Gå til innhold

Telia sin versjon av data rollover vs Telenor


Anbefalte innlegg

Ser at telia har aktivert data rollover nå, brukte tydeligvis halvparten av datakvota forrige mnd og fikk overført 3gb til denne mnd.

 

Men når jeg nå begynner å bruke av datakvota mi neste mnd så har telia lagd det slik at man først bruker av den originale kvoten sin SÅ kan man bruke opp den oppsparte - slik tolker jeg i hvertfall dataene de presenterer på min side.

 

Telenor derimot gjør det motsatt, man bruker opp den oppsparte kvoten først så bruker man av originalkvoten.

 

To ganske forskjellige implementeringer av samme sak.

 

Hva gjør de andre aktørene?

post-11451-0-33783000-1491920897_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Data brukes i denne rekkefølgen
 
Ekstra datakvoter du har kjøpt selv > Oppspart data fra rollover > Inkludert kvote i ditt mobilabonnement.
 

Ser at telia har aktivert data rollover nå, brukte tydeligvis halvparten av datakvota forrige mnd og fikk overført 3gb til denne mnd.

Men når jeg nå begynner å bruke av datakvota mi neste mnd så har telia lagd det slik at man først bruker av den originale kvoten sin SÅ kan man bruke opp den oppsparte - slik tolker jeg i hvertfall dataene de presenterer på min side.

Da tolker du feil.

Lenke til kommentar

Forskjellen er ganske åpenbart hvis man regner et par måneder fram og hvor mye datakvota man ender opp med.

 

Håper jeg tolker telia si grafikk feil, men bildet sier jo at jeg nå har brukt 1.97gb av 6gb (org. kvote) og 0gb av rollover?

Lenke til kommentar

 

Forskjellen er ganske åpenbart hvis man regner et par måneder fram og hvor mye datakvota man ender opp med.

 

 

Eh... nei, enlighten me!

Ok, hvis man har en datakvote på 10gb og skal bort på ferie i juli til et kjedelig sted uten wifi, hvordan kan man da oppnå 20gb datakvote?

 

I telia (slik jeg tolker grafikken deres) er eneste mulighet å bruke 0gb (null.) i juni.

 

Med telenor kan man bygge opp datakvoten over flere mnd siden man bruker av den oppsparte kvoten først.

 

Regner egentlig med at dette var ganske åpenbart, så kanskje vi nå kan komme til poenget med hva du er uenig i :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan spare opp tilsvarende original kvote med rollover, men er ikke begrenset til å kun klare det på én måned. Ellers er jo poenget med rollover borte. Talkmore prøvde seg på den løsningen, men endret teori og praksis etter noen runder med sutring av kundene.

Lenke til kommentar

Oppspart ubrukt kvote vil ikke bli slettet men bli med videre neste måned. Slik er det hos ICE vertfall. I utgangspunktet har du all data du har kjøpt/inkludert til den brukes opp, inkludert ekstra datapakker.

 

Jeg trodde dette var likt hos alle operatørene. I såfall spiller det ingen rolle i hvilken ende av datakvoten din du begynner å bruke på.

Endret av ronaldst
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at oppspart ekstra kvote videreføres og adderes med ny ubrukt data, så er jeg helt enig i at det er samme hvilken ende av datakvoten(e) men begynner forbruket :)

 

Hvis jeg nå altså har oppspart 3gb og dette videreføres til neste mnd samtidig som at den dataen jeg ikke bruker opp nå, slik at dette adderes så er det supert - noen som ev har no kilder på at det fungerer slik?

Lenke til kommentar

Spar opp data så lenge du vil - den eneste grensen er at du maksimalt kan spare så mye som du har inkludert i mobilabonnementet. Har du for eksempel 6 GB inkludert i mobilabonnementet, kan du maksimalt spare 6 GB i tillegg.

 

Merk at ekstra datapakker varer i 30 dager, og at de ikke påvirker grensen for hvor mye data du kan spare.

 

Kilde: telia.no

 

 

De er noen luringer. Dette er tydeligvis "teksten med liten skrift" som ikke kommer frem ellers i reklamer og annonsering.

 

ICE lar deg bringe ekstra datapakker videre i rollover, forutsatt ikke det passerer dobbelt så mye data som abonnementet ditt normal inneholder.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan Talkmore gjør dette?

