Gå til innhold

Standarder for gjenge typer i Norge?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Halo folkens :)

 

I et D.I.Y prosjekt skal jeg benytte et T-rør. I dette T-rør sin "utgang" skal det plasseres en trykk føler/transponder. Innvending Ø= 1/2" i diam. Spørsmålet er hvilken type betegnelse er det mest vanligste som benyttes her i Norge, for gjenge typer i et slikt halv tommes T-rør?

 

Kjekt å vite før transponderen/trykk føleren bestilles. Ønsker svar fra dere med mer sikker informasjon, enn sannsynligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret Mr. A.

 

Her til lands er NPT ikke i en særlig stor grad benyttet.  Metrisk betyr ikke nødvendigvis gjenge type, men er en målenhet, slik som meter er. Ofte ser en for eks. bokstaven" M8" m.fl. stemplet på muttere. Dette angir den innvendige diameter, her i dette eks. 8 mm.

 

Men tilbake til mitt spørsmål, med Google på  NPT som din kilde, fikk jeg svaret her i diskusjon.no:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=145506

 

Ut fra dette innlegget ser det for meg ut som jeg skal jakte videre på benevnelsen "BSP & BSPT". 

Lenke til kommentar

Her i landet er det mest vanlig med rørgjenger ja.

Disse kan ha flere betegnelser.

BSP

BSPP

G

R

Du må være obs på at betegnelsen på rørgjenger stemmer ikke med den målte diameteren.

1/2" BSP måler ca.21mm på største diameter.

 

 

Her er sikkert mange fallgruver, ja. For meg er dette felt, "ut i det blå", så tips er særlig velkomne. Dette DIY prosjektet er at et T-rør med 1/2 tommes diamanter, skal få installert en trykk føler, noen sier transmitter, transductor. Så da må jeg vel kjøpe en slik trykk føler som har BSP gjenger og er 1/2" utv.  diameter?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var innom okonomideler. Med NPT gjenger var det lite de kunne hjelpe med. Men, så tok jeg en nærmere inspeksjon på denne trykk føleren. På denne står dert (faktisk) M18*1.5. Hva er betydningen av en "M" påstemplet her? Ble usikker igjen mtp at føleren er nokså romslig ned i et 1/2" BSP gjenget T-rør i sin åpning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...