Gå til innhold

Utviklere protesterer mot urealistiske jobbintervjuer. Innrømmer at de googler hele tiden


Anbefalte innlegg

Minner meg om et jobbintervju jeg var på for ca. en mnd siden hvor jeg fikk 3-4 kodesnutter i java og skulle raskt fortelle hva de gjorde. I hver bidige en så var det en eller annen ørliten syntax feil. for eksempel ikke { og } etter en if setning med flere kommandoer etter. Jeg tror jeg blingsa på absolutt alle og så det ikke før etter at jeg fikk beskjed om å se på alle oppgavene en gang til. Dette er jo ikke noe jeg har gjort siden første året mitt i studiene mine og sier etter min mening ikke en shit om hvordan jeg er som utvikler. Følte at jeg var tilbake på eksamen i innføringsemne i programmering på universitet.

 

Det er økonomer med brevkurs i IT som finner på disse testene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Minner meg om et jobbintervju jeg var på for ca. en mnd siden hvor jeg fikk 3-4 kodesnutter i java og skulle raskt fortelle hva de gjorde. I hver bidige en så var det en eller annen ørliten syntax feil. for eksempel ikke { og } etter en if setning med flere kommandoer etter. Jeg tror jeg blingsa på absolutt alle og så det ikke før etter at jeg fikk beskjed om å se på alle oppgavene en gang til. Dette er jo ikke noe jeg har gjort siden første året mitt i studiene mine og sier etter min mening ikke en shit om hvordan jeg er som utvikler. Følte at jeg var tilbake på eksamen i innføringsemne i programmering på universitet.

 

Synes i grunn det er litt underholdende å dra på disse jobbintervjuene. Når div bemanningsbyråer tar kontakt og spør om intervju, da drar jeg. God øvelse, selv om jobben ikke er særlig interessant. Liker å snu spørsmålene deres og be de utdype de. Da er det ofte lett å se at de ikke aner hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ganske åpen om dette på mine jobbintervju og fikk god tilbakemelding på tross av at jeg var klinkende klar på at jeg jobber best med referansemateriale. Jeg ble quizzet på noen intervju, men det var i hovedsak bare grunnleggende spørsmål som jeg antok var for å sjekke om jeg bløffet på CV.

Lenke til kommentar

Sant nok. Jo flere linjer pr dag jo dårligere programmerer.

 

Amen. Det er også ofte et teng på at noe prøver å gjøre alt for mye på ett sted og burde stykket opp ting. Hvis det var vanskelig å skrive så er det ofte like vanskelig å lese koden. Majoriteten av tiden som programmerer går på å lese kode. Hvis koden inneholder mye cruft eller er for kompleks skaper det mye hodebry og nye feil kan introduseres.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, så burde programmerere flest klare å skrive bubble sort og insertion sort på ei tavle - forutsatt at de kan selve algoritmen. Egentlig burde programmerere klare å skrive de fleste algoritmer på ei tavle i det språket de er vant med, så lenge de forstår algoritmen i utgangspunktet.

 

Det man googler er det man ikke kan, for eksempel argumentene til en bestemt funksjon. Men algoritmer handler stort sett om å flytte på variabler og sjonglere pekere.

Lenke til kommentar

En programmerer er en logisk tenker, det er hele greia. Så lenge man kan utvikle sine algoritmer i pseudokode og holder en god oversikt så kommer man langt.

 

Jeg veit ikke hvor mange ganger iløpet av en dag jeg er innom msdn, stackoverflow osv da jeg hopper fra et språk til et annet stadig vekk. Det er umulig å holde 100% oversikt over syntax.

 

Ha en forståelse av programmeringsspråket grunnleggende funksjoner, patterns og visse algoritmer så kommer man langt. En god oversikt og se sammenhenger mellom større ting man lager er jo også lurt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tja, når jeg gikk informatikk på NTNU var jo eksamen også på denne måten, hvor man måtte skrive kode for hånd. Noen som vet om dette er endret på enda, eller foregår eksamen fortsatt sånn?

du kan ikke trekke utdanning inn i denne diskusjonen

 

Jeg spør et spørsmål, jeg trekker ikke utdanning inn i diskusjonen. Forøvrig uttaler jeg meg som jeg selv vil, uten at du skal komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, en ting jeg lurer litt på.

