Gå til innhold

Kjøp av subwoofer til film og musikk (5000 kr ca)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, den nederste er "pre-out" :)

 

Nå vet jeg ikke konkret på denne subben, men OFTE er LFE en inngang som går utenom det innebygde delefiltret, altså er signalet kun filtrert fra receivern. Jeg foretrekker å bruke filtrene i begge ender, så jeg ville kjørt signal fra subwoofer UTGANG fra receiver, via Y-splitt og inn på begge RCA-inngangene på subben.

Ja, las i sub-manualen at man går utenom sub når man kun bruker venstre LFE. Er ikke det like greit så slipper jeg stille det til 80 Hz begge plasser? Har stilt "Front" til 80 Hz på receiveren, antar det er crossoveren? De sto som "Full" fra før, det betyr vel hele lydområdet.

 

"LPF of LFE" har jeg satt til 110 Hz (120 er maks), og dette er visst hvor høyt sub-en skal gå når lyden inneholder en X.1-format.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvis du kan bruke delefilteret innebygd i forsterkeren ville jeg ha gjort det. Da får du lik avrulling både nedover til bassen og oppover til resten av høyttalerne. Blir ikke noe godt resultat med å bruke delefilter i både forsterker og sub.

Hensikten er jo at resten av høyttalerne skal ta over der suben slutter.
Bruk delefrekvens på 70-80Hz og hør deg frem med fasen på suben. Nivået på suben stiller du inn slik du vil ha det.

Delefrekvensen på suben stiller du til høyeste frekvens isåfall.

Endret av Trainman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Blir ikke noe godt resultat med å bruke delefilter i både forsterker og sub.

 

Denne påstanden tror jeg du bør dokumentere. Hva tror du kuttraten er på disse filtrene? en plass mellom 12 og 24dB pr oktav ikkesant? Det er en grunn til at noe heftigere utstyr er oppe i over 50dB pr oktav. 

 

Ved bruk av begge filtrene er du ikke nødt til å ha begge på samme frekvens. Du kan bruke ene filteret til å definere kuttpunktet (gjerne i receivern) mens filteret i subben settes til en litt høyere frekvens. Da er det filteret i receiveren som bestemmer kuttområdet, mens filteret i subben ligger unna det området, men forsterker virkningen av filtreringen videre oppover i frekvens. Dette gir justering av kuttfrekvens ene og alene via receivern, mens lyden av stemmer osv oppe i frekvens kuttes enda bedre bort pga dobbel filtrering. Selv ville jeg satt begge filtrene til samme frekvens for brattest mulig kutt. Vil du gjøre overlappen til høyttalerne korrekt kan du selvfølgelig regne deg frem til optimalt gap mellom HP og LP, men med tanke på roomgain og ellers personlige preferanser så tror jeg at jeg ville justert dette etter øret som hører på. Slik jeg tolker subforsterkern trenger du ikke aktivere noe, jeg ville splittet signalkabelen og brukt begge inngangene på subben, jeg mener dette aktiverer det innebygde delefilteret der. Sistnevnte verifiserer du bare ved å skru på delefrekvensen og høre på forskjellen i lyden fra subben. Vil du høre hvor godt filtreringen fungerer laster du ned en signalgenerator på mobilen, kjører testtoner over og under satt delefrekvens, så hører du i praksis hvor bratt lyden ruller av over delefrekvens.

 

Edit: Når du kjører signalgenerator er det lett å høre at dobbel filtrering gir mer presis deling mellom sub og topper.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mente å lese at en grunn til å bruke LFE in og styre unna line in med delefilter er at LFE signalet på film går opp til 120hz og at det fulle signalet går ut på sub outputen samma hva du har satt til deling til ellers i receivern om du har enablet LFE/Sub. Har du da brukt line in med filter på 60hz i subwoofern så blir det over mer eller mindre borte avhengig av dempinga i filtret på sub'en da LFE over delefrekvens i receivern ikke mikses uttil fronthøytalere. Mer avanserte receivere har kanskje bedre bass-management, men dette gjaldt ihertfall for Audyssey på Yamahaen min om jeg husker rett. Mente det sjeldent ble bedre av å sende lyden gjennom flere filter, men ser poenget ditt med å sette høyere filter på sub enn receivern for musikk.

 

Edit: 
https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347523-Bass-Management-and-LFE-NOT-the-same-thing-
https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347563-Subwoofer-setup-and-MultEQ

  1. If the subwoofer provides a direct input (sometimes called LFE input) then it should always be used.  That input bypasses the filters in the subwoofer and allows the bass management system in the AV Receiver to operate properly
  2. If there is no direct input, then the lowpass filter knob on the subwoofer should be permanently set to the highest frequency it allows.  That way it will not interfere with the MultEQ measurements and bass management
Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Det er helt klart skummelt med delefilter på sub om man bruker den til både LFE og for crossover på frontkanalene for musikk.

