Gå til innhold

Hva er korrekt hastighet i hjemmenettverk?


Anbefalte innlegg

Her hjemme har jeg etablert kablet nettverk. Internt i den stasjonære pc er hastigheten for filoverføring mellom harddiskene mellom 80Mb/sek-120Mb/sek. Noe annet er de når jeg skal overføre filer mellom pc'er vha det kablet nettverket, som er 100Mbit/sek. Her får jeg 7,8 Mb/sek i overføringshastighet. Dette  synes jeg var sent, tok 59 minutter ved å overføre 26Gb.

 

Bit og bytes er som kjent ikke det samme. Korrekt?

Om jeg husker rett var 1 bytes = 8 bits (?). For en 100 Mbits hastighet, blir vel dette, i teorien, å deles på 8, og vi får 12,5 Mbytes/min. Den teoretiske hastighet er vel neppe det samme som i praksis. Men er 7.8Mb/Sek. et ok tall, eller bør dette være høyere?

 

Noen som vett?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

b = bit

B = byte

 

Jeg går utifra du mener 80-120 MB/s mellom HDD, 100Mb/s kablet nettverk, 7,8MB/s og 26 GB.

 

7,8MB/s er litt lavt, du vil forvente nærmere teoretisk maks enn det. Det er flere faktorer å ta hensyn til, som målsystemt og eventuell annen nettverkstraffikk. Det er i min mening poengløst å feilsøke da løsningen er åpenbar: Skaff deg en Gb switch, og overfør med diskhastighet(den du har) over nettverk.

Lenke til kommentar

Først av alt, beklager mine dårlige terminologi og de korrigeringer av tegnsettinger som du gjorde og var nødvendige.

 

Da fikk jeg svar til mitt spørsmål. Ang Gb wcitch i nettverk, er den avhengig av CAT6 kabling for maks utnyttelse?, da jeg  bare har CAT5 oppkoplinger. Godt at mitt hovedkort (2012! modell) i PC har også Gb nettverks IP-kontakt.

Lenke til kommentar

Med cat5 kabler så vil du ikke få mer enn 100Mbps iflg. standarden, men det er ikke umulig.

Har du cat5e (som er mer vanlig) vil du kunne nå 1Gbps.

 

Kan ikke huske sist jeg så vanlige cat5 kabler til salgs.  Cat5e har vært standard lenge.  Cat5e støtter Gbit opptil 100meter.

 

Til trådstarter: normalt står det på selve kabelen hva slags standard den følger.

Er dette forresten kabler du har kjøpt med ferdig kontakt på, eller har du satt på kontakt selv?  En kabel der kontakten er satt på feil kan i flere tilfeller tilsynelatende virke, men med redusert hastighet.

Lenke til kommentar

Overføring, ikke gjennom noen NAS, bare stright fra en maskin sin Hard Disk til en anna maskin i nettverket og den sin HD. 

Denne "e" i CAT5, står for? (earth ?)

 

Jo visst har  jeg 287 meter med CAT6!, men den ble innkjøpt etter at siste meter med denne CAT5 ble lagt her i huset. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...