Gå til innhold

hvordan lever en norsk Jehovas vitner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du stemmer ikke ved valg? Og ikke prater du med noen om ting som kan påvirke politisk oppfatning?

 

"Ikke polygami" er jo et politisk standpunkt da ekteskapet er en kontrakt som anerkjennes av staten. I ditt tilfelle så er den norske stat enig med deg, og kontrakten kan bare være mellom to personer i myndig alder, og ikke personer av nær familie (tror jeg i hvert fall).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, var på besøk hos den delen av familien som er jehovas vitner for litt siden og jeg kan hilse og si at politikk blei grundig diskutert og de hadde helt klare tanker om Trump selv om det blei sagt at de egentlig ikke skulle ha noen mening om det.

Personlig synes jeg det er kjempeartig å stå på utsiden og titte inn på livene til jehovas vitner for det er mye jeg finner merkelig.

Til syvende og sist er også de bare mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et par stykker jeg tror opplever et lite helvete.

Fra 31 minutter og utover i videoen.

 

Dette er da en del av en undersøkelse av The Australian royal comission tar for seg jehovas vitner og sexuelt missbruk av barn og hvordan de håndterer dette.

Dette blei undersøkt og gjennomgått i 2014 og denne videoen er er del 2 av en nye undersøkelse på hva jehovas vitner har gjort siden da når det kommer til håndtering av sexuelt missbruk av barn.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært døpt heldigvis og ikke har jeg vært utsatt for sexuelle overgrep heller men synes det er interresant at myndighetene i Australia har tatt tak i en sak som er av betydning som 2 vitners regelen osv.
Dåg må jeg si at det irriterer meg at det er en haug med temaer jeg ikke kan diskutere med den siden av familien og ikke gir de meg fred heller for de må selvsagt komme med sine stikk anngående sannheten og endetiden som for øvrig har foregått siden 1800 tallet og såvidt jeg har forstått fortsetter med den overlappende generasjon som startet i 1914 og varer 120 år som betyr at harmageddon skal komme innen 2034.
Personlig gleder jeg meg til 2035 og venter i spenning på den nye forklaringen.
Den gangen det hette at "denne generasjon", altså generasjonen som opplevde 1914 skulle få oppleve enden så var enden meget nær men nå er alle døde.

1914-The-Generation-that-will-not-pass-a

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

120 år kommer fra en vakttårnartikkel fra 15 desember 2003 side 14 til 19 som tar for seg Noahs tid sammenlignet med endetiden i vår tid.

Noah forkynte i 120 år og det legges paraleller til nåtiden og disse 120 årene.

Se og les.

http://www.jwfiles.com/wt_false_predictions/2034.htm

Du kan også se hvordan David Splane forklarer den overlappende generasjonen her.

(video på en side vakktårnet ikke har noen juridisk kontroll over men det er jwtv materiale.)

https://rutube.ru/video/9810f39b40934aa0af2bbacef8fc6ed9/?ref=logo

Ikke helt det samme som Vakttårnet for 15 mai 1984 beskrev.

Og en artikkel fra jwsurvey.

http://jwsurvey.org/cedars-blog/david-splane-explains-the-overlapping-generation-teaching-without-actually-explaining-it

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Vi lever i en tidsperiode som er helt annerledes enn noen annen periode i historien. Et bestemt årstall, nemlig 1914 står fram som et årstall som avmerket begynnelsen til en tid med vold, usikkerhet, uenighet og stadig økende problemer som er uten sidestykke. Det er derfor ikke så merkelig at historikerne vanligvis omtaler 1914 som et vendepunkt i historien. Oberst R. Ernest Dupuy skriver:

I 1914 falt nasjonenes politiske samfunnsbygning som vaklet på maktbalansens tinde, sammen som et korthus. Før den første verdenskrig endte, hadde tre store riker gått i oppløsning i blodbadet og samtidig tilintetgjort de siste forfalne rester av Det hellige romerske rike, mens en ny makt i form av et verdensrike langsomt vokste fram som følge av den innflytelse Karl Marx s lære øvde. Den første verdenskrig var en betydningsfull milepel i rekken av verdensbegivenheter. Den avmerket slutten på en epoke og begynnnelsen på en ny.

