Gå til innhold

Tabbe av SSB å lage innvandringsstatistikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva poenget med hele denne farsen var/er, får vi vel en indikasjon på når nestemann/-kvinne overtar. Blir det da omstilling allikevel, blir den anderledes, blir det innvandringsregnskap og ditto krimstatistikker. Jeg er som kjent tilhenger av informasjon, også når den er plagsom. Så jeg håper jo at det kommende SSB lager gode rapporter og solide tall, omstilling eller ikke.

 

Personlig har jeg stor sympati for folk som putter litt krydder i den byråkratiske og politiske salaten av og til. Men jeg hadde selvsagt hatt enda større sympati om det ikke var en som krevde 3 millioner i etterlønn og på forhånd hadde forsikret seg om at hun fikk den gamle professorjobben tilbake uansett.

 

Lurer på om jeg skulle prøvet det med en av mine gamle kunder, når de vill avslutte prosjektene: "Ja, jeg skal selvsagt slutte, om dere betaler meg for to år til og dere ber om unnskyldning!" (Jeg hadde selvsagt gjort det om det var en promilles sjans i havet for at jeg ville lykkes med å få halvparten...) Et par ganger tok det slutt fordi kunden ikke var enige i mine disposisjoner på prosjektet. Det var deres rett.

 

Så kan man diskutere om det er departementets rett overfor et "uavhengig byrå" som SSB. Hvor uavhengig noe kan eller skal være som betales med våre skattepenger kan diskuteres. (70% over statsbudsjettet direkte, mesteparten av resten fra departementer og direktorater og andre offentlige oppdragsgivere.) Skal vi gi noen 700 millioner og si "bruk dem som dere selv vil"?

 

Jeg foretrekker at alle som skal bruke skattepenger må stå til ansvar for bruken og være åpen for offentlig debatt om det. (Aller helst at det ikke var skattepengene som ble brukt, og ikke bare staten som var kunde, men det er en annen debatt.) SSBs formål må være å levere statistikk og prognoser som noen faktisk etterspør, det er kanskje mer attraktivt om man blir stykkfinansiert enn om man får betalt uansett...

 

Et system der FrP kunne bestille sitt innvandringsregnskap, om de var villig til å betale for det. (Men ikke betale for et predefinert resultat, fordi SSB ville være avhengig av omdømme og troverdighet for å få solgt sine tjenester.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Siv Jensen er uskyldig til det motsatte er bevist, Meyer er det ikke.. Notert..

 

Jeg har ikke sagt at Meyer er skyldig, nå finner du på ting. 

 

Jeg svarte ditt utsagn at Siv Jensen har brutt norsk lov, noe du ikke har bevis på.

 

 

Nå misstenker jeg deg selv for å missforstå med vilje. Meyer har blitt beskyldt for å "begrave" innvandrings rapporten. Det skal hun altså være skyldig i uten noen form for bevis.

 

Siv Jensen har ikke hatt noen negative innsigelser på omstillings prosessen i SSB før nå? Og det er altså ikke misstenkelig i det hele tatt? Og når Meyer forteller at hun ble instruert via bak kanaler, så er selvsagt fremdeles Siv Jensen gullende ren? For Meyer er ikke til å stole på?

 

Det er dette som er så infantilt med FrP velgere. Kommer det til innvandring, så ser de konspirasjoner over alt. Akkurat som om ingen andre er interessert i å drive Norge på best mulig måte.

 

Selv er jeg mot innvandring, under dagens forhold ihvertfall. Det er sikkert fullstendig utenkelig for mange i denne tråden å tro at jeg kan være. Jeg tror jo på hun som har sagt at hun personlig ikke synes at dette "innvandrings regnskapet" er god bruk av SSBs resurser.

 

Det er bare det at jeg skjønner henne godt jeg. Det vanlige er å måle, sette inn tiltak, og så måle igjen. Deretter evaluerer man, og eventuelt setter inn nye tiltak. Slik endrer man ting, og forhåpentligvis til det bedre. Men dette nye "regnskapet", det er bare måling, og så mer måling...