Hva mener du her? Tenker du på passiv filtrering av frontkanalene? Det er ikke det det er snakk om, kun å aktivere LPF både ut fra rec og inn på sub amp.

Lenke til kommentar

Siden det er litt uvisst om det blir en hørbar forskjell så beholder jeg nok den enkle kabelen en stund til, og velger crossover på 80 Hz og "LPF of LFE" satt til maks (120 Hz) :)

 

Har fått testet litt rundt i rommet nå og funnet plasseringen som gir jevnest lyd - WOW det er kraft i denne sub-en! Har enda ikke turt å skru på maks, for allerede på middels volum så rister dørene, og ved 39 Hz kontinuerlig tone så begynner taklampene å lage lyd, selv på lavt volum. Får vente til lørdags kveld så jeg har en unnskyldning til å riste hele bygget.

 

Våknet også med tinnitus i går, så var halvveis døv hele dagen. Mistenker XTZ-en er skyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Liten oppdatering: Sub-en er et monster til film! ... som jeg primært skal bruke den til. :)

 

Fungerer også bra til musikk, men på enkelte sanger merker jeg at bassen har et lite etterslep. Fasen står på 0 (går opp til 180 grader). Har satt sub-en til maks avstand i receiveren (9 m) som jeg så enkelte tipset om for å fremskynde bassen litt, men merket ikke stor forskjell.

 

Kinorommet er på loftet med skråtak, så suben står bak i et hjørne med skråtak på begge sider (ca 40 cm loddrett vegg oppover før skråtaket begynner). Portene og elementet er rettet utover mot midten av rommet.

 

Høyttalerne (B&W CM1 S2 + B&W CM Centre S2 + B&W 686) er kuttet på 100 Hz. Receiver er Onkyo TX-NR636.

 

Noen tips til hvordan jeg kan tune den til å passe bra til musikk også? :hmm:

Endret av 2bb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet både med music filter og movie filter på receiveren, ingen forskjell dessverre.

 

Tenker å sette høyttalerne til 0 meter og suben til max (9 m) slik at den relative forsinkelsen er så liten som mulig. 9 meter tilsvarer ca 30 ms (1s / 340 m/s = ca 3 ms per meter, 3 ms * 9 m = 27 ms), men det virker ikke som det er nok. Kanskje er forsinkelsen totalt så mye som 100 ms, har ikke instrument til å teste nøyaktig.

 

Andre forslag? :hmm: Slik jeg har forstått fase-knappen på subwooferen så fører den bare til ekstra forsinkelse?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det du hører kommer fra musikken. Virker det som subben slår inn for seint, at den er en halv takt på etterskudd? Da tror jeg du har et hull i lyden, ikke at subben faktisk er for sein. Se for deg et taktslag i musikken din, det starter gjerne med ei skarptromme eller den skarpe lyden i et bass-slag, deretter kommer det dype drønnet. Om du har for lite rundt 120-180Hz mangler den skarpe harde delen av bassen, så det bass-slaget du hører er sub-drønn, som skulle ha vært startet av noe du ikke hører - Altså hører du bare slutten av drønnet, og det kommer fra subben, dermed tror du at subben er forsinket. Prøv å slippe frontene dine lengre nedover i frekvens slik at de kan ta seg av de skarpe takt-slagene, det kan rette på ting. Kan hypotesen min stemme overens med ørene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

9 meter for sub prosesseringsmessig høres mye ut. Ved måling medfører sub'ens prosessering hos meg til at den målt står ca 1.5 meter lengre unna enn den egentlig gjør. Kjører Marantz 8802A prosessor; og Classe CA5300 effektforsterker (5 kanals) + Bryston 4B ST2 (stereo) med B&W 803D2 på front; B&W HTM2 D2 på senter, B&W 804D2 på surround og B&W SCMS for surround back samt 2 * B&W DB1. Bruker romkorrigering både i Marantz 8802A og i DB1 sub'ene (kjørte på SUB først; så Marantz 8802A etterpå).

 

Fase er ikke forsinkelse; her kan man justere om elementet pusher ut eller inn i motsetning til resten av høyttalerne (eller kilden om du vil). Så 180 grader medfører at den går motsatt av hva den opprinnelig var tiltenkt. Viktig at dette matcher (og det kan være svært problematisk å få rett). Skal du se effekten av fase forskyvning; kobl om + og - på en av front-høyttalerne og sett på musikk (hør hva som skjer med lydbilde).

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...