Gå til innhold

Oppgradering av i utgangspunktet ok PC


Anbefalte innlegg

Hei. tenker at tida er inne for en oppgradering da min PC begynner å bli noen år gammel. Følgende har jeg idag:

 

CPU: AMD FX-9370, 4,4 GHZ

 

Kjøler til CPU: Corsair H60

 

GPU: 2x MSI R9 290x Gaming (et kort holder fin temp, men når jeg kobler på crossfire blir kortet jeg kobler på veldig varmt. Det er uavhengig hvilket av kortene jeg kobler på. Altså sekundærkortet blir varmt. Disse kortene er kjent for det, men syns det er rart allikevel, når kun et kort klarer seg fint. Har god kjøling i kabinettet med 6 vifter). Strømtjuver er disse kortene også, men det går greit mtp PSU.

 

PSU: EVGA Gold 1000W

 

Minne: "Eldgammelt" Corsair Vengeance DDR3 1600MHz

 

SSD: Kingston 240 GB og Crucial MX 100 512 GB

 

Hovedkort: Asus ROG Crosshair V Formula-Z, S-AM3+

 

Herfra har jeg noen valg. Noen åpenbare sådan. Jeg tenker at jeg må oppgradere minne, og dette er allerede kjøpt inn ved en feil. Det er den utløsende faktoren til at jeg nå like greit oppgraderer hele saken. Dette medfører nytt hovedkort, da det jeg har nå ikke støtter DDR4 og som i tillegg vil lage krøll med AM4 teknologi. Og her kommer da valget, AMD eller Intel. Jeg har hatt AMD helt siden jeg bygde min første PC, som snart er 15 år siden. Ryzen er på vei frem, men fortsatt er Intel ledende, i alle fall på gaming biten. Så her er jeg i tvil. Har veldig lyst til å gå for Intel denne gangen.

 

290x kortet har hittil vært glimrende. Det andre kortet fikk jeg for en billig penge, men CF har ikke blitt noe suksess delvis min manglende motivasjon til å løse varmeproblemet på det ene kortet. Her vurderer jeg heller ett nytt kort, eller evt beholde de jeg har og sette på kjøling.

 

PSU og SSD'er er det ikke noe behov for å bytte ut.

 

Jeg bruker for det meste PC'en til tyngre spill på 3 monitorer. Eksempelvis Arma 3, Battlefield 1, Star Citizen når dette en gang i fremtiden (?) blir helt klart, div flysimulatorer etc.

 

Og nettopp at jeg spiller på 3 monitorer gjør meg i tvil på hvilke komponenter som vil fungere best til et slikt oppsett.

 

Så da står jeg igjen med ny CPU, hovedkort og GPU (?). DDR4 minne har jeg som sagt liggende. Dette er for all del en ok PC fortsatt, men når jeg først kan ta meg råd til oppgradering gjør jeg det nå, med mindre noen har gode argumenter imot.

 

Prisklasse har jeg sett for meg rundt 10 000.

Endret av Downhill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H60 er søppel og er ikke overklokkingsvennlig, omtrent alt er bedre enn den. Jeg ville lagt inn et par lapper til og gått for 1080Ti. Ryzen er et godt valg siden fler og fler spill drar nytte av fler kjerner, men den diskusjonen er en evigvarende krangel mellom to vegger :p

Lenke til kommentar

Det er et stort pluss. Antar at i5-7600 ikke blir varm som lava sammenliknet med min fx-9370 heller?

 

Jeg har en Noctua U12S på en i5 6600K overklokka til 4500 MHz, og det funker fin fint. Du kan forvente det samme med 7600K (gitt at ditt kabinett har litt lufting).

 

Som 4 3 under skriver, så er jo AMD Ryzen et godt alternativ også. 

Lenke til kommentar

H60 er søppel og er ikke overklokkingsvennlig, omtrent alt er bedre enn den. Jeg ville lagt inn et par lapper til og gått for 1080Ti. Ryzen er et godt valg siden fler og fler spill drar nytte av fler kjerner, men den diskusjonen er en evigvarende krangel mellom to vegger :p

 

Mulig det blir 1080Ti, men da må nok april lønninga komme først  :roll:  

 

Jeg selv har sverget til AMD inntil nå. Jeg ser argumentet med Ryzen. Ryzen har fått både gode tilbakemeldinger, samt som du sier, at spill etterhvert vil støtte flere kjerner. Jeg har vært borte fra markedet en god stund, så vet ikke mer enn dette.

 

 

Det er et stort pluss. Antar at i5-7600 ikke blir varm som lava sammenliknet med min fx-9370 heller?

 

Jeg har en Noctua U12S på en i5 6600K overklokka til 4500 MHz, og det funker fin fint. Du kan forvente det samme med 7600K (gitt at ditt kabinett har litt lufting).