 

Lenge før den første verdenskirg brøt ut, henledet oppriktige bibelstudenter som nå er kjent verden over som Jehovas kristne vitner, oppmerksomheten på 1914 som det året da den nåværende , ugudelige verden ville få oppleve begynnelsen til store vanskeligheter. Dette gjorde de på grunnlag av Bibelens kronologi og dens profetier. Da den første verdenskrig begynte, var det mange som ble klar over at det disse bibelstudentene hadde kunngjort, ikke var noe som kunne tas lett. Den 30. august 1914 sto det i tillegget til New York-avisen The World: Det forferdelige krigsutbruddet i Europa har oppfylt en usedvanlig profeti. I et kvart århundre har nå de internasjonale bibelstudenter kunngjort for verden at den vredens dag som Bibelen har profetert om, skulle komme i 1914. Se opp for 1914 er blitt ropt ut av hundrevis av reisende evangelister. Som representanter for denne underlige trosretning har de reist rundt omkring i landet og forkynt læren om at Guds rike er kommet nær. De begivenheter som har inntruffet siden da som en oppfyllelse av bibelens profetier bekrefter at 1914 avmerket begynnelsen til de siste dager for den nåværende tingenes ordning.

 

Situasjonen i dag er akkurat slik som Jesus Kristus forutsa: På jorden skal folkene engstes i fortvilelse mens mennesker faller i avmakt av redsel og gru for det som kommer over jorderike. ( Luk 21:25-26 ) Hva viser alt dette angående framtiden? Mens mange av dem som var vitne til begynnelsen til de siste dager, ennå er i live, vil Guds innvigde tjenere få oppleve en storslått utfrielse. Etter at Jesus hadde forutsagt den frykt og engstelse som ville herske blant nasjonene sa han videre: Når dette begynner  å skje, da rett eder opp og løft eders hoder for eders forløsning stunder til Se på fikentreet og alle trær. Sa snart de springer ut og I ser det, da vet I av eder selv at nå er sommeren nær. Således skal også I, når I ser dette skje, vite at Guds rike er nær. Sannelig sier jeg eder: Denne slekt ( generasjon ) skal ingenlunde forgå før det skjer alt sammen. ( Luk 21:28-32 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi lever i en tidsperiode som er helt annerledes enn noen annen periode i historien. Et bestemt årstall, nemlig 1914 står fram som et årstall som avmerket begynnelsen til en tid med vold, usikkerhet, uenighet og stadig økende problemer som er uten sidestykke. Det er derfor ikke så merkelig at historikerne vanligvis omtaler 1914 som et vendepunkt i historien. Oberst R. Ernest Dupuy skriver:

I 1914 falt nasjonenes politiske samfunnsbygning som vaklet på maktbalansens tinde, sammen som et korthus. Før den første verdenskrig endte, hadde tre store riker gått i oppløsning i blodbadet og samtidig tilintetgjort de siste forfalne rester av Det hellige romerske rike, mens en ny makt i form av et verdensrike langsomt vokste fram som følge av den innflytelse Karl Marx s lære øvde. Den første verdenskrig var en betydningsfull milepel i rekken av verdensbegivenheter. Den avmerket slutten på en epoke og begynnnelsen på en ny.

 

Lenge før den første verdenskirg brøt ut, henledet oppriktige bibelstudenter som nå er kjent verden over som Jehovas kristne vitner, oppmerksomheten på 1914 som det året da den nåværende , ugudelige verden ville få oppleve begynnelsen til store vanskeligheter. Dette gjorde de på grunnlag av Bibelens kronologi og dens profetier. Da den første verdenskrig begynte, var det mange som ble klar over at det disse bibelstudentene hadde kunngjort, ikke var noe som kunne tas lett. Den 30. august 1914 sto det i tillegget til New York-avisen The World: Det forferdelige krigsutbruddet i Europa har oppfylt en usedvanlig profeti. I et kvart århundre har nå de internasjonale bibelstudenter kunngjort for verden at den vredens dag som Bibelen har profetert om, skulle komme i 1914. Se opp for 1914 er blitt ropt ut av hundrevis av reisende evangelister. Som representanter for denne underlige trosretning har de reist rundt omkring i landet og forkynt læren om at Guds rike er kommet nær. De begivenheter som har inntruffet siden da som en oppfyllelse av bibelens profetier bekrefter at 1914 avmerket begynnelsen til de siste dager for den nåværende tingenes ordning.

