Gå til innhold

Panelovn med wifi


Anbefalte innlegg

Hei! I forbindelse med et skoleprosjekt i faget Markedsføringsledelse, skriver vi en markedsplan om panelovner med wifi. Med denne typen ovn har du muligheten til å styre temperatur i hjemmet eller på hytta gjennom en app. Vi arbeider nå med en markedsundersøkelse for å kartlegge interessen for produktet, og vil sette stor pris på at du tar deg tid til å svare på denne. På forhånd tusen takk! 

https://survey.svt.ntnu.no/TakeSurve...veyID=l4L26795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har svart. Litt for å få igjennom en stemme som er imot appifisering av alt mellom himmel og jord.

 

Hvordan skal man ellers få fjernstyrt ovnen?

 

 

Via ett "standard" hjemme automasjons system. Det er ikke fristende å ha en app for panelovn, en for kaffemaskin, en for kjøleskap osv inn i evigheten. Men de må gjerne bruke tid på å lage en app, men hold for guds skyld API'et åpent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Blir for mye irrelevant i undersøkelsen deres. Hvis det er en markedsplan for panelovn med wifi, hvorfor spiller det noen rolle om jeg lar bilen stå, printer flybilletter eller bruker mobilen til å kjøpe bussbilett?

- Det er også spørsmål som overlapper hverandre "bytter ut gamle produkter når de ikke fungerer lenger" og "kjøper kun nye produkter når det er nødvendig", og f.eks om jeg kjøper nye produkter med en gang.

- Dere mangler også et alternativ som "vet ikke" eller "ikke relevant". At jeg har hørt om Mill ovner betyr ikke at jeg vet om de er brukervennlige. "Brukervennlig" og "Komplisert" har vel også en del overlapp.

- Det startet generelt, men så føltes det ut som en spørreundersøkelse fra Mill. 

 

Jeg fullførte likevel spørreundersøkelsen. Jeg mener panelovner og andre smartting helst skal holdes utenfor WiFi. Det blir for store sikkerhetsproblemer med dette, sammenlignet å ha de lukket og på et samlet toppsystem via f.eks ZigBee eller Z-wave. Hvor lenge kommer Mill til å patche sine utdaterte ovner når det blir oppdatert sikkerhetshull i disse? Panelovner som i værste fall kan hackes for å fjerne temperatursperrer og starte brann?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser selvsagt det argumentet men dette er en helt grei løsning som er veldig enkel og billig og komme i gang med, at f.eks ingen støttet zwave er selvsagt dumt men det er ett annet marked

 

Ja det er enkelt og greit, og det er sikkert nok for de fleste. Det gjør det ikke noe mindre skummelt at man har alskens utdatert software som kan gi veier inn på nettverket i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser selvsagt det argumentet men dette er en helt grei løsning som er veldig enkel og billig og komme i gang med, at f.eks ingen støttet zwave er selvsagt dumt men det er ett annet marked

 

Ja det er enkelt og greit, og det er sikkert nok for de fleste. Det gjør det ikke noe mindre skummelt at man har alskens utdatert software som kan gi veier inn på nettverket i huset.

 

 

Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for dette om dagen, finnes det i det hele tatt noen tilfeller hvor dette har skjedd? Helt sikker på at en god "hacker" kan komme seg inn på mitt nettverk og skru på både ovner, åpne dører og styre på. Men jeg er også sikker på at ola Nordmann kan knuse ruta og gjøre akkurat det samme på noen sekunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke mangel på sånne eksempler? Web kamera i TVer som hackes, eller kjøleskap som hackes. Det er jo ikke mangel på nettsider som kan vise webkameraer fra de tusen hjem med live video av babyer eller husdyr.

 

Selvsagt kan en god hacker komme seg inn på de fleste hjemmenett, men bak det må det ligge en direkte tanke om at "i dag skal jeg ta Salvesen" som er svært uvanlig.  Det man derimot som privatperson må sørge for er at man ikke har åpenbare hull som gjør at hvem som helst kan komme inn på sitt nettverk. Dersom det heller oppdages sikkerhetshull i tusenvis av panelovner eller kjøleskap vil man blottlegges i mye større grad, og man åpner seg for angrep som ikke er direkte på person. 

 

Hvilken garanti har jeg for at Mill eller Adax har god og trygg software på sine panelovner? Og at selv utgåtte modeller får oppdateringer hvis det avdekkes sikkerhetshull? Finnes det i det hele tatt funksjoner for oppdatering av firmware uten at den må inn til service?

 

Og alt dette fordi man skal kunne ha en app for panelovnen sin? En app som forøvrig også kan inneholde sikkerhetshull og krever oppdateringer for nye plattformer? Nei takk

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er jo ikke mangel på sånne eksempler? Web kamera i TVer som hackes, eller kjøleskap som hackes. Det er jo ikke mangel på nettsider som kan vise webkameraer fra de tusen hjem med live video av babyer eller husdyr.

 

Det var ikke det jeg etterspurte, jeg spurte etter situasjoner som nevnt over(brann, eller regelrett drapsforsøk). 

 

 

 

Selvsagt kan en god hacker komme seg inn på de fleste hjemmenett, men bak det må det ligge en direkte tanke om at "i dag skal jeg ta Salvesen" som er svært uvanlig.  Det man derimot som privatperson må sørge for er at man ikke har åpenbare hull som gjør at hvem som helst kan komme inn på sitt nettverk. Dersom det heller oppdages sikkerhetshull i tusenvis av panelovner eller kjøleskap vil man blottlegges i mye større grad, og man åpner seg for angrep som ikke er direkte på person. 

 

Men igjen, er det en seriøs risiko? Er det noe som skjer? 

 

 

 

Hvilken garanti har jeg for at Mill eller Adax har god og trygg software på sine panelovner? Og at selv utgåtte modeller får oppdateringer hvis det avdekkes sikkerhetshull? Finnes det i det hele tatt funksjoner for oppdatering av firmware uten at den må inn til service?

 

Altså, jeg er ikke for noe wifi i utgangspunktet. Jeg tenker mer på den relle faren ved sikkerhetshull. Er det en rasjonell tankegang?

 

 

 

Og alt dette fordi man skal kunne ha en app for panelovnen sin? En app som forøvrig også kan inneholde sikkerhetshull og krever oppdateringer for nye plattformer? Nei takk

 

Som sagt, jeg vill ikke ha noe app jeg heller. 

Lenke til kommentar

Dette med oppdateringer er jo ett kjempeproblem uansett, hvor mange routerprodusenter gidder og vedlikeholde sine eldre modeller? Og hvis de gjør så er det svært skjelden at dette skjer automagisk uten at eieren må dille med det.

Hva slags system som kjøres på disse ovnene vet jeg ikke, er ikke sikkert de har så veldig mye utnyttbare tjenester som kan brukes til angrep.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...