 

Jeg skal bli kunde der fra slutten av mai av og lurer på om de lar deg bruke den oppsparte kvoten som rullet over fra tidligere måneder først før det tas av originalkvoten som moderselskapet Telenor, eller om de gjør som Telia og tar fra den inkluderte datakvoten din før den oppsparte?

Lenke til kommentar

 

Spar opp data så lenge du vil - den eneste grensen er at du maksimalt kan spare så mye som du har inkludert i mobilabonnementet. Har du for eksempel 6 GB inkludert i mobilabonnementet, kan du maksimalt spare 6 GB i tillegg.

 

Merk at ekstra datapakker varer i 30 dager, og at de ikke påvirker grensen for hvor mye data du kan spare.

 

Kilde: telia.no

 

 

De er noen luringer. Dette er tydeligvis "teksten med liten skrift" som ikke kommer frem ellers i reklamer og annonsering.

 

ICE lar deg bringe ekstra datapakker videre i rollover, forutsatt ikke det passerer dobbelt så mye data som abonnementet ditt normal inneholder.

 

 

 

Telia bruker alltid data fra datapakkene først.  Jeg spurte spesifikt om dette og fikk et eksempel tilbake.

 

Bruker har 5 GB kvote.  3 uker inn i perioden har bruker benyttet 4 GB og kjøper en ekstra 5 GB datapakke.  Når perioden er slutt har bruker benyttet totalt 7 GB.  Siden datapakke benyttes før egen kvote betyr det at det er benyttet 3 GB av datapakken og 4 GB av egen kvote når perioden er slutt.

 

Når ny måned begynner har da bruker

5 GB av egen kvote 

1 GB rollover av egen kvote (fra forrige periode)

2 GB data igjen fra datapakken som er gyldige i 3 uker.

 

Data fra datapakker blir alltid benyttet først, og rollover-kvote kan være like stor (men ikke større) enn brukerens datakvote i abonnement.

 

Det var denne informasjonen jeg fikk fra Telia.  

Lenke til kommentar

Fin og kreativ metode for å holde kundene oppholdt en stund. Jeg ønsker meg større datapakker til fast pris, ikke mindre pakker til høyere pris der man må spare opp for å få mer en måned ...

 

Rollover er poengløst, synd folk flest lar seg lure.

 

*Edit* derp #2

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Hva mener du folk lar seg lure? Nå som alle har rollover så er det ingen måte å bli lurt på. Du får det uansett så det er bare en liten bonus.

Poenget mitt er at rollover ikke burde eksistert i heletatt. Istedet for all den teite bundlingen vi ser fra operatørene i dag, så burde vi heller hatt større datapakker. Nå får folk bare en illusjon av stlrre pakker, da ved å spare opp

 

I 2011 hadde f.eks Telia et abonnent som het Flexitalk 5 GB, det inkluderte muligheten for å velge tale, sms, mms og datapakker. Man fikk f.eks et abonnent med hele 5 GB til 250,-/mnd i den tiden. De siste 6 årene har vi aket med ræva baklengs inn i fremtiden og hatt mindre datapakker enn dette som har kostet rundt 300,-/mnd.

 

Hadde datapakkene fulgt utviklingen på lik linje som alt annet, så hadde vi nok skulle hatt 15-20 GB/mnd for 250-300 kr/mnd i dag. Men akk, vi vil vel se at operatørene holder datapakkene små i uoverskuelig fremtid (200-300 kr skjiktet) selv om de skryter hemningsløst av hvor raske nettene deres er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at rollover ikke burde eksistert i heletatt. Istedet for all den teite bundlingen vi ser fra operatørene i dag, så burde vi heller hatt større datapakker. Nå får folk bare en illusjon av større pakker, da ved å spare opp

 

Enig i at større datapakker (tilnærmet ubegrenset egentlig) er det riktige, men det er vel ingen som blir å bruke dette til å spare med vilje? Det er vel mer at du får litt ekstra neste måned hvis du tilfeldigvis ikke bruker opp alt. Er en positiv utvikling. Det gjør jo at de fleste får mer data å bruke en del ganger, som er trenden man VIL se. Etterhvert blir nok hastighetsbegrensning og typ 200gb kvoter det man ser.

 

Jeg bruker ikke all data jeg har (men fortsatt nok til at jeg ikke kan ta en mindre pakke) så jeg kommer forhåpentligvis til å ha doblet datakvote når jeg reiser på ferie i Juni. Finfin bonus men ingenting jeg gjør bevisst.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...