Gå til innhold

Katt med betent sår i øret


Anbefalte innlegg

Hei, katten oppførte seg litt rart tidligere i dag, også merket jeg at det luktet noe rart av han, han skalv litt også, på samme måten han gjør når han drikker melk, hvis noen kjenner til denne beskrivelsen.

 

Jeg så et sår på øret hans, det er et lite sår med skorpe fylt med litt betennelsesvæske på baksiden av øret, mens på innsiden er det en liten rift langs øret. Det er et sår som er litt rødt, med skorper rundt, og det føles som om såret på øret er en liten klump eller boble hvor det renner ut væske fra betennelsen som er litt glatt og seig. 

 

Har prøvd å skylle det litt med saltvann, katten viser tegn til smerte hvis jeg tar for hardt på det. Så jeg lurer på hvordan jeg skal behandle dette såret, og om det er nødvendig med dyrlege? Såret er jo lite, men betennelse blir vel bare verre og verre om ikke jeg får rensa det godt og behandla det riktig.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så hysterisk på små sår eller kutt som ser fine ut, da prøver jeg å rense og holde (i mitt tilfelle) hunden fra å slikke eller klø på det slik at det får gro i fred. Problemet med katt er jo at den veldig effektivt kan klø seg på/rundt øret og lett river opp eller forstyrrer såret. Med tanke på at det allerede er betent ville jeg renset og tørket det i kveld, og ringt dyrlege i morgen og spurt hva de mener :) . Har den fått såret fra en annen katt så kan det være mye bakterier på ferde..

Lenke til kommentar

Drar til veterinær imorgen tidlig. Husker jeg sjekket om det var noe sår på det andre ''friske'' øret tidligere i dag, og der var det ingen tegn til sår. Det første jeg så på han nå var at det var en svær størkna klump av gul betennelse i det som for en halv dag siden var et ''friskt'' øre. Vet ikke om det var et lite sår jeg ikke så, som er blitt mye verre nå, for såret kan vel ikke bare ha sprukket opp og produsert seg selv, da virker dette iallefall veldig alvorlig. Ble litt bekymret nå, får se hva vi finner ut hos dyrlege imorgen.

Lenke til kommentar

Drar til veterinær imorgen tidlig. Husker jeg sjekket om det var noe sår på det andre ''friske'' øret tidligere i dag, og der var det ingen tegn til sår. Det første jeg så på han nå var at det var en svær størkna klump av gul betennelse i det som for en halv dag siden var et ''friskt'' øre. Vet ikke om det var et lite sår jeg ikke så, som er blitt mye verre nå, for såret kan vel ikke bare ha sprukket opp og produsert seg selv, da virker dette iallefall veldig alvorlig. Ble litt bekymret nå, får se hva vi finner ut hos dyrlege imorgen.

Det er veldig lett å ikke se disse sårene da katter har pels og katteklør er veldig skarpe og kan lage dype sår istedet for 'store' sår, dette gir igjen god grobunn for skumle bakterier som var på klørne eller i kjeften på katten som angrep din katt. En slik forverring over natten er absolutt en grunn til å oppsøke veterinær. Drar du til vet i morgen så vil du mest sannsynlig få antibiotika og de vil rense såret, husk også krage så pus ikke kan gni opp såret mens det gror.

 

Dette er en av grunnene til hvorfor det er så viktig å kastrere kattene sine, hankatter spesielt, som er de som oftest er territoriale til det punkt hvor de sloss med andre katter. Ved tidlig kastrering så kan slik adferd forhindres (men det er ingen garanti).

Lenke til kommentar

kan gni opp såret mens det gror.

Dette er en av grunnene til hvorfor det er så viktig å kastrere kattene sine, hankatter spesielt, som er de som oftest er territoriale til det punkt hvor de sloss med andre katter. Ved tidlig kastrering så kan slik adferd forhindres (men det er ingen garanti).

 

Ja, katten er 12 år gammel, men for 8 - 9 år siden så hadde den løpetid og var borte hjemmefra i litt over 6 uker. Vi hadde lett etter den lenge og spurt masse folk i bygda om de hadde sett den, og noen hadde sett den 3 km hjemmefra, etter den var borte i 2 uker. I 6. uke hadde vi nesten gitt opp og regnet ikke med å se noe mer til den, utrolig nok fant den veien hjem etter 6 uker, kom sliten, spinkel og skitten opp på verandaen en regnværsdag. Den var også mye ute og sloss med nabokatter og forsvarte ''territoriet'' vårt og gikk inn i andre katters territorium. Så etter dette var det første vi gjorde å kastrere han, løpetid er ikke lenger noen bekymring, men han er fortsatt ute for å slåss en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...