Gå til innhold

Nå innfører storbyene egne utslippstester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et glimrende og helt nødvendig initiativ.

På tide at produsentene ansvarliggjøres for faktisk forbruk og utslipp, både drivstofforbruk/CO2-utslipp (som går hånd i hånd) og lokale helseskadelige utslipp (NOx og partikler). Er helt cowboy slik testprosedyrene, avgiftssystemet og markedet fungerer nå.

 

Dette vil også med stor sannsynlighet forsere elektrifiseringen av bilparken, da produsentene trolig vil vurdere det som for dyrt og vanskelig å klare stadig strengere krav dersom man blir målt på faktiske utslipp. I dag lever jo produsentene godt på illusjonen om oppgitt forbruk/utslipp.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke at myndighetene bruker tester de vet er verdiløse. Hva er poenget?

Poenget er kanskje at bilindustrien og tilliggende pressgrupper har lobbyert og presset mynidghetene til å bruke slike tester.

Pål Jensen

 

Da passer det å dra frem denne artikkelen:

http://elbil.no/elbil-er-atte-ganger-bedre-enn-dieselbil/

 

"Forskerne plasserer mye av skylden for dieselproblemet på bilindustriens påvirkning på Europakommisjonen. Dette skapte en dieselboom fra slutten av 1990-tallet, ved at «dieselprisene har blitt holdt systematisk lave sammenlignet med bensinprisene»."

Lenke til kommentar

Ja, hva gjør man med den gamle "Rolls Royce" bilen med en snadder 6,7 liter da ? Det samme gjelder vel de som har en Porsche Cayenne med V8 diesel ? Det blir vel en masse billigsalg fra diverse eiere i disse byene fremover. Greit nok kanskje, men en overgangs periode burde man vel hatt. Kanskje kunne man varslet en slik innstramning litt tidligere. når dette er sagt, jeg forstår at man faktisk strammer inn. Mye er prøvd, og utslippene er fortsatt for høye i mange byer. Nå bør vel de som sysler med dette spørre seg om en har kontroll med alle "utslipps kildene". Det er jo ikke bare bilen som er synderen her. andre kjøretøy, ved/koks brenning, industri, vei støv (gummi, stein osv) skips trafikk, fly trafikk osv osv. Et sted må en jo begynne, så hvorfor ikke.

Jeg tror at Europa som en verdens del, vil tjene på det i det lange løp. Å være energi effektiv, vil være en konkurranse fordel i industrien fremover. Industrien i Europa ligger vel lengst fremme i så måte om en sammenligner med andre verdens deler.

Jeg tipper, at om +25 år, så vil man se store forskjeller.

Jeg håper nå likevel, at de finner en løsning for veteran biler.

Lenke til kommentar

Kjører på LPG eller propan. Da er problemet langt på vei løst.

 

Vi har allerede over 130 fyllestasjoner her til lands. Så klarte Venstre og MDG å presse igjennom veibruksavgift.

 

Stikk i strid med EU alternative drivstoff direktiv hvor LPG blir anerkjent som alternativt drivstoff. Slått fast at det skal være fyllestasjoner i hele Europa og ikke minst at den enkelte bileiers investeringer skal tas hensyn til.

 

Les mer her.

http://www.flogas.no/nyheter/regjeringen-utsetter-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg

 

Jeg var selv tilstede på Flogas sitt arrangement. Flogas leverer mye av den gassen som LPG Norge selger.

 

I artikkelen ligger det også to åpne brev til finansministeren fra den europeiske LPG organisasjonen og fra verdensorganisasjonen for LPG drift.

 

Flere andre fornybare gassdrivstoff er på vei. Derav nullsum karbon.

 

Selv om bilen min er 20 år gammel slipper den ut 96% mindre nox enn en dieselbil og har ikke målbart partikkutslipp. Den går på propan og da blir det ren forbrenning. Biodiesel er bare tull.

 

Ser ikke for så mye personbiler på gass, men langtransporten med lastebil bør være høyaktuelt. Følger selvfølgelig spent med på elbilfronten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...