Gå til innhold

Kjøp av subwoofer til film og musikk (5000 kr ca)


Anbefalte innlegg

Hakket med puncy er en realistisk egenskap når du nå har mer forsterkerkraft tilgjengelig, kanskje du skulle vurdere å gjøre som meg - doble antallet fronthøyttalere, da får du virkelig utnyttet bi-amping. Har glemt... Har du forsøkt mye forskjellige plasseringer av subben? Jeg hadde en del trøbbel med plasseringen av sub når jeg flyttet sist. Jeg endte opp med en plassering som ga lite roomgain, men mer jevn fordeling av bassen. Ulempen hos meg er at bassen høres nesten bedre i etasjen over enn i kjellerstua subben står i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, midten og toppen er krystallklar. Meget bra.

 

Har ikke plass til enda et frontsett (har du faktisk 4 fronter?) så får klare meg med de jeg har :)

 

Nja, har prøvd de 3 forskjellige hjørnene jeg har tilgjengelig (døren er ved det fjerde), men kun en plass i hvert hjørne (det tok sin tid bare å teste de 3 punktene). Lurer på om jeg burde sette sub-en på ene kortsiden istedenfor i et hjørne. Skråtaket skaper vel nok «room gain» i seg selv, slik at det blir litt voldsomt i hjørnet kanskje?

Lenke til kommentar

Fordelen med rommet ditt er at det ikke er boks-formet, noe som er bra i forhold til stående bølger. Skråtak gjør at du får utjevnet en del lydmessig på bassen. 100 Hz som du oppfatter problemer med har en bølgelengde på 3.44 meter. Jeg ville flyttet suben til et sted hvor du får utnullingen av denne frekvensen rettet opp. Dette vil gjøre at du får problemer en annen plass. Det som er trikset er å få denne så lav i frekvens som mulig fordi utnullingen klarer du ikke enkelt å løse med bare en sub så alternativet er å minimere den negative effekten. Du kan enkelt justere områder som gir for mye effekt med å justere det ned i software. Det er utnulling som er problemet.

Lenke til kommentar

Ja, midten og toppen er krystallklar. Meget bra.

 

Har ikke plass til enda et frontsett (har du faktisk 4 fronter?) så får klare meg med de jeg har :)

 

Nja, har prøvd de 3 forskjellige hjørnene jeg har tilgjengelig (døren er ved det fjerde), men kun en plass i hvert hjørne (det tok sin tid bare å teste de 3 punktene). Lurer på om jeg burde sette sub-en på ene kortsiden istedenfor i et hjørne. Skråtaket skaper vel nok «room gain» i seg selv, slik at det blir litt voldsomt i hjørnet kanskje?

Dette kjenner jeg igjen fra da jeg flyttet anlegget mitt fra stua i leiligheten jeg hadde til kjellerstua i rekkehus. Jeg slet skikkelig med plassering av sub. Jeg hadde et håp om å plassere subben under kjellertrappa, altså ute av selve rommet med det fungerte absolutt ikke. Det ble lyd og masse kontrollerbar roomgain alle andre steder enn lytteposisjonen. I lytteposisjonen ble det helt stille, det var mer bass på soverommet TO ETASJER OPP... Jeg gjore the subwoofer crawl osv og gikk mer tur med den subben enn naboen gikk med bikkja, til slutt endte jeg opp med en plassering som fremdeles gir mye bass i andre rom enn kjellerstua, men det er den plassen som gir jevnest lyd i rommet. Plasseringen ble på langvegg til høyre for høyre front, på høyre fjerdedel av langveggen. Det gir lav virkningsgrad, som fordrer mer gain, som igjen gir mer lyd til naboen, men det gir en tålig grei flat respons i rommet.

 

Jepp, jeg bruker doble fronter og dobbel center sistnevnte et annet prosjekt som startet som test men som ga såpass god effekt at testoppsettet ble stående.