 

Situasjonen i dag er akkurat slik som Jesus Kristus forutsa: På jorden skal folkene engstes i fortvilelse mens mennesker faller i avmakt av redsel og gru for det som kommer over jorderike. ( Luk 21:25-26 ) Hva viser alt dette angående framtiden? Mens mange av dem som var vitne til begynnelsen til de siste dager, ennå er i live, vil Guds innvigde tjenere få oppleve en storslått utfrielse. Etter at Jesus hadde forutsagt den frykt og engstelse som ville herske blant nasjonene sa han videre: Når dette begynner  å skje, da rett eder opp og løft eders hoder for eders forløsning stunder til Se på fikentreet og alle trær. Sa snart de springer ut og I ser det, da vet I av eder selv at nå er sommeren nær. Således skal også I, når I ser dette skje, vite at Guds rike er nær. Sannelig sier jeg eder: Denne slekt ( generasjon ) skal ingenlunde forgå før det skjer alt sammen. ( Luk 21:28-32 )

 

bibelen er kilden

Lenke til kommentar

Situasjonen i dag er akkurat slik som Jesus Kristus forutsa: På jorden skal folkene engstes i fortvilelse mens mennesker faller i avmakt av redsel og gru for det som kommer over jorderike. ( Luk 21:25-26 ) Hva viser alt dette angående framtiden? Mens mange av dem som var vitne til begynnelsen til de siste dager, ennå er i live, vil Guds innvigde tjenere få oppleve en storslått utfrielse. Etter at Jesus hadde forutsagt den frykt og engstelse som ville herske blant nasjonene sa han videre: Når dette begynner  å skje, da rett eder opp og løft eders hoder for eders forløsning stunder til Se på fikentreet og alle trær. Sa snart de springer ut og I ser det, da vet I av eder selv at nå er sommeren nær. Således skal også I, når I ser dette skje, vite at Guds rike er nær. Sannelig sier jeg eder: Denne slekt ( generasjon ) skal ingenlunde forgå før det skjer alt sammen. ( Luk 21:28-32 )

Det er vanskelig å se for seg en tidsperiode siden Jesus, som ikke kvalifiserer til hans diagnose. Dette faktum gjør de andre betraktningene nokså mye mindre interessante.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Litt morsomt med 1914 er at det var ikke alltid dette året bibelstudentene ventet på.

I pastor Russels tid var det mange datoer de ventet på og etterhvert som 1914 nærmet seg kom også dette årstallet opp både som enden for "the gentile times" begynnelsen på "the great tribulation" og etterhvert som 1914 kom og gikk begynnelsen på noe annet men 1918 og 1920 var også årstall for slutten.

Sitter å leser boka til Raymond Franz "Crisis of Conscience" og han har kopiert en del av Russels materiale for å vise profetier som har feilet i tur og orden.

Rutherford måtte plukke opp restene av organisasjonen da disse tidlige datoene feilet i tur og orden og Russel døde.

Her er litt av tidsberegningen fra en av Russels bøker.

Teksten øverst og nederst i bildet er det Raymond Franz som skriver.

EDIT. Bklager at bidet er sidelengs men sitter på en gammel tab for øyeblikket så da blei det sånn.

post-49175-0-82075300-1489557321_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

I den profetiske boken Åpenbaringen ser vi at Jesus får herredømmet over et himmelsk rike fra Gud. ( Åp 11:15 ) Hvis vi grundig undersøker Bibelens profetier og sammenligner dem med det som har hendt i vårt århundre, ser vi at det var i 1914 at Jesus ble satt på tronen som konge i himmelen. ( Matt 24: 3-42 ) Dermed var det tatt et vesentlig skritt i retning av å skape fred på jorden. Men hvis det er tilfellet, hvorfor brøt da den første verdenskrig ut i 1914 og hvorfor har vært århundre opplevd de verste kriger i historien. Fordi det første den himmelske konge gjorde, var å fjerne Satan fra himlene for all tid og kaste ham ned til området omkring jorden. Hva førte det til.

 

Profetien sier: Ulykkelige jord og hav. For Djevelen er kommet ned til dere og hans vrede er stor, fordi han vet at han bare har en kort tid igjen. (Åp 12:7-12 ) De store krigene i vårt århundre har forbindelse med Satans vrede. Men legg merke til at Satans vrede kan bare vare en kort tid. Krisen vil snart være over.

