Gå til innhold

Kjøring med (ulovlig) henger - hva er risikoen?


jonlem

Anbefalte innlegg

Hypotetisk problemstilling;

 

Jeg frakter en (tom) tilhenger for en kompis. Har førerkort kl B - ikke hverken B96 eller BE. 

 

- Hengeren har egenvekt 800 kg, totalvekt 2000 kg.

- Bilen har egenvekt inkl fører 1813 kg, tillatt totalvekt 2520 kg, maksvekt tilhenger m bremser er 1870 kg.

 

Rent praktisk er dette uproblematisk for både meg og bilen. 

Men, det er jo selvfølgelig ulovlig. Så hva skjer om jeg blir stoppet på veien?

Bot/forelegg, regner jeg med - hvor stort?

Og; må eventuelt hengeren parkeres på stedet eller kan jeg håpe på å kunne få forelegget og så kjøre resten av veien for å parkere hengeren?

 

Noen med innsikt/erfaring her? :)

Skal evt Politi / SVV gå etter boka og regne på totalvekta her vil jeg jo både være over grensen på 3500 kg OG over grensen for hva bilen er godkjent for, selv om faktisk vekt er godt innafor. 

 

(Neida, driver IKKE og vurderer risiko opp mot nytte her.....) 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok vært mer bekymret for de problemene som vil oppstå dersom jeg kommer ut for en ulykke når jeg kjører uten gyldig førerkort.

 

Ser den, absolutt. Men - jeg skal tørre å være såpass klysete her og si at det plastkortet i lomma mi har liten relevans i forhold til om jeg klarer å dra en relativt enkel tilhenger noen mil. Ugyldig førerkort forårsaker ikke ulykker, svak kompetanse gjør derimot det. 

 

Men det er irrelevant i forhold til trådens tema ;)

 

 

EDIT;

Når jeg tenker meg om, så sikter du kanskje til problemene som oppstår i etterkant av selve ulykken, om det viser seg at jeg kjørte uten gyldig førerkort? Det er nok mer relevant ja, og et godt poeng..

Endret av jonlem
  • Liker 3
Lenke til kommentar

EDIT;

Når jeg tenker meg om, så sikter du kanskje til problemene som oppstår i etterkant av selve ulykken, om det viser seg at jeg kjørte uten gyldig førerkort? Det er nok mer relevant ja, og et godt poeng.

Det var det jeg tenkte på, ja. Konsekvensene etter en ulykke med gyldig førerkort kontra en uten er svært forskjellige.

Lenke til kommentar

Tok nylig B96, og her var det ganske greit oppsummert:

 

Har du førerkort klasse BE kontrolleres alt ut i fra faktisk vekt opp mot vognkorten når det er kontroll.

Har du B eller B96 er det "papirvektene" (tillatt totaltvekt) som gjelder, det spiller ingen rolle om henger og bil er tomme / lette.

 

Blir du tatt og stoppet får du ca 10 000 bot, og må sette igjen hengeren.

Forårsaker du en ulykke gjelder ikke ansvarsforsikringen din, og du kan stå overfor regresskrav på bortimot ubegrensede høye beløp. (Vi diskuterte ikke hva som skjer når noen andre forårsaker, men det kan være det kommer inn en vurdering av at både førerkort, og vogntoget i dette tilfellet, er ulovlig).

 

Som instruktøren tørt påpekte, 10 000 klarer alle, men å bli gjeldsslave for livet er litt kjedelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jauda, men nå VET jeg at det jeg skisserer over her er ulovlig.. 

 

Tok nylig B96, og her var det ganske greit oppsummert:

 

Har du førerkort klasse BE kontrolleres alt ut i fra faktisk vekt opp mot vognkorten når det er kontroll.

Har du B eller B96 er det "papirvektene" (tillatt totaltvekt) som gjelder, det spiller ingen rolle om henger og bil er tomme / lette.

 

Blir du tatt og stoppet får du ca 10 000 bot, og må sette igjen hengeren.