 

Som 4 3 under skriver, så er jo AMD Ryzen et godt alternativ også. 

 

 

Kabinettet har 7 vifter (ikke 6 som jeg skrev i førsteposten), så luftingen er bra. Da må jeg egentlig kun komme til enighet med meg selv når det kommer til AMD/Intel, mtp. antall kjerner etc.

Lenke til kommentar

Jeg synes i5 er litt puslete når du skal koble det med et veldig sterkt skjermkort. Skal du først bruke 10 000+ på oppgradering ville jeg gått for 7700k eller Ryzen 1700. Battlefield 1, som du sier du spiller, spiser kjerner/tråder til frokost.

 

Med Ryzen 1700 får du en god kjøler med på kjøpet. Prisen blir altså veldig lik som 7600k+kjøler.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

GPU: 2x MSI R9 290x Gaming (et kort holder fin temp, men når jeg kobler på crossfire blir kortet jeg kobler på veldig varmt. Det er uavhengig hvilket av kortene jeg kobler på. Altså sekundærkortet blir varmt. Disse kortene er kjent for det, men syns det er rart allikevel, når kun et kort klarer seg fint. Har god kjøling i kabinettet med 6 vifter). Strømtjuver er disse kortene også, men det går greit mtp PSU.

Dette er jo i utgangspunktet noen av de mest strømslukende grafikkortene ever. Dessuten tar jo grafikkort flest kald luft inn nedenfra, så når du har to kort vil det nederste kortet ofte få redusert tilgang på kald luft. Derfor gir dette mening dersom det er det øverste kortet som blir varmt. Om det faktisk er (det jeg ser på som) sekundærkortet (det nesterste) som blir ekstra varmt høres det ut som ugler i mosen spør du meg.

 

290x kortet har hittil vært glimrende. Det andre kortet fikk jeg for en billig penge, men CF har ikke blitt noe suksess delvis min manglende motivasjon til å løse varmeproblemet på det ene kortet. Her vurderer jeg heller ett nytt kort, eller evt beholde de jeg har og sette på kjøling.

Forutsatt at 290x i CF faktisk funker er jo ikke det noen dårlig løsning med mindre strømtrekket er problematisk. Jeg antar nytt kort vil koste mer enn det smaker for ditt vedkommende, men igjen avhenger jo det litt av at CF faktisk funker. Ikke ofte jeg foreslår vannkjøling, men du kunne vurdert en custom loop slik at kortene ikke primært kjøles med luften som er i umiddelbar nærhet til kortet.

 

Dessuten bruker du jo Eyefinity. Jeg vet ikke hvor god Nvidia sin surroundløsning er i sammenligning. Eyefinity (eller nærmere bestemt Eyefinity-støtten i visse spill) er jo ikke akkurat optimal den heller.

 

Jeg ville lagt inn et par lapper til og gått for 1080Ti.

1080 Ti byr angivelig på ca 30% høyere ytelse til ca 46% høyere pris sammenlignet med 1080 Ti. Jeg motsier det ikke nødvendigvis, men det er verdt å påpeke det. Kan forsåvidt også være verdt å nevne at non-FE-versjoner av 1080 Ti kommer etterhvert, til en lavere pris slik at dette regnestykket ikke blir det samme.

Lenke til kommentar

Ja, 290x drar strøm som fysan. PSU'n min er solid så det er i utgangspunktet ikke noe problem.

 

Og selvfølgelig drar de luft nedenfra. Ingeniøren i meg (jeg er forøvrig ikke ingeniør) burde selvfølgelig tenkt på det. Sekundærkortet (som du korrekt påpeker) er det nederste kortet. Dette lå for nære kabinettbunnen. Det er litt trangt om plassen da strømforsyningen er plassert nederst i et eget "rom". Altså ikke åpen løsning. Kortet fikk regelrett ikke puste. Det jeg gjorde var å skjære vekk to plasseringspunkter til SSD, som jeg ikke har bruk for. Dermed trekker det nederste kortet luft herfra. Det er fortsatt noe varmt, men jeg slipper foreløpig shut downs etc. Kortet throttler heller ikke.

 

I Star Citizen derimot fungerer det ikke. Men dette har med AMD og driverprofil til spillet å gjøre. Så det løser seg forhåpentligvis etterhvert.

Lenke til kommentar

I Star Citizen derimot fungerer det ikke. Men dette har med AMD og driverprofil til spillet å gjøre. Så det løser seg forhåpentligvis etterhvert.

Jeg antar du nå snakker om Crossfire og ikke Eyefinity?

 

Det gjør vel egentlig ikke så mye enn så lenge, dersom du har mulighet til å skru av CF for akkurat dette spillet (ikke vet jeg). I Star Citizen vil du stort sett ligge rundt 15-20 FPS uansett maskinvare nowadays, frem til spillet blir optimisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...