjoner, møter o.l., men også har Onenote blitt et bra arbeidsverktøy i det daglige for meg. Men det ligger litt i at man må stille inn pennen skikkelig gjennom panelet.

 

Har aldri hatt problem med wifi btw, men ser at det kunne vært bedre.

 

Eneste ankepunktet kan være at når man kjører to eksterne skjermer som jeg vanligvis gjør på kontoret når jeg er der(kanskje 25% av arbeidstiden min), så fins det problemer med skalering i mellom Surfacen og skjermene.

 

Eneste jeg kan tenke meg som hadde vært bedre i en Kaby-surface er noe bedre grafikkdel på prosessor, men når jeg kan hive meg på large map i Civ5 uten problemer så er det egentlig greit.

Trenger jeg mer så har jeg jo en stasjonær som jeg kan bruke når the shit hits the fan. Men på jobb..... SP4 er helt genialt. Til mitt bruk that is.

Å ha en fullverdig laptop i denne størrelsen med funksjonaliteten den har er gull verdt for meg, kostbar javel, men vil påstå at min produktivitet har økt med 20-40% pga anskaffelsen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...