Forårsaker du en ulykke gjelder ikke ansvarsforsikringen din, og du kan stå overfor regresskrav på bortimot ubegrensede høye beløp. (Vi diskuterte ikke hva som skjer når noen andre forårsaker, men det kan være det kommer inn en vurdering av at både førerkort, og vogntoget i dette tilfellet, er ulovlig).

 

Som instruktøren tørt påpekte, 10 000 klarer alle, men å bli gjeldsslave for livet er litt kjedelig.

 

Dette er vel kanskje det beste svaret så langt, og kanskje også det jeg trengte. Takk. 

Lenke til kommentar

Sperrefrist på erverv av klasse BE er vel en konsekvens som ikke er nevnt enda.

 

(om hengeren er lastet under 1870kg, så er du ellers IKKE over grensa for hva bilen tåler, uansett egen førerkortklasse. 3500kg-grensa på førerkortet, derimot... Ironisk nok, så er denne hengeren lovlig å dra på klasse B med en bil som har tillatt totalvekt under 1500kg, (slik at 2000+bilens totalvekt = <3500) og tillatt hengervekt på litt mer enn de 800 hengeren veier tom...)

Lenke til kommentar

Ja, enig i at tilhengerreglene er litt i overkant kompliserte. Jeg har altså kunnet kjøre i flere år - fullt lovlig - med ei halvstor, gammel og vinglete campingvogn mange tusen kilometer helt uten ekstra opplæring utover det man får i klasse B. MEN å dra en ny og stødig, tom standardhenger på 800 kg fra A til B har jeg altså ikke lov til ...

 

(Ref "campingvogn-unntaket" - som gjør det lovlig å dra campingvogn så lenge vognas totalvekt ikke er høyere enn bilens egenvekt, og total vogntogvekt ikke overstiger 3500 kg. Her regnet ut fra bilens egenvekt og vognas totalvekt om jeg ikke tar feil.)

 

EDIT

Husk at om du kun har klasse B og skal kjøre med henger er det hengerens totalvekt som gjelder uansett hvor mye eller lite du laster i den. Nytter ikke om den er aldri så tom. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
EDIT

Husk at om du kun har klasse B og skal kjøre med henger er det hengerens totalvekt som gjelder uansett hvor mye eller lite du laster i den. Nytter ikke om den er aldri så tom. 

Tillatt totalvekt gjelder i forhold til 3500kg-grensa, men det er aktuell totalvekt som må stå i forhold til bilens tillatte hengervekt. Sistnevnte krav er likt uansett førerkortklasse. At bilen "bare" trekker 1870 kg og hengeren kan veie 2000 er altså ikke et problem, men det at du kommer over 3500kg er problem nok uansett... ;)

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

EDIT

Husk at om du kun har klasse B og skal kjøre med henger er det hengerens totalvekt som gjelder uansett hvor mye eller lite du laster i den. Nytter ikke om den er aldri så tom. 

Tillatt totalvekt gjelder i forhold til 3500kg-grensa, men det er aktuell totalvekt som må stå i forhold til bilens tillatte hengervekt. Sistnevnte krav er likt uansett førerkortklasse. At bilen "bare" trekker 1870 kg og hengeren kan veie 2000 er altså ikke et problem, men det at du kommer over 3500kg er problem nok uansett... ;)

 

 

Det var ikke det jeg lærte når jeg kjørte opp til BE. Med B forholder man seg til totalvekt på bil og tilhenger, selv om hengeren er tom. Med BE forholder man seg til aktuell vekt på tilhengeren. Det var nå det jeg lærte av kjørelæreren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glem heller ikke at en tom henger har dårligere kjøreegenskaper enn en henger som er lastet.

Hvorfor har den det :)

Ulastet henger hopper og spretter mer på ujevn vei...