 

Men før dette skjer, treffer Fredsfyrsten ytterligere forberedelser til freden. Menneskeheten må i første omgang få vite at det er Jehova Guds hensikt å gi fred gjennom Kristus. I tråd med dette profeterte Jesus at evangeliet eller det gode budskap om Riket i vår tid skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag. ( Matt 24:14 ) Dette oppfylles ved at det gode budskap i dag blir forkynt overalt på jorden av Jehovas vitner.

Lenke til kommentar

I den profetiske boken Åpenbaringen ser vi at Jesus får herredømmet over et himmelsk rike fra Gud. ( Åp 11:15 ) Hvis vi grundig undersøker Bibelens profetier og sammenligner dem med det som har hendt i vårt århundre, ser vi at det var i 1914 at Jesus ble satt på tronen som konge i himmelen. ( Matt 24: 3-42 ) Dermed var det tatt et vesentlig skritt i retning av å skape fred på jorden. Men hvis det er tilfellet, hvorfor brøt da den første verdenskrig ut i 1914 og hvorfor har vært århundre opplevd de verste kriger i historien. Fordi det første den himmelske konge gjorde, var å fjerne Satan fra himlene for all tid og kaste ham ned til området omkring jorden. Hva førte det til.

 

Profetien sier: Ulykkelige jord og hav. For Djevelen er kommet ned til dere og hans vrede er stor, fordi han vet at han bare har en kort tid igjen. (Åp 12:7-12 ) De store krigene i vårt århundre har forbindelse med Satans vrede. Men legg merke til at Satans vrede kan bare vare en kort tid. Krisen vil snart være over.

 

Men før dette skjer, treffer Fredsfyrsten ytterligere forberedelser til freden. Menneskeheten må i første omgang få vite at det er Jehova Guds hensikt å gi fred gjennom Kristus. I tråd med dette profeterte Jesus at evangeliet eller det gode budskap om Riket i vår tid skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag. ( Matt 24:14 ) Dette oppfylles ved at det gode budskap i dag blir forkynt overalt på jorden av Jehovas vitner.

Er alle jehovas vitner uærlige, eller bare deg?
Lenke til kommentar

Jeg har familie som er JV (ikke nær familie), som jeg ser det så lever de ikke et liv men bare eksisterer.

Den kvinnelige delen av denne familien vandrer rundt som spøkelser i sosiale sammenkomster, de har ikke lov til og snakke med andre eller uttrykke seg uten at mannen er der.

 

Islam er kvinneundertrykkende og Jehovas Vitner er på samme nivå, det er forunderlig at en sekt som startet for 130 år siden fremdeles kan holde det gående.

Endret av FryNo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En gift kvinne viser ikke mangel på respekt hvis hun taktfullt gir uttrykk for en mening som avviker fra mannens, enten mannen har samme religion som henne eller ikke. Det kan være at hun har rett i sitt syn og at det ville være bra for hele familien om mannen hørte på henne. En gang Abraham ikke var enig da hans kone Sara, foreslo en praktiske løsning på et problem de hadde i familien, sa Jehova Gud til ham: Lytt til hennes røst ( 1.Mos 21: 9-12 )

 

Gifte kvinner som ivaretar sin oppgave, kan gjøre mye for å dra omsorg for familien. Bibelen viser for eksempel at de skal være slike som elsker sine menn, elsker sine barn, er sunne i sinnet, ærbare, huslige, gode, idet de underordner seg under sine egne menn. En kone og mor som er slik, vil erfare at familien fortsetter å være glad i henne og ha respekt for henne. ( Ordsp 31:10 )

 

Men siden ekteskapet er et samliv mellom ufullkomme mennesker, kan det oppstå situasjoner som er så alvorlige at de fører til separasjon eller skilsmisse. Bibelen tillater separasjon under visse omstendigheter. Men en separasjon er ikke noe en kan ta lett på, for Bibelen sier at en hustru ikke skal gå fra sin mann og en mann skal ikke forlate sin hustru. ( 1.kor 7:10-11 ) og den eneste bibelske skilsmissegrunn er at den ene ektefellen har gjort seg skyldig i utukt eller seksuell umoral. ( Matt 19:9 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...