Gå til innhold

Venezuela: Et bevis på at sosialisme ikke fungerer?


  

123 stemmer

  1. 1. Fungerer sosialisme?

    • Ja, sosialisme fungerer alltid. Venezuela er derfor ikke sosialistisk.
      15
    • Ja, i moderat grad. Går det for langt så får man Venezuela.
      48
    • Nei. Kapitalisme er alltid bedre.
      60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt er de i en posisjon til å velge hvem de skal motta nødhjelp fra. Er det noe konkret i argumentet mitt du vil ta tak i eller?

 

Hørt om utrykket "Beggars can't be choosers"?

 

Nå er egentlig ikke Maduro en beggar, fordi han lever i luksus selv. Men en leder som ikke bryr seg om at befolkningen sulter og dør, er ikke en legitim leder.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å si noe mer. Jeg er ikke uenig at Maduro kan nekte nødhjelp fra diverse land og la befolkningen sin sulte og dø.

 

Men det gjør han til en ikke-legitim leder.

Nei det er ikke det som bestemmer hans legitimitet som leder, og det er helt fornuftig av regjeringen i vzla å være selektiv i hvilken nødhjelp de mottar, og det er deres plikt egentlig for å passe på at nødhjelpen ikke blir ødeleggende
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ikke det som bestemmer hans legitimitet som leder, og det er helt fornuftig av regjeringen i vzla å være selektiv i hvilken nødhjelp de mottar, og det er deres plikt egentlig for å passe på at nødhjelpen ikke blir ødeleggende

Ikke ødeleggende for diktatorens selvfølelse og narrativ?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ikke det som bestemmer hans legitimitet som leder, og det er helt fornuftig av regjeringen i vzla å være selektiv i hvilken nødhjelp de mottar, og det er deres plikt egentlig for å passe på at nødhjelpen ikke blir ødeleggende

Så du er ikke enig i utrykket "Beggars can't be choosers"?

 

Hva tror du er viktigst for befolkningen i Venezuela. Å få mat på bordet og livsnødvendige medisiner, eller å bare få nødhjelp fra de "riktige" landene?

Lenke til kommentar

Se innlegget mitt på forrige side, hvor jeg skriver om det.

Nei, det gjorde du ikke. Du bare skrev av USA var fæle og ofte avsatte regimer. Og så viste til en kilde som skrev at USA ofte både gir nødhjelp og avsetter regimer.

 

Hva er det som ødelegges ved at folk får mat og medisin som de trenger?

Lenke til kommentar

Fortidens synder spøker  (men det er selvsagt kun ondsinnede Putinklakører som ville drømme om at dagens amerikanske regime er noe annet enn velmenende, demokratielskende elefanter og altruistiske millionærer):

Hvordan klarer du spore opp så irriterende og useriøse propagandavideoer? Er virkelig dette nivået ditt?

 

At man klarer finne en bod i et marked som selger noen varer er dokumentasjon på at det ikke er varemangel i Venezuela og flere millioner som har flyktet er bare oppdiktet?

Lenke til kommentar

Hvordan klarer du spore opp så irriterende og useriøse propagandavideoer? Er virkelig dette nivået ditt?

 

At man klarer finne en bod i et marked som selger noen varer er dokumentasjon på at det ikke er varemangel i Venezuela og flere millioner som har flyktet er bare oppdiktet?

 

Jeg har en relativt perfekt historie når det gjelder USAs kriger her på forumet, jeg var uttalt imot Irak-krigen, Afghanistan, Libya og Syria. Siden du var på feil side i alle disse konfliktene, hva får deg til å mene at du i det hele tatt har uttalerett på forumet lengre?

 

Jeg aksepterer ikke at du spammer ned tråden med svada og oppkast, så jeg vil gjenposte min video for å motvirke din taktikk med å forsøke å sabotere mine innlegg, ved å starte debatter om irrelevante pratepunkter.