 

Tillatt totalvekt gjelder i forhold til 3500kg-grensa, men det er aktuell totalvekt som må stå i forhold til bilens tillatte hengervekt. Sistnevnte krav er likt uansett førerkortklasse. At bilen "bare" trekker 1870 kg og hengeren kan veie 2000 er altså ikke et problem, men det at du kommer over 3500kg er problem nok uansett... ;)

Det var ikke det jeg lærte når jeg kjørte opp til BE. Med B forholder man seg til totalvekt på bil og tilhenger, selv om hengeren er tom. Med BE forholder man seg til aktuell vekt på tilhengeren. Det var nå det jeg lærte av kjørelæreren. :)

Det er vel litt enklere å forklare det sånn, og for ikke så mange år siden var det også slik at den tillatte totalvekta på hengeren måtte være lavere enn egenvekta på trekkbilen; reglene er faktisk myknet opp litt de siste 4-5 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er vel litt enklere å forklare det sånn, og for ikke så mange år siden var det også slik at den tillatte totalvekta på hengeren måtte være lavere enn egenvekta på trekkbilen; reglene er faktisk myknet opp litt de siste 4-5 årene.

 

 

 

 

Det er slik det står på vegvesenets egne nettsider nå. Dette er sakset fra vegvesen.no:

 

Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.  Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Lenke til kommentar

Like greit å bare ta BE med en gang om man noengang skal ut å kjøre med henger...

 

Dette tenkte jeg også, og jeg vurderte å ta B96/BE en periode. Men så fikk jeg høre at det kom nye regler i 2013 som skjerpet inn dette en del. Hvis du tar BE etter 2013 kan du uansett ikke kjøre med tillatt totalvekt mer enn 3500 kg (bil+henger).

Et totalvekten over dette må du ha klasse C1E.

 

Derfor skjønner jeg ikke hvilken nytte BE vil gi meg utover B, og slo det derfor i fra meg.

Eller er det noe jeg har oversett eller misforstått?

Lenke til kommentar

Dette tenkte jeg også, og jeg vurderte å ta B96/BE en periode. Men så fikk jeg høre at det kom nye regler i 2013 som skjerpet inn dette en del. Hvis du tar BE etter 2013 kan du uansett ikke kjøre med tillatt totalvekt mer enn 3500 kg (bil+henger).

Et totalvekten over dette må du ha klasse C1E.

 

Derfor skjønner jeg ikke hvilken nytte BE vil gi meg utover B, og slo det derfor i fra meg.

Eller er det noe jeg har oversett eller misforstått?

Ja, du har misforstått noe. Tok du BE før 2013, så kunne du kjøre med inntil 3500kg bil og teoretisk sett ubegrenset hengervekt -så lenge du holdt deg innenfor bilens begrensninger. Etter 2013 ble det begrenset til max 3500kg bil + 3500kg henger,  mens tilsvarende grense for B er 3500kg for bil og henger tilsammen.

 

I praksis er det liten forskjell; påløpsbremser er uansett ikke godkjent for mer enn 3500kg, så om man skulle utnyttet den muligheten som er der for BE fra før 2013, så måtte man hatt en bil under 3500kg som er utstyrt med luftbremseopplegg for henger, og tilsvarende bremseopplegg på hengeren. Har ikke sett mange slike sett...

 

Inge rognmo:

Du sa: Ulastet henger hopper og spretter mer på ujevn vei...

Hvor er du som har ujevn vei :)

Hva med tomme lastebiler.

Er lastet hengere og lastebiler som er farlige i trafikken, ikke tomme.

Jeg skrev da ingenting om hva som var farlig, gjorde jeg vel? (forøvrig så er jeg ikke enig i påstanden din om at lastede biler/hengere er særlig farlige i trafikken de heller, så lenge dekk, bremser og lastsikring er i orden...) Jeg har ligget bak mange nok biler med tomme varehengere til å se at de hopper og spretter omtrent så alle hjulene (to eller fire..) er i lufta samtidig ved omtrent den minste lille hump...

 

Hvor er det du holder til, som har slette veier???

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...