 

 

post-6529-0-82270100-1508579361_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vidor: Godt å høre at det ikke bare er ulemper med skråtak :)

 

Leo: Se der ja, det var litt av et oppsett - stilig! Vært litt hektisk i det siste, så har ikke hatt tid til å "gå tur" med sub-en. Foreløpig står den midt på ene kortsiden hvor jeg tegnet den inn på bildet ovenfor her. Der spiller den knallbra til film, punchy samtidig som hele sofaen rister. Men fortsatt litt etterslep når jeg hører på musikk, så skal flytte litt mer rundt på den når jeg får tid en dag. Takk for all hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Fikk egentlig ikke testet så mye etter jeg plasserte suben på kortveggen kom jeg på. Etter å ha testet litt nå ble jeg faktisk ganske fornøyd når jeg kuttet på 60 Hz. Da slapp jeg unna de voldsomste etterslepene. Det hele høres også mer presist og behersket ut. Samtidig føler jeg film-lyden høres like bra ut som før.

 

Siden frontene mine skal, ifølge ymse diagram på nettet, miste litt kraften under 80 Hz, så virker det som om cutoff-en (som jeg nå har på 60) ikke er absolutt, altså at det er 10-20 Hz avrulling f.eks. på hver side av verdien man velger, så at sub-en dermed får lurt seg oppover til 70-80 Hz for å tette gapet. Om det er tilfelle så gikk subwooferen før opp til 90-100 Hz (når jeg kuttet på 80 Hz), så isåfall virker det som om etterslepet kom når subwooferen bikket 80 opp mot 90-100 Hz. Eller kanskje jeg er litt på tyttebærtur. Det høres uansett bedre ut med 60 Hz som kutteverdi :)

Lenke til kommentar

En ting er å ha teknisk mest mulig korrekt lyd, men at du er fornøyd med den slik du har justert er vel det viktigste ?

 

Det er gjerne de største avvikene som lager store ujevnheter du finner plagsomme, så du trenger sånn sett bare løse dem. Ellers må du til med måle- om kompenseringutstyr.

Lenke til kommentar

Kuttfrekvensene bør du ikke se deg helt blind på. Romforsterkningen, spesielt i mindre rom er med på å løfte forskjellige lave frekvenser, så det som ser ut som et gap kan bli en utjevning osv. 60Hz er ofte høyt nok for en sub å spille pent, selv synes jeg ofte å ha fått best resultat med litt gap mellom sub og topp og da rundt de frekvenser du nevner eller lavere, så det du beskriver høres sannsynlig ut. 

Jeg har antageligvis litt mer krutt i nedre del av toppene så jeg kan slippe dem langt ned, men rommet er lite tilgivende. Det er helt klart subben som må bære lydbildet og den har jeg tweaket litt. Kuttfrekvensen på subben har jeg satt til ca 80Hz, MEN... Her er det et veldig stort MEN. Jeg har først og fremst en annen forsterker i subben som er satt opp med +6dB@25Hz, i tillegg har jeg lagt inn et passivt filter (spole) lowpass 6dB pr oktav med -3dB@40Hz. Altså 6dB ekstra rundt 25Hz, så begynner den å rulle av fra rundt 40Hz og oppover, før aktiv filtrering ruller kraftig av ved 80Hz. Med det oppnår jeg at subben spiller "stort" og kraftig i bunn og hjelper til litt oppover mot 80Hz for å støtte toppene, uten at den blir brautete og bråkete oppover midbassen. The joy of DIY... :)

Lenke til kommentar

Fordelen med lav kuttfrekvens på sub er også at bassen ikke blir retningsbestemt, sånn at det blir vanskeligere å identifisere hvor suben står i en blindtest. Har du suben stående et stykke unna og ikke midt i senter av høyttalerene bør man helst sikte seg inn på under 70 Hz.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen. At det er hull i lyden kan nok stemme ja (men ser på grafen til CM1 S2 at den egentlig skal være grei ned til 60 Hz). Lurer på å kjøpe meg noen CM5 S2 som fronter (6,5») for å få punchen jeg savner :hmm:

 

XTZ 12-17-suben jeg kjøpte har sluttet å virke. Kommer kun lave «bap», «bap», «bap»-lyder hvert andre sekund eller noe sånt. Ingen bass i det hele tatt, helt tomt. Skrur jeg opp subwooferen på forsterkeren blir «bap»-ene høyere. Har sjekket kabelen. Blinker rødt bak på suben. Defekt sub-forsterker? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten gladnyhet: Hørte tilfeldigvis på litt musikk i dag, og la merke til at suben spilte ekstremt bra til musikk også (i motsetning til før). Ser ut som det faktisk var noe galt med sub-forsterkeren før den tok kvelden også, nå spiller den helt himmelsk både til musikk og film! Deilig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...