Gå til innhold

TEST: AMD Ryzen 5 1600X og Ryzen 5 1500X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vits med 6-kjerner for gaming?

 

Nye spill utnytter flere enn 4 tråder i dag, så ja. Men du må ha et skjermkort som er raskt nok for å utnytte den ekstra ytelsen også, ellers vil man være begrenset av skjermkortet lenge før CPU betyr noe. Ingen vits med en rask 8 kjerne CPU hvis du gamer med et GTX 1050 kort.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det vits med 6-kjerner for gaming?

 

Nye spill utnytter flere enn 4 tråder i dag, så ja. Men du må ha et skjermkort som er raskt nok for å utnytte den ekstra ytelsen også, ellers vil man være begrenset av skjermkortet lenge før CPU betyr noe. Ingen vits med en rask 8 kjerne CPU hvis du gamer med et GTX 1050 kort.

Tenkte å ha et 1070 kort til den. :)

Lenke til kommentar

Er det vits med 6-kjerner for gaming?

Tja. Om du skal spille spill på den som støtter og drar nytte av mange kjerner så.

 

Men når det kommer til rene gaming maskiner (som jeg fremdeles er veldig overrasket over interessen av) så ville jeg prioritert gpu helt opp til og med gtx 1080. En middels i5 til 2000 klarer seg helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte i3-6100 for ca. 1100 kr for et par måneder siden. Beste budsjett løsning jeg har noen gang hatt.

 

De fleste folk som trenger en stasjonær trenger ikke flerkjernet ytelse i mellom-/toppsikten. Da er det heller ikke passelig å kalle disse for "folkemodell".

 

Kjøpte min i7 3770 i 2012 for 2140 kroner. Det kaller jeg godt kjøpt :) 5 år og varer nok enda et par år minst.

Sier mer om utviklingen dessverre

 

 

Ja, tenk om AMD kunne kommet med denne prosessoren for 5 år siden, så vi hadde hatt litt konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Underlig konklusjon Tek har i forhold til minnet, la meg ta dette fra en respektabel side som har gjort en grundig test :

 

 

 

 Before we start-up the review, there has been a lot of chatter on the web on 1080p game performance, CCX interlink latency and bandwidth and/or clock frequencies being responsible and so on. The fact is that week after week Ryzen processor performance has been increasing thanks to BIOS updates and software optimizations. Pair it with good and reasonably fast memory (say 2933 MHz) and you will have a kick-ass value processor. Many of you have been following the news on memory latency. A new BIOS (AGESA 1004 based firmware) update ensures better performance and takes a notch of memory latency. We have been testing with this update and can confirm a drop in that memory latency and thus the overall performance. We'll show you that later on in the article.

http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-5-1500x-and-1600x-review,1.html

 

En liten titt på de forskjellige resultatene hos andre annerkjente nettsider viser mer eller mindre det samme : 

 

Ryzen liker en konkret hastighet på minne og man ser at dette legger seg på minne som er kjappere enn 2400 , etter omtrent 3200 Mhz begynner ting å flate seg ut så man kan trygt si at det vil lønne seg å investere i raskere minne.

 

Eksempelvis : http://www.eteknix.com/memory-speed-large-impact-ryzen-performance/

 

Denne viser flere Ryzen modeller og forskjellige minnehastigheter og det er klart at minnet har en del å si : 

http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-7-1800x-processor-review,13.html

Koster 3000 MHz minne vs 2000mhz ? Dette er jo budsjettmodeller for folk som tenker på pengene.

Lenke til kommentar

Oppgraderte min gamle i5 3570K til en Ryzen 1600 non X. Ordnet 3200mhz minne og kjørte på. (vannkjøling på cpu og gpu btw) Klokket den direkte opp til 4ghz uten ett eneste problem. merker LITT forskjell når jeg kjører oppgaver som har godt av flere tråder og til spill er den også helt toppers. Rundt 5 lapper for cpu+3200mhz minne og Asus prime x370 pro hovedkort.

Lenke til kommentar

Dumt at dere tester med 2400 minne når Ryzen nå begynner å få støtte for 2933-3200 og i noen tilfeller 3600 minne. Ryzen skalerer bra med raskere minne, bedre enn Kaby lake. I spill er Ryzen avhengig av rask minne for å matche i5/i7 i flere av spillene.

 

Hvor yter Ryzen bedre med raskere minne og hvor mye er det å hente? Spør da jeg selv lurer å kjøpe nytt system. min i5-2500k begynner å bli gammel (men holder egentlig enda). Er det snakk om 1-2 fps eller merkbare forandringer?

Lenke til kommentar

 

Dumt at dere tester med 2400 minne når Ryzen nå begynner å få støtte for 2933-3200 og i noen tilfeller 3600 minne. Ryzen skalerer bra med raskere minne, bedre enn Kaby lake. I spill er Ryzen avhengig av rask minne for å matche i5/i7 i flere av spillene.

 

Hvor yter Ryzen bedre med raskere minne og hvor mye er det å hente? Spør da jeg selv lurer å kjøpe nytt system. min i5-2500k begynner å bli gammel (men holder egentlig enda). Er det snakk om 1-2 fps eller merkbare forandringer?

 

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA ble linka til tidligere i videoen og. I f.eks GTA 5 er forskjellen drøy mellom 2133 og 3600 over 20%. I mange andre spill fra 5-15%. Prismessig er det nok bedre å kjøpe 3000 MHz-minne og kjøre det på 2933. Ytelsesforbedringa da er større mellom 2133 og 2933 enn mellom 2933 og 3600, men sistnevnte er mye dyrere. Om du har et 1060 eller RX 580-kort vil ikke minne ha fullt så mye å si da GPU er bremsen i mange spill. Har du 1070\Vega 56 eller raskere GPU ville jeg valgt så rask ram som budsjettet kan strekke seg til :) Husk at det er lettest å få til høy hastighet med g.skill-brikker. Disse er litt dyrere enn mange av de andre brikkene.

Lenke til kommentar

Takker for detaljert svar Cowboy :)

 

Jeg er ikke intrisert i noe top end oppsett, men er også intrisert i noe som varer en stund.

 

Det jeg har nå er i5-2500k, 16gb Mhz ram, GTX 1050 TI.

 

Alt skal byttes utenom GPU. Kommer heller ikke til å klokke noe særlig.

 

Så 3600 Mhz-minne er vel overkill for mitt oppsett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...