 

Om vi spør de rette spørsmålene:

"Jeg trenger ett script som kan trekke ut alle brukere fra active directory som har telefonnummer utfyllt"

Hvor lenge er det da før en eller annen form for AI lignende sak kan levere dette til meg?

 

Jeg er ingen programmerer, men klarer å finne slike ting og bruke de.

Det innledende spørsmålet mitt henger i en tankerekke der en betydelig mengde programmering tilslutt er redusert til at AI setter sammen og kombinerer ferdig skrevet kode så raskt og effektivt at det går fortere enn vår copy and paste.

Videre så vil jo da neste steg bli at AI lærer seg programmeringsspråkene, og forstår de. Da vil AI kunne optimalisere koden.

 

Hvilke utfordringer stopper egentlig dette?

 

Dersom det (om en viss tid) blir slik at roboter/AI kan overta og gjøre alle jobber bedre enn mennesker, da blir det jo ingen jobber igjen.

 

Da er det viktig at vi får på plass et annet fordelings prinsipp enn slik det er i dag at du får lønn for den jobben du gjør. For når det ikke er noen jobber igjen da får ingen lønn. (Og ingen har noe å kjøpe ting for heller.)

 

Man kan selvsagt se for seg at alt da blir gratis, og det er bare å forsyne seg med det man trenger eller har lyst på, men jeg tror det er en god stund dit.

 

En mellomløsning er selvsagt å skattelegge roboter og betale borgerlønn til menneskene. Personlig tror jeg dette i alle fall må bli en mellomløsning, mens det trengs mennesker for å utføre de jobben som enda ikke roboter/AI behersker full ut.

Lenke til kommentar

Dersom det (om en viss tid) blir slik at roboter/AI kan overta og gjøre alle jobber bedre enn mennesker, da blir det jo ingen jobber igjen.

Vi har gått fra jegere/samlere, via bønder, industri-arbeidere, informasjons-arbeidere,...

 

Ved hver transisjon har gamle jobber forsvunnet og nye kommer til. Det har vært smertefullt for de som så verdien av egen kunnskap og håndverk bli marginalisert, men i det store bildet har det gått bra.

 

Når ivrige mennesker greier å slå kompilatorer på kanskje den mest veldefinerte oppgaven jeg kan tenke meg så er jeg litt avslappet mhp å bli erstattet av en maskin.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På 80 tallet, før Internett og mobiltelefonenes inntog husket jeg alle viktige telefonnummer, adresser, fødtselsdager m.m. På 90 tallet begynte dette å bli borte da mobiltelefon kom og man kunne lagre info på den. Og i dag er det mange hjelpesløse om de mister telefonen sin.

 

Jeg fikk god karakter i programmering, men det var ikke fordi det var en kjørbar kode, men måten den var bygd opp.

 

Jeg har programmert prosjekt oppgaver uten Internett søm løste problemene på den tiden. I dag er det slik at skal jeg lage programmer i dag.så finner jeg kode jeg trenger får å spare tid på å komme på kode sekvens, men jeg vil jo uansett prøve å forbedre/effektivisere den koden jeg alt har funnet.

Lenke til kommentar

 

Minner meg om et jobbintervju jeg var på for ca. en mnd siden hvor jeg fikk 3-4 kodesnutter i java og skulle raskt fortelle hva de gjorde. I hver bidige en så var det en eller annen ørliten syntax feil. for eksempel ikke { og } etter en if setning med flere kommandoer etter. Jeg tror jeg blingsa på absolutt alle og så det ikke før etter at jeg fikk beskjed om å se på alle oppgavene en gang til. Dette er jo ikke noe jeg har gjort siden første året mitt i studiene mine og sier etter min mening ikke en shit om hvordan jeg er som utvikler. Følte at jeg var tilbake på eksamen i innføringsemne i programmering på universitet.

 

Det er økonomer med brevkurs i IT som finner på disse testene.

Tull! Ikke bland økonomer inn i dette. Det er eneste og alene HR.

Lenke til kommentar

Hmm, en ting jeg lurer litt på.

 

Om vi spør de rette spørsmålene:

"Jeg trenger ett script som kan trekke ut alle brukere fra active directory som har telefonnummer utfyllt"

Hvor lenge er det da før en eller annen form for AI lignende sak kan levere dette til meg?

 

Jeg er ingen programmerer, men klarer å finne slike ting og bruke de.

