Gå til innhold

"Lure" seg unna krav om 5x inntekt


deleder

Anbefalte innlegg

Hei. 
 
Jeg har en leilighet jeg skulle ha kjøpt av foreldrene mine for å leie ut. Jeg bor selv hos mine foreldre gratis, og betaler ingenting for å bo der. Har dermed svært, svært lave utgifter.
 
Finnes det noen smarte løsninger slik at jeg kan få lån? Har 950.000 i EK, leiligheten koster 2,75 og jeg har 18.500 netto i måneden. Leiligheten får jeg leid ut for 12.000.

Økonomisk sett vil jo dette gå veldig greit, men har bankene mulighet til å fravike krav om 5x inntekt fordi jeg kjøper leiligheten for å leie den ut?
 
Noen som har noen tips?

Edit: hvis admin mener denne passer bedre inn et annet sted er det bare å flytte den
Endret av deleder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bank nevnte 1,6 mill i lån. Foreldrene mine kan selge den til meg for 2.125.000, men da har jeg bare 300k i EK. Dette var DNB. Litt usikker på hvordan de har kommet frem til dette. Trodde ikke det var lov, men det kan jo tenkes at det finnes noen smutthull siden man skal leie den ut.

Prøvde meg på penger.no der man kan sende inne en søknad, men det gikk ikke. Fikk ikke sende inn noe som helst fordi inntekt var lavere enn 5x. Kanskje DNB har regnet med forventede leieinntekter? 

Jeg får prøve å ringe noen banker i morgen og høre, men hadde vært greit å funnet ut om dette på nett. Skulle tro flere var i samme situasjon.

Lenke til kommentar

En bank nevnte 1,6 mill i lån. Foreldrene mine kan selge den til meg for 2.125.000, men da har jeg bare 300k i EK. Dette var DNB. Litt usikker på hvordan de har kommet frem til dette. Trodde ikke det var lov, men det kan jo tenkes at det finnes noen smutthull siden man skal leie den ut.

 

Prøvde meg på penger.no der man kan sende inne en søknad, men det gikk ikke. Fikk ikke sende inn noe som helst fordi inntekt var lavere enn 5x. Kanskje DNB har regnet med forventede leieinntekter? 

 

Jeg får prøve å ringe noen banker i morgen og høre, men hadde vært greit å funnet ut om dette på nett. Skulle tro flere var i samme situasjon.

 

Hvordan fikk du 950,000 i EK til å synke til 300,000? Er dette penger du låner privat av dine foreldre?

 

edit: og ja, forventet inntekt vil jo stige om du skal leie ut.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

En bank nevnte 1,6 mill i lån. Foreldrene mine kan selge den til meg for 2.125.000, men da har jeg bare 300k i EK. Dette var DNB. Litt usikker på hvordan de har kommet frem til dette. Trodde ikke det var lov, men det kan jo tenkes at det finnes noen smutthull siden man skal leie den ut.

Når jeg solgte min leilighet og kjøpte hus så hadde jeg også via DNB, der sa saksbehandleren min at jeg kunne beholde leiligheten å leie ut om jeg ville.

Så godt mulig de har egne regler ja, eller at de kan være mer fleksible når det er utleie det er snakk om.

Lenke til kommentar

 

En bank nevnte 1,6 mill i lån. Foreldrene mine kan selge den til meg for 2.125.000, men da har jeg bare 300k i EK. Dette var DNB. Litt usikker på hvordan de har kommet frem til dette. Trodde ikke det var lov, men det kan jo tenkes at det finnes noen smutthull siden man skal leie den ut.

 

Prøvde meg på penger.no der man kan sende inne en søknad, men det gikk ikke. Fikk ikke sende inn noe som helst fordi inntekt var lavere enn 5x. Kanskje DNB har regnet med forventede leieinntekter? 

 

Jeg får prøve å ringe noen banker i morgen og høre, men hadde vært greit å funnet ut om dette på nett. Skulle tro flere var i samme situasjon.

 

Hvordan fikk du 950,000 i EK til å synke til 300,000? Er dette penger du låner privat av dine foreldre?

 

edit: og ja, forventet inntekt vil jo stige om du skal leie ut.

 

 

 

Ja, stemmer. Kan få noe i "arv", dvs leiligheten ekstra billig. Planen har hele tiden vært at jeg skal kjøpe den av dem på en eller annen måte.

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Book møter med rådgiver i banker som har lokaler i nærheten av deg. Møt opp med budsjett med oversikt over planlagte inntekter og utgifter i årene fremover og gjerne en nedbetalingsplan du har tenkt over.. Vær realistisk når det kommer til utgifter, du skal ha penger til å leve/dra ut/dra på ferie, ikke sett opp minsteforbruk.

Du vil ikke ha noen garanti for at du får leid ut hele året, så ikke regn med 144.000 i leieinntekter i året. Regn med 10 mnd.

Vis at du har tatt høyde for renteendringer og ev. en liten drop i leiemarkedet (hvis det er noen som helst sannsynlighet for det).

Husk ekstra utgifter som kommer med en leilighet (kommunale avgifter, fellesutgifter, vedlikehold etc..).

 

Har du en godt gjennomtenkt plan og greit med egenkapital (som du har), burde det være mulig å finne en bank som vil låne deg penger.

 

Til syvende og sist er det banken som må vurdere hvor stor risiko det er å låne deg pengene.

Endret av Bottekott
Lenke til kommentar

Det fyrste du bør gjere er å ta kontakt med nokre bankar for å sjekke muligheitene.

 

Eit åpenbart alternativ er jo kausjonist, mest aktuelt er sjølvsagt foreldra dine, men også andre slektningar kan være aktuelle å bruke som kausjonist. Dette krever sjølvsagt at kausjonisten har muligheit til å ta på seg låneforpliktelsen, men det burde nok være overkommelig for dei fleste med delvis nedbetalt bolig å kausjonere for under 1 mill.

Skal du være kreativ så kan du kanskje sjå på om du kan leige deg ein kausjonist/investor. Med såpass gode inntjeningsmuligheiter på utleige så er det nok ikkje umogleg å få nokon til å ta delar av den økonomiske risikoen i bytte mot X% av leigeinntektene.

 

 

Det er nok heller ikkje alle bankane som er så strenge at absolutt alle boksene i sjekklista må kryssast av. Med kausjonist treng du vell uansett ikkje å ha inntekt så lenge kausjonisten har inntekt/formue som kan dekke lånet.

Så det burde ikkje være umulig å få ein lånegivar til å rekne leigeinntektene som inntekt.

 

Skal du berekne inn leigeinntekter så må du sjølvsagt ta høgde for lediggang og slikt, så du kan nok ikkje kalkulere med at du får inn 12 000 kvar måned, men dersom du budsjetterer med 10 000 kr i måneden så har du tatt høgde for å i snitt ha to måneder med lediggang i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...