Gå til innhold

Ja, Nasjonalsosialistene var høyrevridde


Anbefalte innlegg

Jeg må med dette bare innrømme at Nasjonalsosialistene hører hjemme på høyresiden.

 

Ikke på den imaginære fullstendig subjektive ukvantifiserbare høyre-venstre aksen som er blottet for enhver betydning, men fullstendig objektivt sett er det ingen tvil om dette.

 

På den Liberale-Autoritære økonomiske aksen ligger de godt plantet i sentrum.

 

Clipboard03.jpg

 

KUN førkrigsårene er tatt med av naturlige grunner.

 

Til sammenligning kan det nevnes at Norge (alle partiene på stortinget) er mer økonomisk autoritære enn alle årene til nazistene unntatt 1938, men befinner seg langt ute på venstresiden, nesten på ytterste venstre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig refleksjon, vi andre har jo i snart åtti år vært klar over at NSDAP hatet kommunister, sosialdemokrater, marxister, og alle andre som kan anses å være på venstresiden, de gikk så langt som å henrette de fleste venstreorienterte i eget parti.

 

Autoritært styresett betyr jo at folket ikke har noen innvirkning på politikken som føres, hvordan Norge kan ha en autoritær økonomisk politikk er vel et mysterium, i og med at vi har frie valg, og alle har mulighet til å delta i politikken, slik at vi i aller høyeste grad har mulighet til å innvirke på den politikken som føres.

 

Det kan dog sikkert føles autoritært når flertallet har andre meninger enn en selv, det er ulempen med demokrati, alle får ikke viljen sin, det er flertallet som bestemmer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den som lager grafen med akser kan selv bestemme nøyaktig hvor de forskjellige sidene havner.

 

Kommunisme og Nazisme er mye likere enn de er forskjellig. Hvis du kobler sammen en tradisjonell venstre-høyre akse slik at den blir en sirkel så er de rett ved siden av hverandre.

Dette er da folk som lener for mye til venstre eller høyre.

Lenke til kommentar

 

Den som lager grafen med akser kan selv bestemme nøyaktig hvor de forskjellige sidene havner.

Det stemmer, men nå ble ikke denne laget med dette formålet.

 

Kommunisme og Nazisme er mye likere enn de er forskjellig. Hvis du kobler sammen en tradisjonell venstre-høyre akse slik at den blir en sirkel så er de rett ved siden av hverandre.

En tradisjonell venstre-høyre akse er meningsløs
Lenke til kommentar

En tradisjonell venstre-høyre akse er meningsløs

 

Problemet er at du analyserer grafen feil. I grafen din så vil Kommunisme havne helt på bunnen på midten, og da var ikke nazi tyskland noe lenger unna kommunisme i 1938 enn de var i 1933. 

 

Ta en titt på grafen under. Den tradisjonelle politiske aksen starter på kommunisme (1-2). går videre til sosialdemokrati (17), dereter til neoliberalisme (13), så går den til konservatisme (10) og til slutt havner den på fasisme (3). Tegner du dette opp, så får du en sirkel.

 

46wJQvSr.png

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En tradisjonell venstre-høyre akse er meningsløs

 

Problemet er at du analyserer grafen feil. I grafen din så vil Kommunisme havne helt på bunnen på midten, og da var ikke nazi tyskland noe lenger unna kommunisme i 1938 enn de var i 1933.

Vel, det er vanskelig å se at grafen analyseres feil, du kan muligens si at grafen ikke stemmer overens med hvordan du ser ting.

 

Ellers er dagens NordKorea nede til venstre litt under Cuba.

 

Clipboard04.jpg

 

 

 

Ta en titt på grafen under. Den tradisjonelle politiske aksen starter på kommunisme (1-2). går videre til sosialdemokrati (17), dereter til neoliberalisme (13), så går den til konservatisme (10) og til slutt havner den på fasisme (3). Tegner du dette opp, så får du en sirkel.