 

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en relativt perfekt historie når det gjelder USAs kriger her på forumet, jeg var uttalt imot Irak-krigen, Afghanistan, Libya og Syria. Siden du var på feil side i alle disse konfliktene, hva får deg til å mene at du i det hele tatt har uttalerett på forumet lengre?

Hvilken side sa du at jeg var på? Her bare dikter du opp ting og så mener du at jeg skal sensureres på grunnlag av det som du har diktet opp. Takk for at du her demonstrerer for alle hvordan mange på venstresiden opererer, og hvordan de tror de kan slippe unna med helt åpenbare løgner.

 

Jeg aksepterer ikke at du spammer ned tråden med svada og oppkast, så jeg vil gjenposte min video for å motvirke din taktikk med å forsøke å sabotere mine innlegg, ved å starte debatter om irrelevante pratepunkter.

Du poster en useriøs tullevideo, du dikter opp noe som jeg aldri har sagt eller ment og så er det jeg som "saboterer" dine innlegg?

 

Om du poster på et diskusjonsforum må du være forberedt på at urealistisk tull blir "sabotert" av fakta og logikk.

Lenke til kommentar

Jeg har en relativt perfekt historie når det gjelder USAs kriger her på forumet, jeg var uttalt imot Irak-krigen, Afghanistan, Libya og Syria. Siden du var på feil side i alle disse konfliktene, hva får deg til å mene at du i det hele tatt har uttalerett på forumet lengre?

 

Utenom Afghanistan så var jeg på samme side som deg. Det var ikke spesielt vanskelig. Irakkrigen hadde ingen god grunn, Libyakrigen var enda mer unødvendig og i Syriakrigen så handlet det mer om ulike relgiøse grupper enn om faktiske frihetskjempere.

 

Jeg er ingen fan av utlandske stater som involverer seg i andre lands politikk, men Venezuela er et spesielt tilfelle. Kan du nevne et fungerende land hvor 10% av befolkningen har flyktet fra landet i fredstid? I Syria så flyktet de først etter at borgerkrigen skjedde.

Lenke til kommentar

Utenom Afghanistan så var jeg på samme side som deg. Det var ikke spesielt vanskelig. Irakkrigen hadde ingen god grunn, Libyakrigen var enda mer unødvendig og i Syriakrigen så handlet det mer om ulike relgiøse grupper enn om faktiske frihetskjempere.

 

Jeg er ingen fan av utlandske stater som involverer seg i andre lands politikk, men Venezuela er et spesielt tilfelle. Kan du nevne et fungerende land hvor 10% av befolkningen har flyktet fra landet i fredstid? I Syria så flyktet de først etter at borgerkrigen skjedde.

 

De første landene jeg kommer på er Polen og Fillippinene. Der også har du store deler av arbeidsstokken arbeidende utenfor landet. Antakelig gjelder dette et stort antall land i den såkalte tredje verden. Eksempelvis arbeider flere millioner colombianere i Venezuela, av den enkle grunn at ting ikke er akkurat tipp topp der heller.

 

At landet har økonomiske problemer er åpenbart. At USAs sanksjoner bidrar i stor grad til dette er også åpenbart for min del og det er like åpenbart at Maduro har ført en dårlig økonomisk politikk. Men han er folkevalgt president, det hører med til demokratiets ulemper at folkevalgte kan gjøre dårlige valg. Det ser vi i Norge og det ser vi i USA.

 

Ingen kan tvinge USA til å handle med Venezuela, men de presser også andre land til å sabotere den økonomiske politikken. Det vil ta lang tid for Venezuela å omstille seg, siden de har basert økomomien i stor grad på eksport til USA og har i liten grad raffinert eller foredlet oljen selv. I tillegg vil jeg håpe at de kan få bedre økonomisk kompetanse i toppen. At inkompetansen kan være blandet med korrupsjon ser jeg ikke bort ifra, det er i så tilfelle en skjebne de deler med flertallet av verdens land, inkludert USA.