Det innledende spørsmålet mitt henger i en tankerekke der en betydelig mengde programmering tilslutt er redusert til at AI setter sammen og kombinerer ferdig skrevet kode så raskt og effektivt at det går fortere enn vår copy and paste.

Videre så vil jo da neste steg bli at AI lærer seg programmeringsspråkene, og forstår de. Da vil AI kunne optimalisere koden.

 

Hvilke utfordringer stopper egentlig dette?

 

Microsoft har allerede en ai som programmerer det brukeren trenger .

Lenke til kommentar

For mange jobber så er det ofte en god del kandidater og da kan slike tester være en test på hvor kjent utvikleren er med å programmerere. En trenger ikke et korrekt svar, men hører via utviklerens resonnement hvor erfaren vedkommende er i form av måten en resonnerer på. Å skrive en tekststreng til fil i .Net kan man få ulike svar på. En utvikler kan si at han ikke husker på hvordan det gjøres eller foreslå den statiske metoden File.WriteAllText(mystring). Så kan en annen utvikler si at man bruker strømmer i .Net og diskuterer bruker av StringWriter eller FileWriter. En enda mer erfaren .Net utvikler vil også trekke inn trådsikkerhet og diskutere ulike grep for dette. Den beste kandidaten vil faktisk ordrett huske all syntaks i å skrive tekststrengen til fil i .NET og tiltak for trådsikkerhet. Ergo har du som holder arbeidsintervjuet fått et innblikk i nivået på erfarenhet av .Net-utvikleren og behovet for opplæring, hvilken versatilitet utvikleren har til å gjøre ulike prosjekter, selvstendighet og reell nytte for bedriften på et teknisk nivå. Skal du ansette en hurragutt og "humørspreder" eller en koder som faktisk får jobben gjort?

Lenke til kommentar

Det er ikke poenget. Poenget er at en utvikler som ville brukt en non-blocking threadsafe skriving til filer ikke nødvendigvis ville vært i stand til å gjøre det på en tavle.

 

Jeg tror folk som skal intervjue andre tenker litt for mye på hva som høres ut som en god ide, men ikke ser de opplagte problemene med ideen sin. Det å teste kodeferdigheter ved å la kandidaten skrive kode er nettopp en slik ide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange jobber så er det ofte en god del kandidater og da kan slike tester være en test på hvor kjent utvikleren er med å programmerere. En trenger ikke et korrekt svar, men hører via utviklerens resonnement hvor erfaren vedkommende er i form av måten en resonnerer på. Å skrive en tekststreng til fil i .Net kan man få ulike svar på. En utvikler kan si at han ikke husker på hvordan det gjøres eller foreslå den statiske metoden File.WriteAllText(mystring). Så kan en annen utvikler si at man bruker strømmer i .Net og diskuterer bruker av StringWriter eller FileWriter. En enda mer erfaren .Net utvikler vil også trekke inn trådsikkerhet og diskutere ulike grep for dette. Den beste kandidaten vil faktisk ordrett huske all syntaks i å skrive tekststrengen til fil i .NET og tiltak for trådsikkerhet. Ergo har du som holder arbeidsintervjuet fått et innblikk i nivået på erfarenhet av .Net-utvikleren og behovet for opplæring, hvilken versatilitet utvikleren har til å gjøre ulike prosjekter, selvstendighet og reell nytte for bedriften på et teknisk nivå. Skal du ansette en hurragutt og "humørspreder" eller en koder som faktisk får jobben gjort?

...mens den aller beste ser problemstillingen som egentlig skal løses for kunden og tenker "dette burde vært løst på en annen måte enn å skrive til en fil". Men han finner du ikke, fordi du fokuserte på filskriving.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Tja, når jeg gikk informatikk på NTNU var jo eksamen også på denne måten, hvor man måtte skrive kode for hånd. Noen som vet om dette er endret på enda, eller foregår eksamen fortsatt sånn?

du kan ikke trekke utdanning inn i denne diskusjonen

 

Jeg spør et spørsmål, jeg trekker ikke utdanning inn i diskusjonen. Forøvrig uttaler jeg meg som jeg selv vil, uten at du skal komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan si.

 

Ikke galt å nevne utdanning. Universitetene bruker jo akkurat samme metode som disse inkompetente intervjuerne. Dette er kanskje litt av grunnen til at mange med mastergrad i IT stryker på en ekte programmeringstest der man har tilgang til hjelpemidler og faktisk skal løse et reelt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...