 

46wJQvSr.png

Interessant fremstilling, men den lider av samme problem som den tradisjonelle høyre-venstre aksen, nemlig at den er fullstendig subjektiv.
Lenke til kommentar

 

 

En tradisjonell venstre-høyre akse er meningsløs

 

Problemet er at du analyserer grafen feil. I grafen din så vil Kommunisme havne helt på bunnen på midten, og da var ikke nazi tyskland noe lenger unna kommunisme i 1938 enn de var i 1933.

Vel, det er vanskelig å se at grafen analyseres feil, du kan muligens si at grafen ikke stemmer overens med hvordan du ser ting.

 

Ellers er dagens NordKorea nede til venstre litt under Cuba.

 

Du plasserer Nord Korea feil sted. Nord Korea hører hjemme på bunnen til høyre, fordi akkuratt som nazi tyskland så bruker de store summer på militæret, og de fengsler sine politiske mostandere. 

 

Betyr det at Nord Korea er også høyrevridd? Det ville selvfølgelig vært fint for venstrevridde om alle forferdelige ideologier ble beskrevet som høyrevridde, men det er ikke slik jeg ser ting. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Du plasserer Nord Korea feil sted. Nord Korea hører hjemme på bunnen til høyre, fordi akkuratt som nazi tyskland så bruker de store summer på militæret, og de fengsler sine politiske mostandere.

Dette er en objektiv kvantitativ graf, det er ikke mulig for meg å plassere noen feil (medmindre statsbudsjettene er feil)

 

Fengsling av politiske motstandere inngår som utgifter i statsbudsjettet (på Høyresiden, ie Warfare).

 

 

Betyr det at Nord Korea er høyrevridd? Eller har du analysert grafen feil?

Mulig du har misforstått fremstillingen?

 

Høyre er her definert som "Warfare State", mens venstre er definert som "Welfare State". Og dette kvantifiseres ifølge hvordan staten proiriseres sine utgifter mot høyre eller venstre.

 

 

Ellers bare si at intuitivt tror jeg din graf har mye for seg, men det er fordi den til stor del stemmer overens med min egen subjective "synsing"

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en objektiv kvantitativ graf, det er ikke mulig for meg å plassere noen feil (medmindre statsbudsjettene er feil)

Nei, det er det ikke. Nazi Tyskland gikk ikke fra å bruke 20% av statsbudsjettet på sikkerhet i 1933 til 75% i 1935. Her er det noen som har dratt dem til høyre, fordi de var autoritære. Det er en subjektiv vurdering.

 

Det er også helt umulig å vite hvor mye Nord Korea bruker på sikkerhet, men jeg er ganske sikker på at andelen er høyere enn Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

Dette er en objektiv kvantitativ graf, det er ikke mulig for meg å plassere noen feil (medmindre statsbudsjettene er feil)

Nei, det er det ikke. Nazi Tyskland gikk ikke fra å bruke 20% av statsbudsjettet på sikkerhet til 75% på to år. Her er det noen som har dratt dem til høyre, fordi de var autoritære, og det er subjektivt.
Nazi_spending.png

Sjekk kildene selv

 

Det er også helt umulig å vite hvor mye Nord Korea bruker på sikkerhet, men jeg tipper det er mer enn Norge.

Utvilsomt er 20% av 95% av GDP mer enn 20% av 50% av GDP Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dette er en objektiv kvantitativ graf, det er ikke mulig for meg å plassere noen feil (medmindre statsbudsjettene er feil)

Nei, det er det ikke. Nazi Tyskland gikk ikke fra å bruke 20% av statsbudsjettet på sikkerhet til 75% på to år. Her er det noen som har dratt dem til høyre, fordi de var autoritære, og det er subjektivt.
Nazi_spending.png

Sjekk kildene selv

 

Det er også helt umulig å vite hvor mye Nord Korea bruker på sikkerhet, men jeg tipper det er mer enn Norge.

Utvilsomt er 20% av 95% av GDP mer enn 20% av 50% av GDP

Så nazi tyskland gikk fra å bruke 1.95 bn Reichmarks til 24.15 bn Reichmark? De 10-doblet budsjettet fra 1933 til 1938?!

 

Jeg vet ikke hvor du har funnet de tallene, men de er feil. Her er de riktige tallene.

