Gå til innhold

Dronereglene fra dronelek.no


Tarzan78

Anbefalte innlegg

Hei,

Prøver å sette meg inn i dronereglene.

Luftfartstilsynet har kokt ned dronereglene til 5 enkle punkter :hmm: 

 

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å svare på dette,

punkt 2 sier:

-Ikke fly nærmere enn 5 km fra lufthavner med mindre annet er avtalt.

 

Jeg bor ganske nærme, kansje 800meter fra en landingsplass for ambulanse helikopteret,

den lander jo på en helikopterplass også kalt heliport,

 

da er mitt spørsmål, regnes dette som lufthavn?

 

Min framtidig drone skal da kun brukes til lek og hobby.

sett på en sånn dji inspire sak,

hvis jeg skulle kunne øvd meg litt med den ute her,

hadde det vært nok og holde den 150meter unna og ikke høyere enn 120 meter?

gidd ikke hoppe på bussen for å hoppe av på 5km meters merke :ohmy: 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det går under lufthavn. En drone i turbinen på et helikopter kan være katastrofalt, og de er vanskelige å se for pilotene.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404#KAPITTEL_2

"Lufthavn: Et hvert område spesielt tilpasset luftfartøyers landing, avgang og bevegelser, herunder tilhørende anlegg som kan være nødvendige av hensyn til lufttrafikken og service for luftfartøyer, samt anlegg som er nødvendige for å betjene ervervsmessig flyging."

Lenke til kommentar

Ha, lykke til å fly med den definisjonen. Da finnes det lufthavner over alt. Hvis du skal ta med alle plasser helikopter kan lande på i tillegg så finnes det ihvertfall ikke håp...

 

Du må nok heller bare bruke hodet og ikke fly en plass hvor det er lufttrafikk i nærheten. Hvis du hører eller ser fly eller helikopter så setter du ned dronen. Du skal heller ikke fly så langt at du ikke ser dronen lenger. Bruk sunn fornuft.

 

Når det er sagt, så sier du "en sånn dji inspire sak, hvis jeg skulle kunne øvd meg litt med den". Du skaffer deg ikke en så stor drone uten å vite hva du gjør og uten erfaring. Hvis du bor nært en helikopterplass og har tenkt til å ta en stor drone hundrevis av meter opp i lufta uten erfaring så er det skremmende.

Lenke til kommentar

Jeg bor ganske nærme, kansje 800meter fra en landingsplass for ambulanse helikopteret,

den lander jo på en helikopterplass også kalt heliport,

 

da er mitt spørsmål, regnes dette som lufthavn?

 

Hvis du bruker hodet så er det egentlig irrelevant da du ikke vil lage en ulykke for ambulansehelikopteret. Du kan argumentere alt du vil for at du vil se det og høre det, men det er ikke 100% sikkert at du gjør det eller "får has på dronen" før det har skjedd noe dritt.

Lenke til kommentar

Om ikke folk følger reglene for modellflyging og det skjer nestenulykker eller ulykker med droner skal man vel ikke se bort fra at det kan bli enda strengere regler etterhvert.

EU er dessuten ute etter å gjøre regelværket mye strengere men i Norge har NLF sammarbeidet med luftfartstilsynet og regelverket til modellflyklubbene under NLF er sammordnet og godkjente av luftfartstilsynet.

Å fly hjemmefra er ikke noe man kan forvente seg med mindre man bor på landet litt unna folk.

Lenke til kommentar

Ja, det går under lufthavn. En drone i turbinen på et helikopter kan være katastrofalt, og de er vanskelige å se for pilotene.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404#KAPITTEL_2

"Lufthavn: Et hvert område spesielt tilpasset luftfartøyers landing, avgang og bevegelser, herunder tilhørende anlegg som kan være nødvendige av hensyn til lufttrafikken og service for luftfartøyer, samt anlegg som er nødvendige for å betjene ervervsmessig flyging."

 

Sitatet ditt er ikke tatt fra linken slik det fremstår i innlegget ditt. Hva er kilden din? 

Lenke til kommentar

Inspire er egentlig ikke noe leketøy. Vil tro du vil ha det mye morsommere med en DJI Mavic eller Phantom 4 på grunn av størrelsen :) 

Og nei, helipaden regnes ikke som lufthavn etter forskriftene. Men når det er sagt så bør du være meget forsiktig med å fly rundt denne plassen siden helikoptre kommer fort. 

Lenke til kommentar

 

Ja, det går under lufthavn. En drone i turbinen på et helikopter kan være katastrofalt, og de er vanskelige å se for pilotene.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404#KAPITTEL_2

"Lufthavn: Et hvert område spesielt tilpasset luftfartøyers landing, avgang og bevegelser, herunder tilhørende anlegg som kan være nødvendige av hensyn til lufttrafikken og service for luftfartøyer, samt anlegg som er nødvendige for å betjene ervervsmessig flyging."

 

Sitatet ditt er ikke tatt fra linken slik det fremstår i innlegget ditt. Hva er kilden din?

 

Gikk nok litt i surr i jakt på definisjonen på lufthavn. Den er tatt herfra. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-11-03-1096/KAPITTEL_2#§2-1
Lenke til kommentar

https://www.tek.no/artikler/guide-skal-du-ut-a-fly-drone-dette-er-reglene-som-gjelder/349498

 

Du har heller ikke lov til å fly over eller i nærheten av et sted der Forsvaret eller nødetatene har etablert et innsatsområde, for eksempel ved ulykke eller brann. Dette er spesielt viktig da dronen kan skape farlige situasjoner med for eksempel politi- eller ambulansehelikopter.

 

 

Lenke til kommentar

Har da fått svar fra safety manager Norsk luft ambulanse as:

 

"

Hei!

 

Veldig bra at er opptatt av å operere dronen din i forhold til annen lufttrafikk.
Skjønner at du er kjent med regelverket Luftfartstilsynet har publisert, og overholder det.

 

Når de bruker benevnelsen flyplass gjelder det nok ikke landingsplasser ved sykehus eller lignende, så her er det de generelle «vær varsom reglene» som må brukes.
Grunnregel er jo at man ikke skal sette annen lufttrafikk i fare.
Etter som du er opptatt av dette er vi ikke redd for at du skal utgjøre en risiko for våre landinger eller avganger.

 

Det vi anbefaler på det sterkeste er at droner settes på bakken umiddelbart når det er helikoptertrafikk i nærheten.
Det kan være vanskelig for oss å få øye på en drone, og vi ønsker selvfølgelig ikke å treffe en i luften.
Den største risiko faktor er nok at den evt. kan falle ned og forårsake skade på en uskyldig tredje part.

Følger du dette rådet skal du nok slippe å ta bussen for å praktisere hobbyen din.

 

Fint om du formidler dette til andre droneflygere også."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...