Gå til innhold

Russland-forlik tvangsåpner Android


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om Apple kommer til å gi etter for lignenende krav. Alternativ app store f.eks, he he

 

Tja, vel Apple er vel i en særstilling, hvor de kan la være å la seg selge direkte på det russiske markedet. Slik at ivrige russere blir nødt til å importere disse fra andre selgerledd i andre land.

Lenke til kommentar

Lurer på om Apple kommer til å gi etter for lignenende krav. Alternativ app store f.eks, he he

 

De har vel beskyttet seg med at ingen andre får putte ios på sine enheter og får dermed ingen andre leverandører. Denne saken går på om Leverandører av utstyr i Russland kan skreddersy telefoner der deler av Google pakken er fjernet eller endret. Nå må de legge inn både Chrome og Play store dersom de ønsker å ha Google Maps. De har hele tiden kunnet ta den åpne kildekoden og lage sin egen Android men da uten noe av Google pakken.

Lenke til kommentar
Tja, vel Apple er vel i en særstilling, hvor de kan la være å la seg selge direkte på det russiske markedet. Slik at ivrige russere blir nødt til å importere disse fra andre selgerledd i andre land.

 

... og tape mye penger i prosessen. Alt er mulig men det jeg etterpør er fornuftige argumenter som ikke er politiske, men som heller handler om monopolet Apple har skapt.

 

 

 

De har vel beskyttet seg med at ingen andre får putte ios på sine enheter og får dermed ingen andre leverandører.

 

Ja den biten er grei, og for å være helt ærlig så skjønner jeg Apple godt. Det de har - properitær, lukket system, streng filtrering av apper etc... fungerer jo, og fungerer som tiltenkt. Akkurat som et diktatur som er godt planlagt så fungerer Apples system. Likeså fungerer også Lightning.

Men i begge tilfellene så er det snakk om 100% lukket system der ingen har per def adgang. Ikke engang de som følger spillereglene: eksempelvis han som lagde appen for å spore AirPods, da appen ble fort fjernet uten forklaring og erstattet av Apples egett app.

Altså bare for å sette ting i perspektiv her: tenk deg du kjøper PC, si en Mac. Så bestemmer Apple hvilke apper du kan bruke der, om du får skrive og kjøre egen kode, om du får koble til enhet X, etc. DET hadde blitt ramaskrik uten like. Men av en eller annen grunn så får de kjøre fritt løp med et lukket system på telefon/tablet som er egentlig 100% monopol.

 

Så igjen, spørsmålet mitt er enkelt: hva er det som gjør at Google må gå med på veldig generøse konsesjoner med tanke på deres markedsposisjon og Android, til og med tillate tredjeparts appstore (snakk om stort sikkerhetshull! Men hvis rett skal være rett ...), og på ett eller annet magisk vis så er Apple unntatt. Selv i det som gjelder ladekontakten... jeg trodde dette gjaldt *alle*, men nei, de har Lightning.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

egentlig bare trist å lese russland er det eneste landet i verden med griske nok

advokater til å få verdens mest kapitalistiske selskap , google med android, til

å få endra innmaten av en telefon så selve salget ikke er en forbrytelse i seg selv.

"Behind every great fortune lies a great crime" har jeg hørt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...