 

1933: 23% (1,9/8,1)

1934: 18% (1,9/10,4)

1935: 31% (4,0/12,8)

1936: 37% (5,8/15,8)

1937: 40% (8,2/20,1)

1938: 57% (18,4/31,8)

 

https://wiki.mises.org/wiki/Inflation_in_Nazi_Germany

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så nazi tyskland gikk fra å bruke 1950 Reichmarks til 24150 Reichmark? De 20-doblet budsjettet fra 1933 til 1938?!

 

Jeg vet ikke hvor du har funnet de tallene, men de er feil. Her er de riktige tallene.

Takker for den, gitt spriket mellom kildene må jeg nesten gå over dette igjen, og om jeg finner din kilde mer troverdig skal jeg poste ny versjon av den grafiske fremstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det som jeg finner pussig er at NSDAP eller på folkemunne Nazismen, som står for Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti. Altså nasjonal.. sosialistiske.. arbeiderparti..  Og det har alltid vært kjent at lå på den venstresiden av politiske spektret. Så hvor kommer det i fra at de tilhører høyre siden? 

Lenke til kommentar

Så, på den grafen - om staten gjennom statsbudsjettet bevilger enorme summer til domstoler og fengsler, for å sikre rettssikkerheten, og å kontrollere at politiet ikke går utover sin makt, gratis topp-adovkater til alle borgere, samt luksus-fengsler med biblioteker osv...

 

så vil dette landet slå ut som "høyre-land".

Mens et land som bruker lite penger på rettsvesen, gir politiet våpen og sier "go nuts", og dreper alle fanger for å spare penger.

De vil være "venstrevridd"
?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som jeg finner pussig er at NSDAP eller på folkemunne Nazismen, som står for Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti. Altså nasjonal.. sosialistiske.. arbeiderparti..  Og det har alltid vært kjent at lå på den venstresiden av politiske spektret. Så hvor kommer det i fra at de tilhører høyre siden? 

 

Hvorfor har det alltid vært kjent at NSDAP er på venstresiden av det politiske spekteret?

Lenke til kommentar

Det som jeg finner pussig er at NSDAP eller på folkemunne Nazismen, som står for Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti. Altså nasjonal.. sosialistiske.. arbeiderparti..  Og det har alltid vært kjent at lå på den venstresiden av politiske spektret. Så hvor kommer det i fra at de tilhører høyre siden? 

Poltikk kan vel egentlig deles inn i "hvem tjener på dette"?

 

Arbeiderene: Venstresiden

Middelklassen: Sentrum

Eliten: Høyresiden

 

...

 

Eliten tjente, og arbeiderene tapte, på NSDAP sin politikk.

Lenke til kommentar

 

Poltikk kan vel egentlig deles inn i "hvem tjener på dette"?

 

Yup,

 

Venstresiden: Offentlig ansatte i Welfare State (Helse, skole, etc) er vinnerne

 

Høyresiden: Offentlig ansatte i Warfare State (Foliti, Forsvar, etc) er vinnerne

 

 

Taperne: De som jobber i privat virksomhet uansett om det er høyre eller venstresiden som styrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poltikk kan vel egentlig deles inn i "hvem tjener på dette"?

Yup,

 

Venstresiden: Offentlig ansatte i Welfare State (Helse, skole, etc) er vinnerne

 

Høyresiden: Offentlig ansatte i Warfare State (Foliti, Forsvar, etc) er vinnerne

 

 

Taperne: De som jobber i privat virksomhet uansett om det er høyre eller venstresiden som styrer.

 

 

Nå glemte du helt at høyre/venstre ikke handler om statens innblanding, men hvem som eier fruktene av arbeiderenes arbeid, overskuddet som skapes av produksjon:

Eierene eller arbeiderene

 

Venstresiden har tendens til å være mer autoritær fordi arbeiderene er en svakere gruppe som trenger en stat som kjemper for deres rettigheter, mens høyresiden for mindre statlig innblanding, fordi de ikke ønsker at arbeiderene skal ha innflytelse.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...