Gå til innhold

Nytt, billig skjermkort


neseape

Anbefalte innlegg

Hei. Må dra opp denne litt igjen, da handelen av 750 TI-kortet ser ut til å falle gjennom pga uryddig finn-selger.

 

Uansett, prøver å få kontakt med en som selger et GTX960, men om dette allerede er solgt, eller det blir for dyrt, så ser jeg at komplett nå har noe rabatt på MSI Radeon RX 460 2GB OC og Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC. Disse ligger likt i hierarkiet til TomsHW. Er det noen god grunn til å velge det ene fremfor det andre? Radeon-kortet er en hundrings billigere enn GeForce-kortet. Er det hipp som happ, evt smak og behag, eller har ett av kortene klare fordeler over andre? Ser ut til at begge skal kunne kjøre på 400W PSU.

 

Og, har produsent noe særlig å si? GTX 1050 har de også noe rabatt på fra EVGA og Gigabyte, men de koster jo ytterligere en hundrings mer.

 

Frister veldig å bestille fra komplett nå. Over 1000kr så har de fri frakt, og om jeg kjøper på finn og må legge på 200kr for frakt så får jeg ikke noe som ser ut til å yte noe særlig bedre i denne prisklassen, hvertfall ikke med de begrensninger jeg får av slapp PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bladde gjennom et par FPS-grafer i Guru3d sin test, og det ser ut som RX 460 jevnt over yter litt bedre enn GTX 1050 i de spillene jeg tok meg tid til å se på. At slikt varierer litt fra spill til spill er helt normalt, ettersom ulike spill gjerne er bedre optimalisert for den ene "leiren" enn den andre. Jeg tror ærlig talt ikke det er så nøye hvorvidt du går for RX 460 eller GTX 1050. Begge disse vil være massive forbedringer fra GT 730 for kun et par hundrelapper ekstra. De er begge entry-level, men vil nok ha null problem med å dra spillene du nevner. Igjen ifølge testen til Guru3d leverer RX 460 50 FPS i Battlefield 1 (som er det nyeste i serien) på deres testoppsett i 1080p og Ultra quality preset.

 

https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-1050-and-1050-ti-gaming-x-review,1.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det ser ut til at det er 4GB-versjonen av RX460 som er representert i grafene på den siden. Har såvidt googlet litt, og det virker til å være konsensus at også 2GB-versjonen yter ganske jevnt med 1050, men at 1050 er litt bedre på alt. Hvorvidt dette er en merkbar forskjell kan jo diskuteres.

 

Har nå fått svar fra han som selger 960, og han har det ennå. Skal i utgangspunktet ha 750+frakt for det, har ikke prøvd å prute noe på det ennå. Er dette et bedre kort enn 1050, og verdt å heller kjøpe dette brukt om prisen havner rundt det samme? Skal være et år gammelt.

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider lagt beslutningsvegringen til side, og slo til på et Gigabyte GeForce GTX1050 2GB fra Komplett. Etter å ha kikket på kort oppi denne prisklassen ble det brått ikke så fristende med billigere kort lenger, og i denne ytelsesklassen var det ikke så mye jeg fant som jeg var 100% sikker på at PSU'en min klarer å drive. Jeg ser også en verdi i å bestille nytt fra et firma som jeg vet har god kundesupport.

 

Takk igjen for all support og rettledning. Vært mange gode og velbegrunnede svar og tips, og det settes stor pris på.

Lenke til kommentar

http://www.pcworld.com/article/2872308/components-graphics/nvidia-gtx-760-graphics-card-review-maxwell-meets-pc-gamings-sweet-spot.html
http://laptoping.com/gpus/product/nvidia-geforce-gtx-860m-maxwell/

 

GTX 960 er basert på GM206 og har 1024 CUDA cores. GTX 860M er basert på GM107 og har 640 CUDA cores. GTX 960 er ikke en rebrandet GTX 860M. De yter kanskje likt, som virker å være poenget ditt, men det er ikke synonymt med identisk kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk dytta nye kortet i maskina i kveld, og jeg vil gjerne takke for at dere fikk meg på bedre tanker enn å kjøpe 710/730 :p

 

Jeg skulle nok fint overlevd med noe lavere grafikkinstillinger enn hva jeg kan kjøre nå, men himmel så deilig det var å spille BF3 i 1080p med alle instillinger på max. Worth it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...