Lenke til kommentar

Jeg synes SSB bør publisere all statistikk som ikke av ulike grunner må være hemmelig. Hvorfor ikke føre statistikk på hvor mye funksjonshemmede koster samfunnet f.eks? Betyr det at vi kommer til å bruke dataen til å bli Hitler?

 

Jeg er for innvandring og å ta inn flyktninger, men jeg synes jo at det bør være tall på hvor mye det koster også. Jeg er ikke helt enig i at statistikken kan så enkelt avgjøre hva det koster, da fordelene med multikulturalisme som jeg mener eksisterer er vanskelige å beregne. Men som har blitt nevnt tidligere så vil jo folk tolke statistikken ulikt, og det vil ikke være en riktig måte. Hvorfor skal statistikk presenteres med tolkning? Statistikk bør bare være de tallene det er.

 

 

Folk vil bruke statistikk til deres formål, selv om statistikken ikke sier det de mener. Og lure folk med det. Men helt ærlig, folk vil alltid gjøre slikt, og noen vil alltid komme med tall. Med SSB så har vi hvertfall en skikkelig kilde som vi vet gjør en ganske grei jobb med sjekking av tall og slikt. Så ja noen kan misbruke de tallene, men andre kan igjen bruke samme tallene og si at nei det er ikke det det betyr. Og hvis det er slik at folk er så dumme at vi som samfunn heller beveger oss mot dem som misbruker tallene med vilje enn de som kommer med riktige tolkninger, så tror jeg vi har større problemer enn SSB. Og jeg tror ikke akkurat de problemene løses med å skjule SSB statistikk. 

 

Faktisk ved å da prøve å fjerne SSB sin statistikk om f.eks innvandring så vil det bare styrke folk som misbruker statistikken. Så det tror jeg er helt feil vei å gå. Det viser og en fullstendig mangel på tillit at du ikke kan vise befolkningen grunnleggende statistikk om samfunnet engang. Og kommer folk til å tro at innvandrere ikke er mer kriminelle om  vi tar vekk kvantifiseringen av hvor mye mer?

 

 

Og angående oppsigelsen så ser jeg ikke helt hvordan vi kan vite hvem som har gjort noe galt her. Sannsynligvis begge parter. Men de har jo motstridende historier om hva som skjedde. Nå har jo Meyer fått si det hun vil, og opposisjonen vil spørre ut Siv, så da får vi nok klarere svar på hva som skjedde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trodde du var ferdig med debatten, men du kommer tilbake hver gang. 
 

Nå misstenker jeg deg selv for å missforstå med vilje. Meyer har blitt beskyldt for å "begrave" innvandrings rapporten. Det skal hun altså være skyldig i uten noen form for bevis.

 

Å bli anklaget for å begrave innvandringsrapporten er ikke det samme som å være skyldig. Det er heller ikke det eneste hun er anklaget for. 

 

Seriøse anklagelser kan føre til at du får sparken eller blir omplassert. Om du ikke er villig til å saksøke bedriften så trenger de ikke å bevise noe som helst. 

 

Og når Meyer forteller at hun ble instruert via bak kanaler, så er selvsagt fremdeles Siv Jensen gullende ren? For Meyer er ikke til å stole på?

 

 

Nei, Siv Jensen er ren fordi vi lever i en rettstat hvor du er uskyldig til det motsatte er bevist.

 

Neste gang foreslår jeg at du sier "jeg tror på Meyer sin side av saken" og ikke "Siv Jensen ut å bryte norsk lov". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne stiller heller ikke Meyer i et godt lys:

http://riksen.blogg.no/1511137044_elitens_kamp.html

 

Ja, vi vet ikke hvem som snakker sant, men av de involverte er det generelt stort sett bare Meyer selv som støtter sin versjon. De aller fleste har stort sett et annet syn på saken enn henne... Så langt synes jeg summen ikke akkurat støtter Meyer sin versjon.

 

Synes ikke Jensen går helt klar heller, men ikke mer enn de fleste andre politikere holder på med.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...