 

Til syvende og sist må folkeretten gjelde og USAs politikk inneholder flere klare brudd på denne, som poengtert i den juridiske rapporten som ble utarbeidet i Bundestag for et par uker siden. Dessverre later dette til å bekymre USA og hennes allierte kun i liten grad, noe som gjør at man må stille spørsmålstegn ved et stort antall nasjonalpolitikeres integritet og lojalitet til deres egne lands interesser. Honnør til den norske Høyreregjeringen som ikke støtter USAs marionett uforbeholdent, selv om onde tunger mener at dette er taktisk spill, så Norge kan opptre som "mekler" ved behov.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 De første landene jeg kommer på er Polen og Fillippinene. Der også har du store deler av arbeidsstokken arbeidende utenfor landet. Antakelig gjelder dette et stort antall land i den såkalte tredje verden. Eksempelvis arbeider flere millioner colombianere i Venezuela, av den enkle grunn at ting ikke er akkurat tipp topp der heller.

 

Slutt å troll. Jeg skrev

Kan du nevne et fungerende land hvor 10% av befolkningen har flyktet fra landet i fredstid? I Syria så flyktet de først etter at borgerkrigen skjedde. 

 

Prøv igjen.

 

Men han er folkevalgt president, det hører med til demokratiets ulemper at folkevalgte kan gjøre dårlige valg. Det ser vi i Norge og det ser vi i USA.

 

 

Og Kim Jong Un er også en folkevalgt president. Å være folkevalgt holder ikke, det må skje i et demokratisk valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken side sa du at jeg var på? Her bare dikter du opp ting og så mener du at jeg skal sensureres på grunnlag av det som du har diktet opp.

Jeg bare gikk ut ifra at du støtter imperiet uansett, slik de fleste som støtter USA gjør. Men her skal du faktisk ha honnør for å ha vært en uttalt kritiker på riktig side. Det undrer meg litt at du er så inkonsekvent dog. Fra å være grunnleggende skeptisk til USAs narrativ i andre konflikter, til å sluke alt rått om Venezuela. Innbiller du deg virkelig at det ikke handler om olje og generell dominans, du som har luktet lunta i Midt-Østen flere ganger? Har du personlige venner på venezuelansk høyreside, eller forretningsinteresser i landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare gikk ut ifra at du støtter imperiet uansett, slik de fleste som støtter USA gjør.

Og igjen så finner du bare på ting som ikke stemmer.

 

Det undrer meg litt at du er så inkonsekvent dog. Fra å være grunnleggende skeptisk til USAs narrativ i andre konflikter, til å sluke alt rått om Venezuela. Innbiller du deg virkelig at det ikke handler om olje og generell dominans, du som har luktet lunta i Midt-Østen flere ganger? Har du personlige venner på venezuelansk høyreside, eller forretningsinteresser i landet?

Selvsagt er USA interessert i oljeressursene i Venezuela, men det betyr ikke at å ta imot medisiner eller mat fra dem vil få landet til å implodere eller at USA er skyld i alt som ikke fungerer i Venezuela. Det må være mulig å ha mer enn én tanke i hodet om gangen.

 

Jeg har reist mye rundt i det fantastiske landet, snakket med folk der og også i utlandet. Jeg tror ikke det kan være mange her på forumet som har lært og hørt så mye like mye som meg om hva som skjer i Venezuela uten å ha fått det "vasket" gjennom et medie som ofte kan ha et klart narrativ som mål. 

 

Når jeg som utlending snakket med noen fra Venezuela så brukte de fleste nevne USA i løpet av de 2 første setningene de sa. Det var som oftest at de hadde planer om å dra dit eller hadde kontakter der. Det var en måte å vise status for de fleste så veldig opp til USA. Et annet land hvor jeg har opplevd noe lignende er faktisk Færøyene. I løpet av de første setningene vil mange fortelle om planer til å dra til ett av de større nordiske landene eller at de hadde kontakter der. Og så snakket de ned Færøyene med at det skjedde lite der og var få muligheter der. Gjorde dette de andre nordiske landene til fælinger med onde hensikter?

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...